CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor PH Alkalinitet  (läst 14522 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Klor PH Alkalinitet
« skrivet: juni 14, 2008, 21:28:22:22 »
Hej!
Tänkte delge lite testresultat och kanske få lite tankar och synpunkter tillbaka.

Kan först berätta att vi införskaffade en Aquacheck digitalmätare och utan att veta dess exakta värden ändå kan känna att den ger bättre resultat än vanliga stickor. Den känns exaktare och mätningar enligt båda metoderna genast efter varandra ger mindre diff med Aquacheck än med stickor.

Vi har med Aquachecken vid flera tillfällen  mätt vårt kranvatten enligt följande:
Klor 0.0
PH   7.8
Alkalinitet 258


Vårt poolvatten med samma mätare

Klor 1.5
PH   7.6
Alkalinitet 240

Detta är mätt efter normal veckoklorering och Phsänkning och ca.3 timmars genomströmning i filtret.

Nämnas kan att Phsänkningen följer rekommendationer på en 35m3  pool och görs varje gång i tre steg dvs: för att sänka Ph:et 0,3 enheter till ett normvärde på ca: 7.5

Hur vi än försöker sänka Ph:et så kvarstår ett högt värde på alkaliniteten.
Vi har ett mycket kalkrikt Kommunalvatten.
Frågan som följer är:
Är det ok med så hög alkalinitet bara klor och Phvärdena är stabila eller??????
Mvh
/Henke

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2008, 21:33:27:27 »
Om jag förstått det hela rätt blir det svårt att mäta pH om man har hög alkalinitet, så skriver i alla fall folkpool på sin hemsida.
Deras tips för att sänka alkali är att tillsätta sänk ph, men det verkar du ju göra redan...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2008, 21:42:02:02 »
Yes!!!!!!!!!!!
Jag sänker så mycket jag bara törs eller hur man nu ska uttrycka sig.Men värdena blir ungefär som jag förut beskrev. Kan man då anta att det är ok med tanke på kommunalvattnets startvärden eller finns något med alkaliniteten som påverkar.
Jag har tidigare noterat att du Rickard ofta påtalar vikten av stabil och kanske låg alkalinitet.
Men har jag helt fel om jag tror att den ger förutsättning för stabilt Ph eller????
Tack för snabbt svar dessutom.....
/Henke

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2008, 22:01:46:46 »
Som jag förstått från min tidigare arbetsplats laboranter så kan det inte bli för hög alkalinitet, om man har en alkalinitet som är "för hög" så blir poolen stabil i hänseende av ph, på 7.2...
När man läser poolsidor så verkar det inte så enkelt, jag vet helt enkelt inte vad som är rätt eller fel, men värden som ligger inom riktvärdena på teststickorna bör vara bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ferro94

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2009, 08:57:06:06 »
Väcker liv i en gammal tråd...

Första poolsäsongen och något av novis. Vattnet har varit kristallklart i c:a 1 månad, men i fredags kunde vi skönja lite grumlighet. Mätning visade:

Cl. 0
PH >8 (rosarött på stickorna = så långt till höger som det går)
Alk. >200 (grönblått på stickorna = så långt till höger som det går)

Hällde i c:a 1 kg PH-sänk + chockklorerade. Dagen efter var vattnet klart igen och jag fick värdena:

Cl. 3
PH 7,8 (fortfarande rött, men lite mindre rosa)
Alk. >200 (samma färg som tidigare)

Hällde i mer PH-sänk och mätte dagen efter:

Cl. 1
PH 7,6 - 7,8 (möjligen någon mindre rosa än igår)
Alk >200 (oförändrat)

Ytterligare PH-sänk och ytterligare mätning dagen efter visar:

Cl. 1
PH 7,4 (nu liknar det orange)
Alk 200 (möjligen med dragning mot 180 = mer grönt än blått)

Jag har, likt Henke66, ett mycket kalkrikt kommunalvatten. Alk. tycks inte sjunka mer, trots att jag hällt i c:a 3 kg PH sänk under 3 dagar. Använder stickor (Aqua-Chek Select 7-in-1) med den osäkerhet/felmarginal som detta kan innebära. Om vi antar att uppmätta värden stämmer hyfsat, kan alk. ligga kvar på denna höga nivå eller vad bör jag göra för att få ner den? Törs jag verkligen hälla i mer PH-sänk???

Tacksam för alla tips jag kan få?
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad SingingSailor

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2009, 00:44:53:53 »
Hög alkalinitet gör att pH stiger i poolen. Det är en ganska långsam process dock, går fortare om poolen "luftas".

Hög alkalinitet i kombination med mycket kalk i vattnet (och högt pH) ger risk för kalkutfällningar, såsom mjölkigt vatten, fläckar på poolsidor, igenkalkade värmeväxlare etc.

Att sänka alkaliniteten tar tid och mycket pH sänk.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Ferro94

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2009, 00:57:22:22 »
Hej,

Tack för råd. Har vräkt i ytterligare c:1,2 kg PH-sänk och är alltså uppe i dryga 4 kg. Alk fortfaranade högt. PH har klättarat igen och ser ut att ligga runt 8. Köpte en elektrisk testare (True Chek från Folkpool) och den visar ännu högre än stickorna. Vad ska man lita på? Ringde Folkpools support som tyckte att jag skulle hälla i mer PH-sänk (i lagom portioner) tills alkaliniteten landat på OK nivå. Om PH då hamnat lågt skulle jag hälla i PH höj för att hamn rätt.

Din erfarenhet är alltså att fortsätta hälla i sänk tills värdena ser rätt ut?

Grannen har samma poolkonstruktion, samma sorts vatten men ett år äldre pool. Deras värden är OK. Varför ser mina ut som de gör?

/Ferro94

PS. Vad innebär att "lufta" poolen?
« Senast ändrad: juli 05, 2009, 09:18:30:30 av Ferro94 »
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad SingingSailor

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2009, 10:25:32:32 »
Häll absolut INTE i pH höj om du har för hög alkalinitet. pH höj har två effekter: Höjer pH värdet, och höjer alkaliniteten. (ph Höj = natriumkarbonat. När det hälls i vattnet tar det åt sig väte joner (H+) => pH höjs. Natriumkarbonatet och omvandlas då till natriumbikarbonat, vilket är precis det som används för att höja alkaliniteten!).  Har du hög alkalinitet så kommer pH värdet att stiga ändå, i takt med att poolen luftas = koldioxid avgår. Poolhandeln har tyvärr inte rätt i allt de säger...

Det är många som lurat sig pga fel mätvärden. Mät gärna med tabletter, ger säkrare mätvärden. Jag har köpt på Harald Nyborg. Från vattenverket kan du säkert få reda på vad kranvattnet hade från början.

Att grannen inte har problem kan bero på många saker. Har han haft samma vatten ett år och kämpat i början som du? Använder han veckoklor (det sänker pH)? Mäter han på samma sätt? Försök hitta skillnaderna mellan din och grannens pool.


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Ferro94

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2009, 11:37:03:03 »
Tack Sailor för fina råd!

Hittade in på ngt som heter http://www.poolcalculator.com/, där man verkar kunna få en del användbar hjälp. Om jag häller i mer PH-sänk (säg 1 kg), hur snabbt efter kan man då bada? Ungarna tjatar...

/Ferro94
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad SingingSailor

SV: Klor PH Alkalinitet
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2009, 12:05:04:04 »
Se till att pH sänk pulvret är helt upplöst och väl blandat i poolvattnet. Är pH värdet ok så kan du bada.

poolcalculator.com rekommenderas av troublefreepool.com, och det verkar finnas många kunniga på den siten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag