CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dum fråga kanske?  (läst 2603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad William

Dum fråga kanske?
« skrivet: juni 03, 2009, 19:49:27:27 »
Jag har ju märkt att många av er har värmepumpar eller bergvärme kopplat till poolen, så jag har lite småfunderingar.

Jag har ju en luft/vatten värmare som värmer huset och varmvattnet.

Jag vet att den går att koppla till poolen också, men begriper inte ett smack vilka ”pillegurer” jag behöver, och vad det kan kosta att koppla in den.
Någon som har en aning?

Antag att jag kör den ett par timmar per dygn, går det mer kWh att värma poolen än till vanligt varmvatten då?
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Dum fråga kanske?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2009, 20:11:42:42 »
Om du INTE tänker bygga om din VP själv tar du kontakt med VP-leverantören för ett förslag, lite osäker på priset men dom vill säkert ha >25000kr.

Mekar/konstruerar du själv behöver du en värmeväxlare, lite givare, kanske ett relä, potentiometer eller fasta motstånd, rör och kranar samt lite tid, då kommer du undan med 6-8 tusen kronor, det är där någonstans mina kostnader hamnade. Detta alternativ gör också att eventuell garanti på VP med största säkerhet är ogilltig....

Eftersom VP (i praktiken) alltid drar lika mycket ström så kostar det lika mycket att göra varmvatten i 3 timmar som att värma poolen i 3 timmar, (i teorin drar VP lite mera ström när den gör varmvatten)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad William

SV: Dum fråga kanske?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2009, 20:23:51:51 »
Om du INTE tänker bygga om din VP själv tar du kontakt med VP-leverantören för ett förslag, lite osäker på priset men dom vill säkert ha >25000kr.

Mekar/konstruerar du själv behöver du en värmeväxlare, lite givare, kanske ett relä, potentiometer eller fasta motstånd, rör och kranar samt lite tid, då kommer du undan med 6-8 tusen kronor, det är där någonstans mina kostnader hamnade. Detta alternativ gör också att eventuell garanti på VP med största säkerhet är ogilltig....

Eftersom VP (i praktiken) alltid drar lika mycket ström så kostar det lika mycket att göra varmvatten i 3 timmar som att värma poolen i 3 timmar, (i teorin drar VP lite mera ström när den gör varmvatten)
Tack för svaret!
Kan inte ta kontakt med leverantören för när jag köpte den för två år sedan gick firman i KK några dagar efter jag betalat fakturan. Jaja, nu vet jag att det lär kosta 6 - 8 tusen så det är bara att skippa i år, för nu har jag inte råd. Får klara mig med solvärmarna.
Normalt fixar jag allt själv utan hantverkare.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dum fråga kanske?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2009, 00:28:23:23 »
Allt vad som behövs äre någon meter kopparrör, en kulkoppling, en värmeväxlare, en cirk pump,  en termostat och några timmars rörpulande plus div. (200+100+3000+400+400+1000+300) mao max 5,5k
Själv har jag detta kopplat till min CTC eco panna/vp.

Utloggad William

SV: Dum fråga kanske?
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2009, 06:41:46:46 »
Allt vad som behövs äre någon meter kopparrör, en kulkoppling, en värmeväxlare, en cirk pump,  en termostat och några timmars rörpulande plus div. (200+100+3000+400+400+1000+300) mao max 5,5k
Själv har jag detta kopplat till min CTC eco panna/vp.

Skall ta mig en riktig funderare. Pumpen är en Ecozon VPL7 700 och pannan installerades samtidigt, en
Strömsnäspanna.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag