VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varning för sköra kemikalieslangar !  (läst 1901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Varning för sköra kemikalieslangar !
« skrivet: september 03, 2011, 12:46:05:05 »
Fick faktiskt två dåliga överraskningar från poolen idag. Nummer ett var en trasig temperaturgivare som jag skrev om i en annan tråd. Men när jag sedan gick ned i maskinrummet för att backspola så möttes jag av en stark klorlukt. Flytande klor hade på något sätt sprutat ut i rummet. En kontroll visade att det gått läck på en slang som går från doseringspumpen till punkten där det sprutas in i tilloppsvattnet. Detta har hänt oss förut och då kapade vi en bit på slangen. Att det hänt rätt snart igen nu visar nog att slangen bör bytas ut i sin helhet. Tydligen så åldras sådana här slangar kemiskt av kloret. Fritt klor eller saltsyra (ännu värre) utsprutat i maskinrummet är ju ingen höjdare så jag tänkte varna alla som har sådana här system att nog se över och byta slangarna efter några år. Plasten verkar jättestark, men tydligen blir den efter ett antal år skör av kemikalierna. Ingen av gångerna har den lossnat vid anslutningen utan helt omotiverat fått en spricka mitt på slangen.

En tråkig konsekvens om en slang går sönder är ju att automatiken fortsätter att pumpa ut allt som finns i förrådsdunken eftersom värdena i poolen inte förändras, kemikalierna kommer ju inte dit. Så min man kommenterade det med att han nu skall sätta tidreläer till doseringspumparna så att det slår larm om någon av dem står och går onormalt länge.

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Varning för sköra kemikalieslangar !
« Svar #1 skrivet: september 19, 2011, 11:43:59:59 »
Hej
Finns olika typer av slang, vi hade problem med de första autodoserarna vi monterade med att slangen sprack då de torkade och blev spröda.
Sedan så bytte vi slangtyp och de som är där idag har suttigt i 5 år och mår bra, bytte slangar på ett ställe i förebyggande syfte,  slangarna var 2,5år gammla och de kändes mjuka och frächa som om de vore nya.

Tala med er leverantör så kan de ordna rätt slang.

MVH Jonas

Utloggad Erica

SV: Varning för sköra kemikalieslangar !
« Svar #2 skrivet: september 19, 2011, 19:57:29:29 »
Tack för svaret. De som vi har använt är av typ nylon eller något liknande. Vi får kontrollera om det finns bättre sort att få tag på. Men det så klart de hade varit i drift mer än 5 år så det var kanske dags att byta. Men man tänker ju liksom att plastslangar håller för evigt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag