Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brunt vatten/Flockar  (läst 6507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steven

Brunt vatten/Flockar
« skrivet: augusti 05, 2009, 19:52:39:39 »
Hej!

Först och främst: tack för ett superforum, det har verkligen hjälpt mig!

Jag har kommit så långt med min pool (4,5 rund JF) att jag har fyllt med vatten, vilket fick, som många andra med eget vatten fått, en färgändring från hyfsat klart till brunt vid klorering. Jag vet att det är järn i vårt vatten och filtret vi har på tappvattnet släpper igenom en del (trots många backspolningar) när man tappar sådana mängder. Så det är väl som sagt järnet som har visat sig. Min fråga är angående flockningsmedel. Jag har flytande Flockar, och på flaskan står 2dl/10m3, och att man skall hålla cirkulationen igång tills flockarna bildats. Sedan bottensug och backspola. Det står inte mycket om hur lång tid det normalt tar? Är det någon som vet? Det finns ju en del olika metoder sedan: Köra tills filtret börjar bli igensatt (om klumparna nu fastnar) och backspola, eller cirkulera (hur länge) stanna cirkulation och låta flockarna sjunka och försiktigt ta dem med t.ex sughävert. Men det jag lurar på är tiden för bildningen av flockar, och, när man kört en omgång skall man köra en sväng till då eller kan man "över-flockera" (nytt ord för mig). Blir det förresten större "klumpar" av Flockar sticks, fastnar de bättre i filtret?

/Steven

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Brunt vatten/Flockar
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2009, 20:23:19:19 »
Hej o välkommen. :)

Som jag kunna läst mig till så strila ut det jämnt i poolen kör någon timme o stäng sen av o låt stå i ca: 24 timmar så det sjunker till botten.
Sen dammsuga upp det o backspola. Du märker om du behöver upprepa, håll på tills vattnet är klart.

Jag använder sticksen o det är suveränt. Lägger en i skimmern o låter pumpen gå, när rullen är tomm så är det dags att backspola, klart!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Steven

SV: Brunt vatten/Flockar
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2009, 20:39:30:30 »
Tack, Fia

Vad bra! Hoppas bara jag ser botten då, för nu är det knappt. Man kan tydligen hälla det direkt i skimmern också, och blanda ut det den vägen. Det blir väl förmodligen samma resultat som att strila med kanna, eftersom pumpen ändå ska dra runt det en stund. Hör av mig med resultatet.

Tackar,

/Steven

Utloggad Steven

SV: Brunt vatten/Flockar
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2009, 20:12:09:09 »
Sådärja!

Nu har vi kört tre svängar, och har klart vatten. Kan knappt tro att det är sant, med tanke på hur den bruna sörjan som vi hade för ett par dagar sedan. Körde, som du sa Fia: I med Flockar, cirkulera en till två timmar och lät sjunka. Efter första svängen (morgonen därpå) tänkte jag, skit också, det funkar inte, det är ju fortfarande brunt. Men vi en närmare titt såg jag att det låg ett slamlager på botten. Sikten var fortfarande dålig, och blev ju inte bättre med den bruna slambakgrunden. Vi damsög i filterläge, och för att hålla vattnet så lugnt det nu bara gick, så fångade vi upp returvattnet i en nedsänkt hink. På så sätt kunde vi klara i stort sett hela botten utan att det yrde upp för mycket under arbetets gång. Sedan backspolning, rinse och upprepning av proceduren från början.

Tusen tack för hjälpen!

/Steven

Utloggad Fia

SV: Brunt vatten/Flockar
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2009, 21:11:26:26 »
Va kul att det gick så fort att få bort det! O0 Det brukar kunna ta tid att få bort det.

Kan man få se en bild kanske? ;) Har ni funderingar på uppvärmning?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Steven

SV: Brunt vatten/Flockar
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2009, 18:29:52:52 »
Jodå, vi har funderat på uppvärmning, men har inte bestämt oss ännu för viken typ. Det blir väl hur som helst något att ta tag i nästa säsong. Skall även göra pooldäcket då. Kör väl ned plintar nu i höst, så är det bara att börja snickra till våren.
Bifogar före/efter-bilder,och som sagt, ytan runt poolen, den tar vi tag i sen. Just nu är det en "ovanmarkare", som väntar på att bli inbyggd.

/Steven

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag