Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump startar inte  (läst 3575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smulan74

Värmepump startar inte
« skrivet: juli 01, 2008, 09:44:42:42 »
Är det någon som kan hjälpa mig. maken är bortrest och värmepumpen strular. Eller rättare sagt vägrar starta. Det är en Phalens 35 och har fungerat klockrent i 1 år. Den är igång strömbrytaren lyser grönt den står på 8:an (har testat att ändra ) vattnet är öppet igenom men den går inte igång. Tempen är nu nere på 23 grader och så kallt har det aldrig varit innan. Någon som har något tips ???

Susanne

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump startar inte
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2008, 10:21:42:42 »
Prova med en "norsk reset", stäng av strömmen till värmepumpen, vänta en minut, och koppla till strömmen igen.
Glapp på termostaten (som du har på "8") kan också vara orsaken, prova vrid den fram/tillbaka snabbt några gånger (gärna medan strömmen är avslagen) och se om det hjälper, ställ den på 10 när du provar koppla till strömmen igen.

Om inget av ovanstående hjälper så är det antagligen någon tempgivare eller flödesvakten som inte fungerar som den ska.
Är den bara 1 år gäller fortfarande garantin, ring leverantören om du inte få igång den med de tricks jag tipsat om.

MVH

Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad smulan74

SV: Värmepump startar inte
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2008, 10:29:27:27 »
Tackar för svaret jag ska genast hem och testa.

Susanne

Utloggad smulan74

SV: Värmepump startar inte
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2008, 19:09:14:14 »
Hej

Mailade poolstore där jag köpt utrustningen och fick svar att det kunde bero på trycket. Jag gjorde som de beskrev (stäng kranen lite på trycksidan så att trycket i värmepumpen går upp något) och då startade den sen backspolade jag fast manometern bara stod på halv grön och nu startde värmepumpen av sig själv. Nu väntar jag bara på att graderna ska ta sig igen :-)
Tack för snabba svar både här och från leverantören!
Susanne

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag