Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)  (läst 6685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freed

Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« skrivet: juni 20, 2010, 00:01:43:43 »
Hej Alla!

Har precis påbörjat ett timmerpoolsbygge på ca 4m i diameter, och har läst igenom alla (nästan) trådar som finns i ämnet underarbete, men blir lite fundersam över vilken storlek på makadam och stenmjöl man bör använda?

Vad jag kan se så verkar makadam 8/16 och stenmjöl 0/2 eller 0/4 vara det vanligaste, är det någon som har några andra förslag? eller synpunkter?

I övrigt så ser mitt läge ut så här:

Vår tomt är nästintll plan och består av jord/sand, jag har grävt ut ca 15 cm, efter det så hade jag tänkt att lägga markduk -> makadam -> stenmjöl -> Bottenmatta -> liner. Detta var min plan efter att ha läst på i forumet, men sen såg jag att en del även lägger en markduk mellan makadam och stenmjöl, är det något jag bör göra?

Vet att det finns enormt många trådar ang underarbete, så ni får ursäkta ytterligare än!

Tack på förhand!

Mvh
Freed
« Senast ändrad: juni 23, 2010, 18:09:12:12 av Freed »

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Timmerpoolsbygge
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2010, 01:27:32:32 »
Markduk mellan makadam och stenmjölet oxå, annars "rinner" stenmjölet ner i makadamen.

Lycka till ;)

//Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Freed

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2010, 18:10:43:43 »
Hej!

Ingen som har erfarenhet om man skall köra 0/2 eller 0/4 stenmjöl?

//Freed

Utloggad Viggen

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2010, 00:12:32:32 »
Jag körde 0/4 under min Weka Pool Capri och det fungerar bra.
Från botten och upp:
Makadam 8/16 c:a 25-30 cm
Markduk
Stenmjöl 0/4 c:a 10-15 cm
Isolering 50mm 300f (Hård frigolitplatta)
Matta (Folkpool 4x4 m)
Pool

/Simon

Utloggad Freed

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2010, 10:01:38:38 »
Hej Viggen!

Det är just en Weka Capri jag skall bygga i helgen, har du några andra tips ang montering etc? något som du kom på under monteringen?

Mvh
Freed

Utloggad Viggen

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2010, 18:12:23:23 »
Hej Freed,

Förutom att se till att underlaget är bra, d.v.s rakt och stabilt så är detta det jag använde för att slå ihop poolen, förutom de vanliga verktygen.

Två kraftiga tvingar
En bra gummiklubba samt en mindre slägga.
4 kraftiga platta järn (Jag använde stolpjärn som används för att gjuta i gjutrör)
Ett gäng små handtvingar/Klämmor (För att fixera linern)
2m Vattenpass

När du börjar lägga poolen så välj ut med omsorg de delas som faller smidigast på plats.  När du sedan börjar få höjd kommer plattjärn och tvingar med i bilden.  Då träreglarna sällan passar perfekt (Träet vrider sig m.m) så måste dessa tvingas i linje med varandra.  Detta gör du med hjälp av plattjärn och tvingar.  Sätt två plattjärn i varje ände på den regel du ska skriva dit samt en tving som du ser till att den regel du sätter dit hamnar i linje med den undre som redan sitter där.  Använd sedan gummiklubban och släggan att slå regeln på plats (akta så att du inte skadar urfrästa spåren).  När du inte kan få den på plats bättre (den kommer sällan helt på plats hur mycket du än slår, ibland kan man få behöva testa med en annan regel) så skruvar du fast den.  Med denna teknik slog jag ihop min pool på en dag (träbiten alltså).  Kolla hela tiden med vattenpasset så att du inte drar iväg...
När du sedan sätter dit linern så gör det en solig och varm dag, då är den mjukare och mer följsam.
När du rullat ut den och fått rätt sida in (kontrollera stämpeln som sitter någonstans i kanten, den ska vara inåt) så se till att hörnen hamnar i hörnen så att säga (alla 8 stycken).  Det är bara på botten som du ser det.
Fyll lite varmt vatten i och justera botten sedan är det bara att tappa upp och justera efter hand med hjälp av handtvingarna.
Jag använde även underlagsfoam (3mm) för golv utmed sidorna för att skydda linern mot träet.

Lite annan kuriosa.
Folkpools standard pool skydd för deras Gardenpool 390 passar utmärkt till Weka Capri.
Jag kör även Sandfilter och pump från Folkpool (Gardenpool 390).
7,2 m2 solfångare får upp temperaturen till c:a 30grd på 2-3 soliga dagar (c:a 22-28grd lufttemp)
Jag använde även Folkpools snygga stege till deras Gardenpool.

Jag ska se om jag kan få upp lite bilder.

mvh
Simon

Utloggad Freed

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2010, 18:35:05:05 »
Hej!

Tack för tipsen, har letat poolöverdrag idag, men inte hittat något som jag tycker passar,
folkpools gardenpool är vad jag kan se tiokantig, och på bilden ser man inte riktigt om
överdraget är runt eller om det är tiokantigt, misstänker att det är runt? eller vilken form
har överdraget?

Mvh
Freed


Utloggad Viggen

SV: Timmerpoolsbygge (Grundfråga)
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2010, 01:32:26:26 »
Hej igen,

Folkpools standard poolskydd till Gardenpool 3.90 är åtta-kantigt precis som Weka Pool Capri och passar perfekt.  Bifogar en liten bild.

mvh
Simon

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag