CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp  (läst 4568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mmannen

Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« skrivet: november 09, 2011, 13:47:55:55 »
Jag har poolpump och filter i källaren. Tre kranar sitter vid in- och utlopp vid insidan av väggen. Kranarna är från 1973 och en eller två av dem tätar inte längre när man stänger dem.

Har någon koll på om man kan byta käglor i så här stora kranar? Jag kan skruva av själva kranen, men får inte loss den stora "muttern" som den sitter i. Jag tar i hyfsat hårt, men jag vet inte hur hårt man vågar dra, rädd att knäcka röret eller så om jag tar i för mycket. Tips/råd på hur man rent tekniskt öppnar en sån här kran är välkommet.


Också intressant med tips på vart man skulle kunna köpa delar till så här gamla kranar?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #1 skrivet: november 09, 2011, 18:03:52:52 »
Det funkar kanske om du värmer med en varmluftspistol. Metallen utvidgar sig vid upphettning och du får en rörelse i materialet. Med lite tur luckrar du upp de avlagringar som låser.

Vore det inte ide' att byta till kulventiler nu när du ändå lossnar på grejorna?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #2 skrivet: november 10, 2011, 07:14:30:30 »
Du borde byta ut all metall mot plast.
Om du frågar mig är din anläggning en rejäl riskkonstruktion som mer eller mindre säkert kommer att resultera i en vattenskada i källaren den dag det brister en ledning p.g.a. korrosion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #3 skrivet: november 11, 2011, 08:04:48:48 »
Risken att en ventil eller ledning helt brister är nog rätt liten om man håller vettiga vattenvärden, men att ventiler blir otäta kommer som ett brev på posten. Vi har tidigare haft en pool där ventilerna var av mässing. Poolen var ett antal år när vi flyttade in där och det visade sig snabbt att ingen av ventilerna tätade ordentligt, något som gjorde det jättejobbigt när man skulle serva filter och pump - det gällda att vara snabbt eftersom åtskilligt med vatten hann att rinna ut under tiden. Några brott eller läckage till omgivningen var det aldrig fråga om, men väl att ventilerna släppte igenom vatten även i stängt läge.

Jo att byta till plastkomponenter är nog en bra ide. Vi har några ventiler i vår nuvarande pool som är av metall, men då är det kulventiler i rostfritt och även om det inte är lika säkert som ventiler i plast så har de hittills fungerat utan anmärkning. Har man bara inte saltvatten skall det nog hålla. Det gäller några mindre ventiler som sitter vid mätsonderna till vårt klor- och syradoseringssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #4 skrivet: november 11, 2011, 11:00:17:17 »
Ja, att de skulle brista är väl rätt ovanligt, men en av mina kompisar, med en pool från sent 70-tal har just fått renovera sitt nyrenoverade badrum p.g.a. av en läckande mässingventil som läckt vatten på plattan - och som runnit in under badrummet och orsakat vattenskada.
Dessutom har vi ju diskussionen med mässing och grönt hår som kan drabba vissa hårtyper.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mmannen

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #5 skrivet: november 15, 2011, 10:49:32:32 »
Jag har helt nya grejor som står och väntar sen i juni. Ny pump, nytt filter, nya slangar. Poolservice killen kom i juni, upptäckte att det var otätt när han tog loss röret. Åkte för att fixa ett stopp att skruva på. Sen dess har jag inte sett röken av honom, trots upprepade påstötningar. Nu är poolen tom och jag hoppas han kommer innan april i alla fall.

från poolen går det syrasäker slang, den bör hålla vidare. Kranarna är av metall, och de tänkte jag behålla. Annars måste jag väl bryta upp muren/väggen och det känns lite jobbigt - för att kunna byta kranarna? Nån som har tips kring detta?

Alla kopparrör ska i alla fall bort. Det blir plastslangar kopplade på dessa metallkranar enligt nuvarande plan. Om jag inte byter kranarna då.

Tips på någon person eller firma i Sthlmsområdet som kan hjälpa mig med detta projekt annars? Poolen finns 10 min från city nordväst om stan.
edit: ni kan ju skicka pm med tips på detta, om ni inte vill posta officiellt i tråden.
« Senast ändrad: november 15, 2011, 10:53:43:43 av Mmannen »

Utloggad Erica

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #6 skrivet: november 15, 2011, 18:25:57:57 »
Att döma av din bild så är kranarna i det närmaste ingjutna i väggen till den grad att det nog kan bli svårt att ens reparera dem utan att hacka upp en del av betongen. Har du problem med vattentryck som står bakom betongväggen, så att det alltså skulle börja forsa in från marken om du högg upp i betongen ? Annars vare det ju inte så svårt att hugga upp så där lite lagom så att du kan skarva i en skarvkoppling på varje slang och få ut en stump på vettigt avstånd ifrån väggen så att det går att koppla på moderna ventiler utan problem ? Om du nu skall göra en totalrenovering med byte av det mesta så vore det väl skönt att bli kvitt den lite tvivelaktiga konstruktionen med de ingjutna kranarna ?

Utloggad Mmannen

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #7 skrivet: november 18, 2011, 20:53:54:54 »
Ja, det kanske vore det mest vettiga. Hur långt in brukar kranen gå till kopplingen, så att säga. Rör det sig om en decimeter, eller mer/mindre?

Fast jag har så j*vla mycket annat jox med huset, och ska slipa och måla om poolen till våren, så enklast vore nog att koppla på nya grejor på kranarna nu under vintern. Och sen ta itu med att byta ut dem om något år eller så, när övriga renoveringar lugnat ner sig lite.

Utloggad Erica

SV: Byta käglor i kranar för inlopp, utlopp
« Svar #8 skrivet: november 19, 2011, 23:13:54:54 »
Ja kommer du ut någon dm utanför betongen så är det ju inget problem att ansluta. Det som kan vara lite svårt är ju att komma åt den mittersta om det är kopplingar som skall dras. Kanske ide att göra den ytterligare en dm längre så krockar man inte med de andra ?

Risken att det totalhavererar,, alltså att du i princip kan få hela poolens vatten i källaren, är nog rätt liten. Men det är besvärligt nog att inte kunna stänga av för service m.m. Du måste ju då för att kunna reparera något i poolreningsverket sänka nivån i poolen minst till inloppsmunstyckenas nivå, så vitt inte de senare går att plugga. Sedan blir jag lite fundersam över att du har TRE ledningar. Kan det vara så att du har två inlopp, ett från skimmer och ett från någon sorts bottenavlopp (vi har haft så på ett par pooler vi haft) ? I så fall kan man ju inte få stopp på flödet förrän poolen är helt tom, om just den ventilen inte går att stänga ok.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag