CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skimmerläckage  (läst 10067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Skimmerläckage
« skrivet: maj 05, 2010, 19:15:47:47 »

Jag har fortfarande luft i systemet (sockerdricka in) trots att Folkpool var här idag och bytte kranventil och ca 30 cm inloppsslang till pumpen. Det måste vara under marken eller i skimmern, trodde han.

Jag satsar på skimmern (finns det luft i marken? dessutom såg jag att det stod vatten i slangen som är kopplad till skimmern vid avtäckningen i våras...min teori är att vatten spräckt något, men vad?).

Vad är det som kan läcka luft på skimmern, var ska jag leta efter läckaget på den?
Nån med idéer och/eller erfarenhet?

6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Skimmerläckage
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2010, 19:30:32:32 »
Jag förutsätter nu att din pool är nedgrävd då du pratar om slangar under marken.
Om du till 100% kan utesluta cirkulationspumpen så bör det vara vid någon av dom 2 kopplingarna som finns från skimmern till pump. Den ena är ju lätttillgänglig (den vi pumpen) och bör ha blivit kontrollerad av din reparatör. Den andra är ju helt klart lite knivigare att kontrollera då den är nedgrävd men jag rekommenderar dig att om möjligt gräva upp vid skimmern så du kommer ner till kopplingen och kan kontrollera ifall det läcker där. Är inte det fallet så kan det endast innebära att slangen sprungit läck vilket jag har svårt att tro.

Du kan ju även dubbelkolla locket till cirk.pumpen är ordentligt åtdraget och tätt.

Lycka till

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Skimmerläckage
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2010, 20:17:08:08 »
Leta läkage på sugsidan kan man göra med vattenslangen,
Spola vatten på kopplingen och samtidigt titta i poolen om "sockerdrickan" försvinner.
En förutsättning är att det går att blöta ner där pumpen står.
Du kan göra samma sak på skimmern om du kommer åt den från utsidan och även locket till pumpen,
Akta bara el anslutningen!!!
Lycka till /Johan
« Senast ändrad: maj 05, 2010, 22:52:08:08 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Skimmerläckage
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2010, 20:31:41:41 »

Locket till pumpen är tätt, packningen bytt förra veckan.

Skimmern är det enklaste. Jag har ju bara byasten runt poolen, lyfta bort och sedan är det bara att spada upp sanden till jag nått ner. Men då är det alltså kopplingen slang/skimmer jag ska kolla extra på?

Det kan finnas en svag punkt till, det ligger en 90-gradare på slangen runt husknuten, men jag vill minnas att det bara var på trycksidan. Där måste slangen nämligen svänga tvärt för att ta sig till inloppen i poolen. Men hur var det med sugslangen...kan inte minnas om även den begravdes i det där 90-gradersdiket runt knuten. Det skulle den inte behöva då den beskriver en betydligt rakare bana mellan pumplådan och skimmern och killarna från Lagunpool var medvetna om 90-gradares nackdelar...tror inte dom skulle lägga ner en slang i 90-graders sväng i onödan...

Mot skimmern!

Tack för goda råd!!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skimmerläckage
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2010, 22:49:15:15 »
Sockerdricka kan bero på fel fasföljd.
Har du kopplat in/ur pumpen sedan förra säsongen?
Kontrollerat rotationsriktningen?

Har själv haft exakt det problemet, och då var det pumpen som gick fel väg, pumpade i princip lika mycket, men då pumphjulet gick fel väg skapade kavitation i pumphjulet små luftbubblor som följde med runt...

Ett annat trick kunde vara att plugga halva hålet i skimmern (Själva 2" utloppet alltså), om du stryper flödet där borde luftmängden öka om du har läckaget mellan skimmer och pump, kommer luften från nån spricka i själva skimmern borde luftproblemen minska.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Skimmerläckage
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2010, 23:30:52:52 »
Jo jag har läst det där tipset från dig i annan sträng, men det kan inte vara fallet. Pumpen har inte rörts sedan två år tlllbaka då en elektriker kopplade fel, och sedan fick koppla rätt på rådiga alarm från några av er här på forumet.

Men hur ser man att här suger det in luft...? Kan man applicera nåt tvålvatten eller nåt...hör man sugljudet tro...?

Nåja, det kan ju inte finnas så många ställen luft kan sugas in (har jag förstått här). Absolut inte på trycksidan (verkar vara en naturlag). Återstår pumpens glas och glaspackning, en tilloppsventil på sugsidan samt skimmer/skimmerkoppling och ev sugslangskarvar under jord.

*stön*
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skimmerläckage
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2010, 10:52:48:48 »
Citera
Pumpen har inte rörts sedan två år tlllbaka då en elektriker kopplade fel, och sedan fick koppla rätt på rådiga alarm från några av er här på forumet.

Det skall inte hända men matningen kan ha bytt dvs faserna kan ha bytts utan att du ändrat ngt, det är ju enkelt att kolla om pumpen verkligen snurrar
åt rätt håll :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Skimmerläckage
« Svar #7 skrivet: maj 06, 2010, 11:25:03:03 »

Åh nej...

Hur ser man det?

Förra gången när faserna var fel lät pumpen väldigt illa och hade inte samma swoosh i sprutet...
Och hur skulle faserna ha kunnat hoppa ur fas utan att man gjort något?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad utopiazz

SV: Skimmerläckage
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2010, 11:35:25:25 »
Men hur ser man att här suger det in luft...? Kan man applicera nåt tvålvatten eller nåt...hör man sugljudet tro...?

Om det suger så mycket att det blir bubblor i vattnet så är det ett lite större läckage. Som Johan.L skrev ovan så kan man hitta det genom att spola mycket vatten på skarvarna, det kan ibland även gå att dränka marken med vatten och se om bubblorna försvinner.

Vi har själva ibland det det här problemet med vårt sommarvatten som har en sugledning på 120m. Nu ligger alla skarvarna på ytan men med en vattenkanna så märker man nästan direkt om det suger luft i kopplingen. Har man tur så syns det direkt på kopplingen var det suger luft. Funkar också att använda såpvatten men istället för en bubbla så blir det torrt på slangen där det suger luft.

Utloggad utopiazz

SV: Skimmerläckage
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2010, 11:36:33:33 »

Åh nej...

Hur ser man det?

Förra gången när faserna var fel lät pumpen väldigt illa och hade inte samma swoosh i sprutet...
Och hur skulle faserna ha kunnat hoppa ur fas utan att man gjort något?

Kan ske om nätägaren gör arbete på matningen ute i nätet. Inte så vanligt men inte heller omöjligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag