VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagen då jag såg ljuset!!!!  (läst 5095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphod

Dagen då jag såg ljuset!!!!
« skrivet: juli 27, 2008, 18:33:45:45 »
Efter att ha kört min 10m3 Intexpool i 3år utan några större haverier, bestämde jag mig för att investera i ett sandfilter. Sagt och gjort, färden gick till närmaste Harald-Nyborg och vips var det ett sandfilter i min ägo. Glad i hågen började jag montera, till min stora besvikelse läcker ventilen som ett såll så det är bara att montera isär hela paketet och åka tillbaka och byta ventil.
Bytet sker utan några som helst problem O0

Väl hemkommen och efter återmontering och uppstart av mitt nya fina filter tycker jag att vattnet är lite "mjölkaktigt", kollar värdena med stickor som jag alltid har gjort och dom visar:

Klor 0
pH 6,8
Alc 20-40

Snabbt in och kolla i mitt favoritforum <love> och där läser jag mig till att om man höjer pH så följer Alc med. Ut fort som f-n och i med pH plus.

Hjälper till att cirkulera vattnet för att sedan ta ett nytt test, pH är nu OK men Alc är fortfarande väldigt lågt.

Trygg i att jag har gjort rätt och att Alc skall höjas om jag ger det lite tid, låter jag pumpen gå hela natten för att rensa ur vattnet. När jag vaknar dagen efter går jag ut för att göra min dagliga inspektion av ägorna dvs poolen, konstaterar jag att den är om ännu "mjölkigare" så jag tar ett nytt test och det visar som dagen innan.

Efter lite huvudkliande åker jag tillslut och köper tabletter istället, väl hemkommen gör jag ett test av mitt pH, ÖVER 8 <antman>. I med pH minus istället och veva runt som en tok.

Det blev lite klarare så jag slänger i en omgång till, åter igen veva runt mitt vatten och nu tycker jag att det börjar se bättre ut.

Tar ett nytt prov, pH 7,2 jippi!!!!!!

Backspolar filtret mest för sakens skull och sedan chock klor, till min stora glädje ser jag hur vattnet klarnar framför mina ögon. Gör en mätning med mina stickor mest för skoj skull och dom visar ett pH som  inte är i närheten av det tabletterna visade.

Såhär i efterhand kan man konstatera att skall man ha koll på sina värden så finns det bara en sak, Tabletter O0

//
ZaphoD



Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2008, 19:00:48:48 »
grattis zaphod
det viktigaste är att man bestämmer sig vad man skall tro på det finns inte 2 mätmetoder som är lika är vattnet klart kör den metoden O0 ;D
själv har jag provat (nästan) alla metoder tror just nu på Aqua check true Test
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Sophia

SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2008, 00:07:31:31 »
Va fan vi som har mjölkigt atten och jag kör med stickor som visar för lågt pH typ varannan dag (det blir bättre dagen efter jag hafti pH-plus. Kanske ska testa de nyare stickorna jag köpte... Känns segt att köpa tabletter i år det är väl bara nån månad kvar på vår poolsäsong (ouppvärmd pool)

Utloggad Zaphod

SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2008, 01:34:00:00 »
Sophia:

Stickorna har ett bäst före datum iofs, men det skall man inte ta för givet, så köp tabletter och jämför! Det är värt dom extra kronorna det kostar ;)

Carlos: Jag är lite lat, har du en länk så man kan kolla vad det är du kör med  :o

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2008, 09:05:35:35 »
hej zaphod
Om du gör en sökning här på forumet "Aqua check truetest"
så får upp mycket som skrivits om denna
samt att den säljs av Folkpool och skall vara anpassad till deras kemikalkulator som finns på deras hemsida under "support"
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Zaphod

SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2008, 10:36:31:31 »
Tack Carlos, skall kolla när solen har gått ner. Nu skall det badas!!

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2008, 08:11:29:29 »
Tack Carlos, skall kolla när solen har gått ner. Nu skall det badas!!

//
Z
hej zaphod
har solen inte gått ner ännu?
// carlos <sol>
« Senast ändrad: augusti 01, 2008, 08:20:35:35 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Zaphod

SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2008, 10:21:03:03 »
Jodå, solen har gått ner. :D Hittade iofs inte så mycket här men kikande på Folkpools hemsida och den ser ju väldigt trevlig ut. Jag kör nog med tabletter detta året ut, sen får vi se vad det blir. Skall förhoppningsvis bli med "riktig" pool nästa år <antman>

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad SingingSailor

SV: Dagen då jag såg ljuset!!!!
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2008, 22:48:52:52 »
Jag använder tabletter från Harald Nyborg, mycket billigare än i poolhandeln! Tabletterna är märkta med "DPD no 1" resp. "Phenol red", vilket är samma sak som i poolhandeln - så det borde vara ok grejer.

Är ni osäkra på mätvärdet så mät kranvattnet och kolla med vattenverket vad det ligger på. Vi har pH ca 8 ut från vattenverket, och jag mätte till 7,7 med tabletter. Enl. vattenverket normalt att det sjunker ett par tiondelar på vägen => mina tabletter mäter rätt!
Eller ta med ett poolvattenprov till t.ex. badhuset.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag