CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt  (läst 29104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad the_7th_soul

Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« skrivet: juni 21, 2009, 12:39:02:02 »
Har fått en svag beläggning/påväxt på väggarna i min glasfiberpool, inget på botten. Det uppträder heller inte helt jämnt även om större delen är belagd, det finns några ställen som är rena, fläckar som är ett par decimeter breda o höga, ser nästan ut som man kört det rent med en roller. Färgen är svårdefinierad och därför visste jag inte hur jag skulle "attackera" den. I vattenlinjen skulle jag nästan vilja kalla den brungul, men en bit ner när man ser genom vattnet ser den mer gröngul ut. Poolen har stått igång över vintern med klorpuck i ca: var 3:e-4:e vecka. Vid avtäckning var klorvärde ok, något lågt PH som justerats till.
Det första man tänkte på var ju en normal chockklorering, gjordes för 1½ vecka sen utan resultat, har sen även testat både algdräpare och metal magic, då jag fick tips om detta av en poolsäljare när han hörde att jag fyllt vatten från egen brunn, man kunde kanske med god vilja ana en svag effekt på av detta på det i vattenlinjen, men ingen på det under vatten. Nu har jag gjort en ny chockklorering men efter 1 dygn syns ännu inget resultat, bör väl tillägga att det går alltså inte att skrubba bort denna beläggning som tydligen bitit i duktigt. Ska man fortsätta chockklorera några gånger till var 4-5 dag? Hur gör jag då för att inte få ett klorbad som inte går att bada i på länge? Sluta med klorpuckarna helt tills granulaten gjort sitt och klorvärdet når normal nivå igen? Tips eller någon som varit med om samma sak? Tack på förhand,
Garden 1 - Glasfiberpool ca: 15m3
Idealcover Klasik A - skjutbart pooltak med kanalplast
Pump & filter inomhus i källare ca: 15m slangar
Inget värmesystem

Poolgiganten

Utloggad maldivan

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2009, 20:52:10:10 »
Hej, jag har precis sett samma sak i min glasfiberpool idag.... :-\ svagt gul beläggning som sitter som berg och ser, som du beskriver väldigt konstig ut...vita fält i det gula men inte jämmt. Våran pool är ny...och den har varit igång sedan slutet av maj....???? Jag har försökt skura med vattenlinjesmedel och rispa med naglarna utan resultat...??

Är det någon som vet vad det kan vara och framförallt hur man får bort det...

// Maldivan


Utloggad the_7th_soul

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2009, 01:47:01:01 »
Uppdatering: Efter lite övervägande i eftermiddags gav jag mig på att testa algdräpare en gång till eftersom jag var mer eller mindre övertygad om att det måste vara algpåväxt. Då det inte hjälpte förra gången tänkte jag överdriva doseringen lite nu, på flaskan står 1-2 dl / 10m3 vatten, med min pool på 15m3 skulle det innebära 1.5-3 dl, jag hällde i mellan 2-3 dl första gången utan resultat, denna gången hällde jag i 5-6 dl. Detta gjordes vid 14-tiden i eftermiddags, ska strax gå på jobb nu och var ute vid poolen och kollade nyfiken som man naturligtvis är även om det är mitt i natten. På dessa 12 timmar syns ett tydligt resultat, sidorna kändes nu "slemmiga" och påväxten släpper bara genom att dra med handen, det ser nästan ut som om sidan "ömsar skinn" när man drar med fingrarna. Får se när jag kommer hem igen, då blir det till att köra med en svamp på sidorna och få loss det ut i vattnet så att filtret kan göra sitt, lär väl få backspola ofta några gånger men det får det vara värt för att slippa tömma poolen. Hoppas att det ger det resultat man önskar, håller tummarna och uppdaterar igen om ett par dar...
Garden 1 - Glasfiberpool ca: 15m3
Idealcover Klasik A - skjutbart pooltak med kanalplast
Pump & filter inomhus i källare ca: 15m slangar
Inget värmesystem

Utloggad Masse

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Miami 6 x 3 m med solvärme + Pahlens värmepump
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2009, 13:16:04:04 »
Hej !

Jag har en linerpool med Baquasil och har alltid rent och fint vatten med bra värden. Jag har dock också ett litet, men dock, kosmetiskt problem med att väggarna i trappan som är i glasfiberarmerad polyester med en gelcoatyta, färgas svagt gulbruna, som om det var alger. Det går inte att skrapa eller gnugga bort, utan verkar ligga i plasten. På trappstegens näsor är det kritvitt, som om gelcoaten är tjockare där.

Någon med samma "problem" och en eventuell lösning ?
mvh / Mats

Utloggad the_7th_soul

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2009, 13:16:45:45 »
Uppdatering igen, tyvärr var jag nog borta för länge innan jag hann och skrubba sidorna för det verkar ha bitit sig fast igen, ser dock inte så illa ut som innan. Symptomet är dock precis som Masse beskriver, det är fläckigt och kanterna och "näsorna" framförallt på trappan är klarvita medan resten har en gulgrön-aktig ton. Nu har jag hällt i lite mer algdräpare för att se om det går att lösa upp det bättre igen och därefter skrubba, ska backspola nångång extra denna gången också.
Garden 1 - Glasfiberpool ca: 15m3
Idealcover Klasik A - skjutbart pooltak med kanalplast
Pump & filter inomhus i källare ca: 15m slangar
Inget värmesystem

Utloggad Rudolfsson

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2009, 10:41:41:41 »
Hej!

Jag har fått samma problem som ni beskriver, dvs en svag gul beläggning
under vattenlinjen som inte går att "gnugga" bort. Beläggningen är inte helt jämn utan saknas vid kanterna på t.ex trappan.

Har en glasfiberpool som är 2 år gammal och har inte haft detta problem tidigare. PH-värdet har varit för lågt under en period men tror inte detta är orsaken. Igår hällde jag i 3 dl av algmedlet QAC från melpool eftersom vattnet inte var riktigt klart. Idag upptäckte jag för första gången missgfärgningen. Är det alger som "fällt ut" på väggarna eller??

Väldigt nyfiken på hur det har gått med din algbehandling.


Utloggad Fia

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2009, 19:32:47:47 »
Har ni kollat med säljaren av poolen? Det kan ju vara fler som råkat ut för detta o hört av sig till säljaren.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rudolfsson

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2009, 09:38:37:37 »
Hej,

Har pratat med försäljaren av poolen. Han hade sett ett några liknande fall med gul beläggning. Då rörde de sig (troligen) om pollen från björk som hade färgat i samband med högt eller lågt PH.

Hans råd var att prova med ett medel som heter Hempel Cleaning Spray.
Men då får man tömma poolen!

Så återigen, finns det andra erfarenheter bland er som har drabbats.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2009, 21:57:03:03 »
Skulle man inte kunna polera bort det med en "snäll" miljövänlig rubbing?
/Stefan

Utloggad Rudolfsson

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2009, 13:15:58:58 »
Hej,

Efter att ha drabbats av en gulaktigt beläggning (eller svagt grön)  på i princip hela poolen under vattenlinjen har jag Googlat lite i ämnet, söker man på t.ex. swimmingpool +stains får man ett stort antal träffar. Det verkar som om problemet är ganska utbrett i USA. Med beläggning menar jag här en "torr" avlagring som inte går att skrubba bort.

Sammanfattningsvis så pratar man om två typer av beläggningar
a) metaller (koppar,järn, mangan..)
b) organiska beläggningar (alger ..)

För att testa vilken typ man drabbats av ser man ofta följande tips:
a) Lägga en C-vitamintablett mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är det en metall.

b) Lägga en klorpuck mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är den organisk.

Något skeptisk testade jag med en C-vitamintablett och det visade sig fungera! Poolen återtog sin ljusblå färg kring tabletten -verkar således som jag har haft höga halter av en metall som fällts ut på poolväggen.

Enligt "experterna" kan detta uppstå när man ökar PH-värdet eftersom metallernas löslighet minskar med ökat PH. Detta var precis vad jag gjorde när problemet kom. Vilken metall det är eller var den kommer ifrån vet jag inte. Det kan vara koppar eftersom jag har kommunalt vatten i poolen, alternativt kan kopparn komma från algmedel som jag använt. I övrigt är pump, slangar etc i plast.

Hursomhelt, tipset som man ger för att få bort metallbeläggningen var i grova drag följande:

1) Sänk PH och Klor
2) Tillsätt ascorbic acid (askorbinsyra = C-vitamin)
3) Höj PH och klor
4) Eliminera metallkällan eller tilsätt metallbindande medel.

Detta verkar ju ganska enkelt (åtminstone punkt 1-3). Är det någon som har testat det? Var får man tag i askorbinsyra?

Alternativet är att köpa något kommersiellt medel. Det enda jag hittat från svenska återförsäljare är "metal magic" från Delphin. Någon som vet vad det innehåller och om det verkar på alla metaller? Finns det något annat att tillgå? I USA verkar det finnas en hel uppsjö med produkter.




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag