Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hög Alkalinitet  (läst 36493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Archie

Hög Alkalinitet
« skrivet: maj 29, 2008, 22:52:43:43 »
Hej,
Jag undrar om någon kan tipsa mig om hur jag ska gå tillväga:

Jag har nyligen kört igång poolen för sommaren och köpte en sån digital vatten testare: AquaCheck. Fick då jättelåga värden på alkaliniteten typ 28 eller liknande. Körde då i 3kg höjare och och nu är plötsligt värdena mellan 240-280 varje gång jag testar...

Klorhalt ligger på 5,0 eftersom jag nyligen chockklorerat
PH ligger OK på 7,5
Men Alkalinet som sagt mellan 240-280. 

Vattnet ser i övrigt jätteklart och fint ut.

Min fråga är om det är OK att bada när jag får ner klorhalten eller måste jag få ner alkalinet också? Antar att enda sättet är att tömma ut ett antal kubik och fylla på nytt isåfall? Är det farligt att bada i för hög alkalinitet?     
     

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hög Alkalinitet
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2008, 23:18:37:37 »

Badade just i chockklorerad pool.
Sitter här fortfarande.
Upprätt.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hög Alkalinitet
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2008, 00:36:00:00 »
Här är en bra länk för att beräkna mängder:  http://www.havuz.org/pool_pool/pool_maintenance/water_testing/total_alkalinity.htm

"SingingSailor" bidrog i annan tråd med värdefull länk som kanske kan vara till hjälp även här i alkalinitetsfrågorna.  :)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

SV: Hög Alkalinitet
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2008, 12:55:41:41 »
Hög alkalinitet ger enligt Pahlens "svår justerat pH-värde, grumlighet och kalkutfällning". Om du kör med en värmeväxlare eller annan värmare så finns det kanske en risk att den kalkar igen, eftersom kalket gärna fälls ut där det är varmare.
Annars så skulle jag vänta ett tag och mäta om några dagar. pH är ju bra, och vattnet är klart...

Alkalinitet skall justeras långsamt och i små doser enl. http://www.havuz.org/pool_pool/pool_maintenance/water_testing/total_alkalinity.htm.

Man sänker alkaliniteten genom att hälla i pH minus, men jag kanske går åt rejäla mängder i ditt fall...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hög Alkalinitet
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2008, 17:28:32:32 »
Liknande mitt fall men det blir väl lite "moment 22" för alkalinitetssänkande med pH-minus drar ned det redan utmärkta 7,5-pH-värdet och gör att man kanske tappar det, dvs. får för lågt och sen är man av med helhetsbalansen?  <hmm>

Ser man sen till Pahléntabellen innebär ett sänkt alkalinitetsvärde mot poolrek.värde 80-120 lägre beräkningsfaktor och med förhållandet lägre pH samt kanske emellanåt varierande temp. trillar man snabbt ner till riskzonen för ett indexvärde < -0,5 - har man dessutom mjukt vatten, dvs. låg kalciumhårdhetsfaktor är det riktigt stor risk för aggressivt vatten.  :o
Marginalerna ligger snävt med 10-delarna...
« Senast ändrad: maj 30, 2008, 18:48:14:14 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Archie

SV: Hög Alkalinitet
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2008, 22:34:21:21 »
Tackar ödmjukast för era svar!

"Alkisen" har smugit ner till 190, kloret är perfekt och PH med. Har badad järnet under värmeböljan och mår alldeles utmärkt...förutom lite solsveda.

Utloggad Ingvar

SV: Hög Alkalinitet
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2008, 22:49:29:29 »
Jag hade exakt samma problem idag. Jag hade ph=7,4 och alkanitet på över 200. Efter att ha öst i något kilo ph- fick jag värdena ph=8.0! och alkanitet på 150. Detta visar hur pass svårt det är att justera ph så länge alkaniteten är för hög. Mätningen utfördes med den digitala avläsaren "True-test" och nya därtill hörande teststrips. Med ytterligare ett kilo ph- fick jag värdena ph=7.3 och alkanitet på 140, så det går i alla fall åt rätt håll.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Hög Alkalinitet
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2014, 09:16:16:16 »
hoj

jag blir knäpp på mitt jä--a vatten, jag får inte ner Alkaliniteten,

har 24k liter vatten som jag tömmer varje år , och hade när jag startade poolen i år *nytt vatten* hade jag över 300 i värde *alkalinitet*
jag har under 3 veckor öst i 15kg ph minus och nu är jag nere i 280, kan detta verkligen stämma ? jag testar med stickor, och har även varit nere i poolbutiken och fått testat vattnet i en riktig mätare och får samma resultat, med så mycket ph-minus så borde ph värdet sjunka långt under skalan, men det gör det inte,  jag ligger fortfarande på ett perfekt ph värde,   jag fattar inte detta,

 eller är det med pool som med min mikrovågs ugn,  skit i hur det funkar och bara vara glad att det gör det,  vattnet är kristallklart för övrigt
så jag ska kanske inte bry mig om alkaliniteten??

Utloggad Erica

SV: Hög Alkalinitet
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2014, 09:58:49:49 »
Vad kommer vattnet ifrån ? Det är väl knappast kommunalt vatten med det höga värdet, om du inte bor i något läge med mycket speciella förhållanden. Men har du problem med att hålla pH korrekt ? Om inte, så varför oroa sig för alkaliniteten ? Vi har aldrig ens mätt alkaliniteten och har aldrig haft några problem med poolkemin. Nu har vi dock autodoseringssystem för klor och pH, vilket ju gör det lättare.

Vi har haft flera pooler under åren, bott på olika ställen. Min inställning har alltid vara att jag struntar i alkaliniteten om det inte finns några pH-hållningsproblem. Dyker det upp sådana, t.ex. att pH hoppar upp och ned som en jojo, ja då är det dags att kolla vad alkaliniteten ligger på.

Att sänka alkaliniteten om den är superhög är närmast omöjligt. Om ditt vatten har väldigt speciella egenskaper så kan du i så fall nog snarast behöva ha någon slags allmänt vattenfilter till din fastighet.

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Hög Alkalinitet
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2014, 11:09:58:58 »
jorå Erika, det är kommunalt vatten,  nä jag har inga problem med ph än så länge,  men erfarenheten säger mig att jag kommer att få, för det har jag haft dom andra åren, nu har jag inte så avancerade doseringar och sånt, för jag har en intex ovanmark pool, jag väntar med såna avancerade grejor till jag ska gräva ner en *riktig* pool !!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag