CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bruna fläkar på väggarna  (läst 3547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagge

Bruna fläkar på väggarna
« skrivet: juni 16, 2009, 20:59:21:21 »
Upptäckte när jag drog av täcket till poolen häromdagen att det har kommit bruna fläckar på väggarna. skrapade med naglen hårt men det satt fast som  >:D  Ska justera ph värdet chockklorera och lägga i algmedel. Tror ni att det försvinner eller vad ska man göra?

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2009, 21:57:19:19 »
Prova även att skrubba bort det med en svamp om inte det andra funkar. Använd dock inte den "grova" sidan. Finns återförsäljare som säljer speciella skrubbsvampar för liners.

Utloggad Bagge

SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2009, 22:26:49:49 »
Kanske en mkt dum fråga men ordet återkommer lite överallt när man läser om pooler men vad menas med liners? Var inne nyss på en pumpförsäljare till pooler och läste att det kanske kan vara järn eller kalk. Jag fyller på poolen med ganska hårt vatten, vet ej exakt hur hårt. Testade oxå med en vit "kökssvamp" gick inte bort och försiktigt med en grön "kökssvamp" noll effekt.

Utloggad Fia

SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2009, 22:31:24:24 »
Gummiduken som är på väggarna o botten kallas liner. Den är ju oftast formsydd för att passa en bestämd storlek på pool.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bagge

SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2009, 22:46:43:43 »
Har en inomhus pool som är med klinker tror jag, ser ut precis som golvet, är alltså liners då? Då vet jag det om jag gissar rätt.

Utloggad Fia

SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2009, 08:50:38:38 »
Nej, du har inte liner i din, den är ju kaklad. Det är gummiduken som kallas för liner.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2009, 09:44:29:29 »

#0

Undrar om det är samma typ av fläckar som jag fått.
Jag ger poolen extra hård chockklorering i dagarna och hoppas på att "bränna bort" fläckarna.
Jag tror att kloret till slut segrar. Nedfallna bruna löv under hösten och poolstängning är ju helt
snövita på våren då man lyfter bort plåtarna. SYns knappt där de ligger på poolbotten. Klor leker man inte med.

För säkerhets skull har jag även tänkt beställa 5 Rickard-svampar....
Jag har inte gett upp även fast läget ser svartare ut än nånsin
för min pool (liner)...

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4318.msg32847#msg32847
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Bagge

SV: Bruna fläkar på väggarna
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2009, 11:32:31:31 »
Fia jag är ju bara Pool ??? :) Har lärt mig något nytt idag då. Hoppas nu att chockkloreringen är lösningen på de bruna fläckarna, bleker bort de alltså.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag