CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorvärdet sjunker ej  (läst 6838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
Klorvärdet sjunker ej
« skrivet: oktober 21, 2011, 18:10:17:17 »
Hej,
I år har jag haft problem med alger enligt tidigare trådar. Detta har jag fått bukt med under sensommaren. Problemet nu är att klorvärdet inte sjunker. Det var över 3 veckor sedan jag lade i en veckopuck och fortfarande är värdet för klor mörklila (tabletter).

Idag såg jag även att det har blivit grönt på botten igen, hur kan det bli detta när jag har skyhöga klorvärden + kallt vatten + bra PH-värden.

Jag har ju tänkt att vinterstänga nu till helgen och då ska man ju chockklorera innan men ska jag det när jag har så höga klor-värden redan?

Kan det vara så att jag har fått klorblockering eller liknade? Kanske har varit så hela året då jag har haft problem med alger men ändå högt klorvärde?

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2011, 19:39:49:49 »
Hej Ubbe.
Givetvis tänkbart men knappast troligt, inte i en utomhuspool. Man har så stor vattenomsättning där att cyanursyrahalten inte blir för hög.
Det är den, som ger klorblockeringen och finns i klorpuckarna för att stabilisera kloret mot solljuset.
Men du bör kolla den så att du är på säkra sidan. Normalt ska den vara under 50 ppm. Vid högre värde än 100 ppm uppstår denna blockering liksom andra problem såsom korrosion, även av rostfria detaljer. Det finns inga kemiska metoder att sänka halten utan vattnet måste späs ut.
Lycka till,
Lars

Utloggad Erica

SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2011, 22:16:30:30 »
Om du fått algtillväxt trots hög klornivå och rätt pH så låter det ju som om det skulle kunna vara klorblockering. Enda sättet att veta är väl egentligen att mäta cyanursyrahalten i vattnet, men då får du ta med dig ett vattenprov till någon, vanliga testset klarar inte detta. Kännetecknet på klorblockering är ju just att du har gott om klor men att kloret inte har någon verkan. Själva har vi inomhuspool, där får man absolut inte sätta till cyanursyra (eller använda klor med denna tillsats), eftersom vattnet omsätts ganska långsamt och cyanursyrahalten då till slut blir för hög.

Utloggad deppa

SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2011, 21:51:40:40 »
Jag är ingen expert men ibland kanske man kan tipsa ändå. Har man högt klorvärde blir mätningen av pH fel och är pH t.ex. för högt kan det bli dålig disinfektion samt kraftigt ökat förekomst av alger. Hoppas jag inte yrar....Vatten är svårt...men det verkar som att man inte ska mäta andra värden när kloret är för högt.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2011, 12:50:12:12 »
Tackar för svaren.
Jag anade att det kunde bli lite strul med att mäta om man har klorblockering. Är det Cyanursyrahalten som Lars T menar med 50ppm/100ppm? Finns det inget hemmatest för detta?

Jag valde att stänga poolen denna helgen som var. Jag tömmde ur vatten till en bit under bräddavloppet och därmed kommer jag ju att byta ut ca 1/3 av vattnet till nästa säsong, kan detta räcka om jag har klorblockering eller allt vatten måste bytas ut?

Om jag nu har klorblockering så borde det väl inte ställa till det för mycket över vintern då vattnet är så kallt, eller vad tror ni?

Jag började i år med att använda veckoklorpuckar och det var i år jag fick problem. Är detta något jag ska sluta använda eller om man nu ska fortsätta, några tips för att undvika detta igen, känns ju lite tråkigt och dyrt att behöva byta vatten ofta? Hur gör ni andra för att få det att fungera bra med veckoklor?

Vad menar ni med omsättning av vattnet, regn, nederbörd, avdunstning? Om så, räcker det med dessa faktorer för att späda ut vattnet och därmed förhindra klorblockering?

Mvh
Urban


J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2011, 22:43:32:32 »
Är det Cyanursyrahalten som Lars T menar med 50ppm/100ppm? Finns det inget hemmatest för detta?

Hej igen.
Jo, det är det. Det finns även enkla hemmatestapparater för det. Den jag har heter Autocheck 10
http://www.pahlen.se/produkter/vattenkvalitet-poolvard-testinstrument/autocheck-10.html och säljes bl.a av Pahléns.
Jag hade själv problem med för hög cyanursyrahalt, fick korrosion av krom och rostfritt i hela badhuset.
Köpte därför denna apparat för att kolla halten. Fick späda ut provet för att det skulle kunna läsas, var säkert över 150 ppm.
Bytte allt poolvatten och all armatur senare under sommaren. Sedan dess har det inte varit några problem.
Jag använder numera heller inga vanliga klorpuckar. De innehåller cyanursyra, som inte behövs i en innepool.
Använder i stället en sort som heter Tempo-Stick, säljes även den av Pahlén.
Lycka till,
Lars
« Senast ändrad: oktober 31, 2011, 22:48:08:08 av Lars T »

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #6 skrivet: november 01, 2011, 07:32:43:43 »
//Lars
Jag trodde det inte fanns test för detta först, då Erica sa att jag var tvungen att gå med ett vattenprov till någon... När jag sedan letade runt lite på nätet hittade jag teststickor som även hade för detta.

 Hur fungerar det med cyanursyrahalten normalt sett, för lite har jag ju som sagt alltid men då försvinner det av sig själv som jag förstår det annars hade det ju ökat för varje puck jag tillsätter. Borde det inte försvinna av sig själv även då jag har för mycket i så klorblockering uppstår, eller det går till en viss gräns/halt och sedan försvinner det inte utan man måste som ni säger byta ut vattnet?

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Erica

SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #7 skrivet: november 01, 2011, 11:00:01:01 »
Jo det FINNS test för det, men som jag sa så ingår det inte i de vanliga testkiten som de flesta poolägare har. Nej cyanursyra försvinner inte av sig själv, men varje gång du backspolar filtret så sköljer du ju ut en viss mängd i avloppet. Utomhuspooler brukar få backspolas relativt ofta och halten hålls nere. Inomhuspooler får inte en massa löv m.m. så filtren backspolas sällan. Dessutom spolas ju vatten bort vid vintersänkning på utomhuspooler. Men hur mycket vatten som behöver bytas det beror ju helt på hur mycket cyanursyra du har fått. Det brukar ju aldrig vara så att allt vatten behöver bytas. Byter du t.ex. 50% så sjunker koncentration med samma värde.

Utloggad poolarna2011

SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2012, 19:53:05:05 »
Det aktiva kloret i veckopuckar binds av cyanursyra, detta frigörs i poolen, och min erfarenhet är att alldrig använda det utom vid få tillfällen t.ex när men reser bort.
När pH nivån stiger så minskar det aktiva klorets vilja att fungera. pH skall alldrig överstiga 7,6 för bästa desinfektion.
« Senast ändrad: januari 21, 2012, 23:21:53:53 av Fia »

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Klorvärdet sjunker ej
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2012, 06:07:48:48 »
7,6 är ganska högt, vd det värdet så har du endast 40% av kloret som är aktivt. Jag skulle vilja säga, helst under 7,2.

mvh Henry

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag