CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klarar en värmepump (Brilix TPH 05) på 5 Kw att värma en pool på 25 kubik?  (läst 13406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
Har tänkt att köpa en värmepump till min pool på ca 25 kubik.

Klarar Brilix THP 05 värmepump på 5Kw att värme en pool på 25 kubik till 28-30 grader?
(Bor i Göteborg)

Eller kommer den att få gå hela tiden?
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Det behövs runt 0.18-0,2kW/m3 vatten i effekt. Gå man på deta så blir storleken 4.5-5kW för en 25m3 pool.

Om detta är tillräckligt är helt beroende på omgivande miljö. Normalt sätt gäller dessa värden för isolerad pool + övertäckning på natten.

Men jag skulle nog rekommendera dig att gå upp en storlek, för en 5kW värmepump till en 25m3 pool är på den övre gränsen för värmepumpen kapacitet.

Hoppas någon annan kan svara på drifttiden, själv kan jag inte göra det för jag tar mina VP i drift till denna säsong.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Vår pool, Svenska poolfabriken 4 x  8 x 1.5 meter förbrukar ganska precis 80 kWh/dygn i snitt över säsongen.
Vi har 30 grader varmt i poolen och bor i Piteå.
Tilläggas skall att vår pool är väldigt välisolerad.

En 5 kW värmepump (om den ger 5 kW) skall kunna tillföra poolen 120 kWh/dygn.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Lite teori:

Det går 1.16kwh att värma 1m3 vatten 1grad.

Om man räknar med endast en värmeförlust på 2 grader/dygn så behöver pumpen gå ca 12h/dygn, vämeförlust 3grader/dygn så behöver pumpen gå ca 17.4h/dygn, värmeförlust 4grader/dygn så behöver pumpen gå ca 23h.

Så i princip kan man säga att en 5kw värmepump klarar av att höja temperaturen i vattnet med 4grader/dygn i en 25m3 pool.

OBS. Dessa siffror är teoretiska och har inte tagit hänsyn till avkylningen, så skulle man räkna med 2graders avkylning/dygn så blir det max 2grader/dygn som den orkar höja temperaturen med.

hoppas alla siffror är rätt så här på Lördagskvällen ;D

/ronson






Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad LivingQuality

2009 års modell av Brilix´s minsting är numera på 5,5 Kw och klarar mer än 25 m3 pool. Dessutom så har den 50mm limkopplingar och TÜV godkännande
Svenska Brilix AB
Lars Sjöland

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Anser att huvudfrågan fortfarande inte är besvarad, även om Lars informerar om att Brilix 5.5kW klarar mer än 25m3 pool.

Huvudfrågan är fortfarande ifall den klarar av att hålla en temp. på 28-30 grader (som vanlig så gäller isolerad pool + nattäcke) i Göteborgsområdet.

Denna typ av frågor anser jag att en leverantör av värmepumpar skall klara av att besvara. Ser framemot ett svar från Lars.

/ronson
ps. tycker det är mycket bra att Lars mfl andra leverantörer delger information i detta forum. Fortsätt med detta O0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad LivingQuality

Tack för förtroendet att få uttala mig på detta fina forum. Tidigare gjorde jag inlägg, som så många andra poolföretag, via en bulvan, men Rickard (forumets ägare) tog ett privat snack med mig och löste det på ett mycket snyggt sätt.

Nu till frågan om en 5,5 Kw värmepump klara att uppvärma en pool, 25 - 30m3, till 28 - 30 oC. För några år sedan sålde jag enligt tillverkaren marknadens effektivaste solfångare. Jag hade ett mycket fint kalkylprogram där det gick att mata in en massa värden såsom soltimmar på kundens ort, poolens storlek och flera andra yttre förhållande och vips kom det ut ett snyggt diagram som talade om vilken effekt och temperatur kunden skulle få under hela badsäsongen med så många m3 solfångare. Men så kom den där onormala sommaren som inte följde de statistiska värden. Kunden stod där med en kall pool och vägrade att betala. Jag kunde inget göra eftersom jag lämnat kunden garantier och försöka komma ut det där med klimatförändringar och att nästa säsong blir nog fin var helt misslyckat. Jag fick aldrig betalt för anläggningen. Erfarenheten har dessutom visat sig att ett pooltak i söderläge har en klart bättre soluppvärmning än en solfångare med med en pool med slarvig nattäckning och körning av poolpumpen hela dygnet.
Behöver jag egentligen svara mer på frågan om en Brilix på 5,5 kw klara en pool på 25 - 30m3.
De okända faktorerna är alldeles för många för att lämna en garanti. Däremot så har Värmepumpen varit en överlägsen pooluppvärmning jämfört med  solfångare oavsett väderförhållanden. Har man dessutom en bra isolerad pool och någon form av natttäckning eller ett pooltak och stänger av poolpumpen och värmepumpen under dygnets kalla nattimmar så skall förutsättningarna vara mycket goda för att poolen skall hålla 25 - 30oC under hela poolsäsongen.
« Senast ändrad: mars 17, 2009, 11:33:05:05 av Rickard »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
mdredfox8, hur ser isoleringen ut av din pool o vad har du för typ av nattäckning? Vad hade du för temperatur förra året utan VP?

Förstår att de på Brilix inte kan lämna några garantier, bara rekommendationer baserade på en normal sommar.

Den bör räcka till, men det blir nog tufft att hålla temperaturen 28-30grader en regnig vecka. Det behöver bara vara 25-26grader för att det skall kännas varmt när det är 18-20grader i luften.

Så frågan är ju, är det värt att lägga till ett antal tusen för att alltid ha 28-30grader? Ja, köp en något större storlek annars välj den nya på 5.5kw.

Det måste finnas någon på forumet som kan ge det mer faktiska uppgifter map VP vx poolstorlek, finns ju flera nöjda Brilix användare vet jag.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad LivingQuality

Jag blir mycket förvänad om någon värmepumpsleverantör oavsett om det är till pooler eller husuppvärmning som vill lämnar garantier om en stadigvarande viss temperatur utan att friskriva sig från klimatförändringar och andra nycker i vädrets makter. En regnig sommar är inga problem. Då verkar värmepumpen utmärkt och producerar mängder med Kw till låg kostnad. Där har du nackdelen med solfångare som bara fungerar vid soldagar. Däremot skulle det vara en onormalt kall sommar med temperaturer ner mot +2 - 4 oC. Då fungerar värmepumpen på det sättet att den tar nästa lika många KW som den ger, men den ger ändå värme fast till en högre kostnad.
Vad för garantier är det att du önskar att värmepumpsleverantörerna skall ge dig för att du skall känna dig tillfredsställd med din invenstering?
« Senast ändrad: mars 17, 2009, 11:32:52:52 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Jag tror också att vad som avgör huruvida en viss effekt kan värma en viss pool beror på väldigt många olika saker.
Var i landet?
Soligt eller skuggigt läge?
Isolering?
Vilken typ av täckning?
Hur ofta är poolen öppen/täckt?

I princip ingen värmepump klarar att värma en pool som ligger i skuggigt läge och hålls öppen kontinuerligt.

Det var också med tanke på detta jag tidigare delgav er information om att min pool förbrukar ca 80 kWh/dygn mätt över hela säsongen, maj - september.
Poolen är 4 x 8 x 1.5 och utvändigt isolerad med 50 mm markskiva.
Dessutom är poolen täckt med Poolkudden (uppblåsbar ungefär som en kupol) som sparar runt 30 kWh/dygn. (Uppskattning)

En 5.5 kW värmepump bör kunna hålla en pool på 25 m3 varm om den täcks när den inte används.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag