CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Missfärgning på liner  (läst 17382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baeckis

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Svängsta (Blekinge)
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Missfärgning på liner
« skrivet: oktober 08, 2009, 17:04:19:19 »
Håller på att tömma ut lite vatten nu inför vintern och upptäckte att jag har fått en rand runt poolen nu där vatten nivån har varit.
Hur får man lättast bort detta?

/Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Missfärgning på liner
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2009, 23:13:30:30 »
Har provat olika medel o svampar o den här är klart bäst. Kan varmt rekommendera den.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=78
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Missfärgning på liner
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2009, 20:45:46:46 »
De flesta sorter av missfärgningar går bort med 10% saltsyra. Det går att använda lite starkare varianter på syra, men det blir svårare att kontrollera oxidationen, och så gasar/ångar det betydligt mer. Ett billigt alternativ till de flesta köpproduker som finns, som också ska innehålla syra. Tänk bara på att om du ska blanda själv, så MÅSTE du blanda syran i vattnet (tänk "SIV, annars blir du VIS"), och att du använder skyddsglasögon och handskar.
 
Det andra alternativet är soda eller något annat starkt alkaliskt. Används oftast på offentliga bad. Där tar man soda direkt på den blöta svampen, för att sen gnugga bort det.

Lycka till


Utloggad ducken

SV: Missfärgning på liner
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2014, 13:31:10:10 »
De flesta sorter av missfärgningar går bort med 10% saltsyra. Det går att använda lite starkare varianter på syra, men det blir svårare att kontrollera oxidationen, och så gasar/ångar det betydligt mer. Ett billigt alternativ till de flesta köpproduker som finns, som också ska innehålla syra. Tänk bara på att om du ska blanda själv, så MÅSTE du blanda syran i vattnet (tänk "SIV, annars blir du VIS"), och att du använder skyddsglasögon och handskar.
 
Det andra alternativet är soda eller något annat starkt alkaliskt. Används oftast på offentliga bad. Där tar man soda direkt på den blöta svampen, för att sen gnugga bort det.

Lycka till

Någon som provat att rengöra svårt nedsmutsad liner med saltsyra?
Har provat allt och hittade nu denna rekommendation.
Ingen risk att 10%-ig saltsyra fräter hål på linern?

Utloggad MathiasS

SV: Missfärgning på liner
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2014, 13:52:54:54 »
Jag skulle ALDRIG använda saltsyra så. Dels för att även 10% syra är fruktansvärt stark, dels för att problemet antagligen går att lösa med helt vanliga tvättmedel.

Om du har den gula rand som man också får på båtar i vattenlinjen, föreslår jag att du använder vanlig fälgrengöring. Den innehåller normalt oxalsyra vilket är oerhört effektiv mot smuts i vattenlinjen. Dessutom ofarligt att få på händerna etc om man inte exponerar sig väldigt länge. Köp på biltema. Även trallrent funkar antagligen utmärkt.

Vill man prova en alkalisk avfettning föreslår jag "HD-grön". En 5 liters dunk kostar några hundringar och räcker flera år till invändig tvätt av golv, sommartvätt av bilar etc.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ducken

SV: Missfärgning på liner
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2014, 13:56:36:36 »
Jag skulle ALDRIG använda saltsyra så. Dels för att även 10% syra är fruktansvärt stark, dels för att problemet antagligen går att lösa med helt vanliga tvättmedel.

Om du har den gula rand som man också får på båtar i vattenlinjen, föreslår jag att du använder vanlig fälgrengöring. Den innehåller normalt oxalsyra vilket är oerhört effektiv mot smuts i vattenlinjen. Dessutom ofarligt att få på händerna etc om man inte exponerar sig väldigt länge. Köp på biltema. Även trallrent funkar antagligen utmärkt.

Ja, jag är lite orolig för att använda saltsyra.
Jag har provat med klorin, Turtle Wax Marine Cleaner (som jag tror innehåller oxalsyra, det luktar iaf som fälgrengörning), askorbinsyra, citronsyra. Allt efter tips jag googlat fram.
Ändå ser linern fortfarande ut så här, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till:
« Senast ändrad: maj 09, 2014, 14:02:22:22 av ducken »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag