CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i sandfiltret...vara eller icke vara?  (läst 6820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SwedXit

Luft i sandfiltret...vara eller icke vara?
« skrivet: juli 07, 2006, 12:34:49:49 »
Liten fråga...
När vi fick vår lilla glasfiberpool installerad påpekade montören att vi skulle avlufta filtret med hjälp av en liten ventil på toppen av sandfiltret bakom manometern när vi startat pumpen. Detta gjorde jag och efter ett litet tag så slutade det pysa luft och kom vatten istället. Stängde ventilen och trodde att allt var frid och fröjd, men ett par timmar senare när jag testa igen var där luft igen. Så här har jag hållit på nu i ett par veckor. Frågan är alltså...ska det vara luft i filtret eller inte? Om inte...vad kan vara felet? Tacksam för alla tips ;-)

/Vafö e´de på detta viset...
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:25:01:01 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad blinformation

SV: Luft i sandfiltret...vara eller icke vara?
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2006, 20:53:28:28 »
Hallå!

Jag har ett liknande problem. Lyckades få bort luftansamligen i filtret genom att bättre skruva fast rör-/ och slangkopplingar på sugsidan. På sugsidan kommer det in luft om det är otätt, och på trycksidan (ut till poolen) är det övertryck så då rinner det istället ut vatten om det är otätt.

Fortfarande får jag dock luftbubblor i inloppet, och jag är lite konfunderad över det. Om det fortfarande är otätt på sugsidan så borde väl luft ansamlas i filtret också? Men det gör det inte... Filtret behöver inte avluftas numera, men fortfarande får jag in luftbubblor i poolen. Kan luften komma in på sugsidan och gå igenom filtret utan att det samlas luft där?

Jag får väl täta sugsidan ordentligt med silicon när poolen är avstängd, men vet inte om det hjälper eftersom jag tycker att det borde bli luft i filtret också om sugsidan är otät.

Någon som vet mer??

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i sandfiltret...vara eller icke vara?
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2006, 21:48:26:26 »
Kolla så att cirkulationspumpen verkligen går åt rätt håll, annars bildas luftbubbor av den kavitation som uppstår i pumphjulet som går åt "fel" håll. Pumpen pumpar ändå, bara lite sämre.

Det brukar vara en pil på motorn som visar åt vilket håll pumpen skall gå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Luft i sandfiltret...vara eller icke vara?
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2006, 22:12:40:40 »
Vi råkade ut för att vår solfångaranläggning drog luft någonstans.
Efter diverse heta diskussioner med min karl så kom rörkrökaren hit. Han leta länge och väl, provade att dra alla kopplingar, sist kollade han en säkerhetsventil för utloppet. Den satt direkt efter pumpen.
Tog bort den lilla blåa ringen runt röret och satte fingret över det lilla hålet och då sluta det bubbla i poolen. Säkerhetsventilen fanns som tillval men var med i vårt paket.
Han satte gängtejp över hålet så nu är det tätt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag