CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: solvärmemattor?  (läst 8981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooldags

solvärmemattor?
« skrivet: april 27, 2009, 22:39:23:23 »
Har grävt ett stort hål för att sänka ned en INTEX rörpool 4,57*1,22 cm med trädäck runtom :)(skall plockas in efter säsong O0).Undrar lite över uppvärmningen <hmm>.Skulle vilja veta om "El Nino"mattor är något att ha(I så fall grundsats plus en extra) eller så finns det ju mattor hos "jof"Någon som vet skillnaden och vilken som funkar bäst <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: solvärmemattor?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2009, 19:11:49:49 »
Här finns lite skrivet om El Nino. Om du söker på el nino så hittar du en del läsvärt. Om du ska ha dem på ett tak så kolla om pumpen orkar med det.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1596.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad stensered

SV: solvärmemattor?
« Svar #2 skrivet: april 30, 2009, 08:55:02:02 »
Hej,
Jag har använt mattor från jof  och de är mycket billiga samt fungerar perfekt.

Lägg dessutom lite elektronik i mellan som mäter tempen under mättorna samt tempen vid skimmeln och styr poolpumpen att den startar om temperaturdiffen är större än ca 2-grader. En mycket enkel värmelösning där du får en varm pool.

Om du har råd så komplettera med värmeväxlare för hösten då solen inte alltid vill vara framme samt montra in en 3-vägsventil så att solfångare då kan koppls ifrån.

Utloggad Zaphod

SV: solvärmemattor?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2009, 23:56:09:09 »
Pooldags!

Jag har kopplat 2 st El Nino mattor till min Intex 457*91. Dom värmer "ok" när solen lyser, dvs att jag får upp min pool i ca. 26-28 grader. Problemet är att solen inte lyser så mycket som man vill i det här landet, med resultatet att tempen sjunker som en sten när solen går i moln.

Jag har kommit fram till att så länge jag har min "plaskpool" så får mattorna vara med, men när det är dags för en större/riktig pool blir det VP.

Happy swimming!!

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
SV: solvärmemattor?
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2009, 22:04:41:41 »
Hej

Jag har en styck solmatta, liknande Jof´s. Skulle nog behöva en till för att få lite mer fart, men visst värmer det. Har även en styrning som stänger tillförslen av vatten till mattan då solen går i moln...
/Micke i Halmstad

Utloggad Newb

SV: solvärmemattor?
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2009, 06:40:12:12 »
Hejsan, jag har en 3,6 pool och 1,22 djup, jag köpte el ninio mattor förra året, de värmde bra när solen var framme och de blev 28-29 grader. Problemet med dessa mattor "som jag upplevde" var att slangarna mellan mattorna och till kopplingen för att koppla på och bort mattorna "spöka", plus att konstruktionen på inloppen till mattorna aldrig höll tätt, jag gjorde inget annat än att täta mattor och hålla koll på slangarna inte trycktes ut. Nej fy fan rekommenderar inte dessa till någon. Tittar nu själv på mattor från Primastar ell Jf fritid, då de lutar lite mer åt primstar då inlopp och utlopp är på samma sida och verkar lite underlättande för konstruktionen, då man ska dra dem upp på ett tak.

Mvh Nweb.

Utloggad William

SV: solvärmemattor?
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2009, 07:07:06:06 »
Tittar nu själv på mattor från Primastar ell Jf fritid, då de lutar lite mer åt primstar då inlopp och utlopp är på samma sida och verkar lite underlättande för konstruktionen, då man ska dra dem upp på ett tak.

Mvh Nweb.

Syrran i Åkersberga har likdan pool som jag och hon köpte en Primastarmatta förra året, innan hade hon 250 meter pemslang och har inte märkt någon skillnad i uppvärming så hon sa när jag talade med henne att hon behöver minst en till samt att dom var lite knepiga att montera ihop.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: solvärmemattor?
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2009, 07:38:21:21 »
Vi hade en ovanmarkspool innan och jag la upp ca 300m pemslang 20mm på altantaket som funka kanonbra numera när vi har en markpool så har ja fafco 1200*3000 solpaneler som funkar kanon men man får ju se till att tömma dom noga så dom ej fryser på vinter vilket pemslangen klarar betydligt bättre
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag