Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Armerad liner 1,5 och lecapool  (läst 10326 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikesz

Armerad liner 1,5 och lecapool
« skrivet: januari 13, 2009, 14:33:15:15 »
Hej,

Kul med detta forum! O0
Har spenderat många timmar här och (nästan)varje inlägg läses med intresse.

Jag har ärvt en gammal plåtpool som har sett sina bästa år och nu är det dax att bytta den mot en lecapool.
Det mesta av projektering och en del av budget är klar. Det som återstår är detaljer, dock viktiga sådana.

Jag vill ha en hörntrappa av lecablock och fick veta att det ända alternativet är armerad liner 1,5 tjock, som skall svetsas på plats. Mina frågor är:
1. Måste man putsa invändigt poolen för att lägga sådan liner (skall tilläga att jag planerar att ha en filt under liner)?
2. Måste filten limmas på vägarna och botten?
3. Med tanke på tjockleken på liner, vad måste man tänka på vid beställning av skimmer, inlopp, etc?

Alla svar tas mot med största tacksamhet :-*

/Mikesz


Poolgiganten

Utloggad mofajenko

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2009, 16:53:16:16 »
Hej Mikesz,

Det går med all säkerhet att beställa en skräddarsydd liner för ditt ändamål om inte trappen är för komplex. Jag valde dock att svetsa.

1. Oavsett vilken liner du väljer så bär du putsa ytan på blocken. Speciellt om du kommer att välja en enfärgad liner. Alla defekter/kanter/skarvar syns på denna och speciellt i en upplyst pool på kvällen.
2. Jag använde en fleece filt som är anpassad till ändamålet. Den fästes på väggarna och golv med spray-lim.
3. Merparten om inte alla detaljer som är avsedda för liner passar till den duken du refererar till. Skillnaden är ju bara 0,7 till 1,5 mm. Sitter oftast en gummipackning på vardera sida om linern i denna typ av montage.

Bifogar länken till mitt bygge och hoppas det kan hjälpa dig på vägen?

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3168.0

mvh,
Fredrik

Utloggad Mikesz

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2009, 17:38:19:19 »
Hej Fredrik,

Tackar ödmjukast för ditt svar :).
Häfftig bygge du har O0

Jag satsar på en mosaik liner (åtminstone idag gör jag det. Har inte så stor budget), men skilnaden mellan enfärgad och mosaik kan inte vara så stor. Har hittat på DNPool enfärgad 450 SEK/m2 och mosaik 570 SEK/m2. Räcknar med ca 45-50 m2 (inklusive hörntrappan).
Om jag räknar rätt så kommer det gå på ca 28,5' + 4-5' för trappan (tydligen arbete att svetsa är inräknat i linerpriset - om jag förstår detta rätt. Eller...?


Ha det,
/Jarek

Utloggad mofajenko

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2009, 18:12:38:38 »
Hej Jarek,

Jag vet inte om svetsning ingår? Köpte min Alkorplan från Tyskland och svetsade själv. Vid denna tiden blev det ca. halva priset mot hemma, vet ej hur priset ligger nu. Tänk på att om det är samma system som jag använde, så behöver du ytterligare detaljer som PVC beklädda plåtar, antimögel medel, Fleece eller liknande samt att du behöver 1L flytande PVC som sista försegling. Ingår svetsningen i ditt pris så ingår säker det sistnämda.

/Fredrik

Utloggad Fia

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2009, 19:47:36:36 »
Hej o välkommen.  :)

En lite fråga, du har en plåtpool, hur gammal är den? Tänkte mest på hur plåten har klarat åren.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mikesz

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2009, 09:33:31:31 »
Hej Fia,

Tackar. Som du kanske hört det många gånger, otroligt bra forum.

Men till din fråga. Poolen är byggt i början av 70' -talet (Jag tror 71'-72') och "är" gjort av galvaniserat plåt. Jag skriver är med citationstecken, ty det finns inte så mycket av detta kvar. Det mesta är rost. Upptäckte det i våras, när liner skule byttas.

Jag har pumpat ur vatten (ca 70 cm kvar) och den håller fortfarande för trycket från jorden. Fråga bara hur länge...
Men ny pool är på G :).

Ha det,
/Mikesz

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #6 skrivet: januari 14, 2009, 12:49:56:56 »
Hej Mikesz,

Låter som du har samma tankar med trappa som vi hade när vi byggde. Nu är jag inte lika duktig som mofajenko och vågade inte svetsa själv utan hittade en riktigt bra hantverkare (vilket tyvärr jag blivit bränd på i andra skråer) i Johan från www.byggpool.nu. Vi betalade runt 40' för vår liner och det var en hel del jobb för honom. Vi putsade väggarna, kanske för noga, och har ingen filt bakom utan linern ligger emot putsen. Bilder finns i länken i signturen nedan.

Totalt sett - jättenöjd  8)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Mikesz

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #7 skrivet: januari 14, 2009, 13:48:17:17 »
Hej HappyDigger,

Tackar för tipset om hantverkare! Tyvärr bor jag i Skåne, byggapool som jag förstår det ligger i Stockholm trakten...Ngn som kan en bra hantverkare för detta jobbet i Skåne?

40' bara för liner :o Hur många m2 har du beställt? Jag räknar (överkant) med ca 45-50m2 för en pool med 3,5 x 8 x 1,45-1,50.
Antar att du har limat det direkt på putsen...

Jag har följt ditt bygge med stor intresse och måste medge att jag är mycket  imponerad :).

Ha det,
/Mikesz

Utloggad Janne

SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #8 skrivet: januari 14, 2009, 14:54:38:38 »
Hej,

Ring till DN pool i Malmö.
Dom är kanon och ha med att göra.

//Janne

Ps: Jag har inga aktier där.  ;)
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Armerad liner 1,5 och lecapool
« Svar #9 skrivet: januari 14, 2009, 15:58:49:49 »
Har inga aktier heller utan tycker att det är det bästa med rekommendationer från riktiga människor istället för säljsnack från företag(are) - därav värdet med det här forumet <love>.

Johan är från Skåne och hans pappa har svetsat liner där i 30 år. Har inga kontaktuppgifter men går kanske att få fram via något mail till honom.

Linern är inte limmad mot putsen utan fäst i överkant och längs en del kanter. Fungerat i två år nu och inte sett några tecken på att det ska lossna eller bildas bubblor.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag