CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmnings funderingar  (läst 9104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JW

SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2008, 22:47:54:54 »
Tack för svaret men det är precis här jag fastnar.

Vad är det för typ av reläer och timer. En timer på 230v som även har en extra utgång?  Vad heter den och var hittar man en sådan?
En potentiometer som man kopplar in, hur då? Hur tar jag reda på vilka värden den skall ha. vad har du använt?   
Reläer, dessa skall väl han brytare och matning. Behövs det något speciellt? Kan du ge lite mer info vad du använt?

Tacksam för lite mer detaljer, sen kan jag nog komma vidare.   
Poolkungen 4*8

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2008, 23:25:52:52 »
Jag ska se vad jag kan göra, tar ett par dagar!
Men är du helt säker på att du ska "modda" din VP?
Jag menar att du ska vara försiktig om du inte komponent/styrkunskapen, kan bli seriöst dyrt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2008, 09:39:38:38 »
Hej,

En fråga från en okunnig som har separat luft/vatten VP till poolen, men är nyfiken...

Varför hålla på och strula med timers för omkoppling mellan olika sätt att styra VP, varför inte när poolvärmning skall till manuellt koppla om till
en potentiometer (eller fast motstånd) som får VP at tro att det är kallt ute, koppla om framledningsgivaren till sekundärsidan av växlaren och öppna avsticket till växlaren.

Sen kommer VP hela tiden att producera värme till radiatorkretsen, tills dess att framledningstempen är nådd dvs poolen är så varm du vill ha den.
VP:n toppar väl radiatorkretsen till 50-55 grader och jag tror inte det finns ngt i kretsen på som tar skada av dessa temperaturer som snabbt nås om
cirkulationen står still.

Med andra ord om mina teorier stämmer så kan man göra styrningen ännu enklare genom att skippa tidsdelen av styrningen.

Hilsen

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #13 skrivet: maj 08, 2008, 20:51:35:35 »
Håller med!
Det är bara om man vill ha automatiskt som du behöver göra som jag beskriver!
Tänk också på att om VP inte blir av med värmen (poolpump av) så stannar (löser ut) den på högtryckslarmet.
Jag vet inte hur det ser ut på alla olika VP men på min måste jag fram med skruvmejsel och ta av en plåt på VP för återställning!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #14 skrivet: maj 08, 2008, 21:29:40:40 »
Hmmm,

Nu ger jag mig ut på ännu djupare vatten, men om man sätter givaren för framledningstempen på utgående primärledning
från växlaren så borde väl VP sluta producera värme tämligen snabbt efter att cirkulationen i poolen stängts av...
Antar i detta att man kan reglera tempen i poolen tillräckligt bra med givaren på det stället.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #15 skrivet: maj 08, 2008, 22:54:16:16 »
Jag tror inte vattnet är så djupt, ännu.....
Jag tror nog att denna "ful"-koppling kan fungera, tänk bara på att VP kommer att starta/stoppa/starta/stoppa......osv ända tills poolpumpen startar igen, och vad är det som tar kål på en VP? jo de flesta är överens om att det just är antalet starter som är skadligt. Med så väldigt lite vatten i kopparröret kommer uppvärmning/avsvalning ske mycket snabbt! men jag förstår hur du tänker!

Bättre då att lägga till 400 kr och få automatiken!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad JW

SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #16 skrivet: maj 11, 2008, 21:12:28:28 »
Ett dator byte senare så är man åter på banan.
Tack för svaren.
Det måste inte vara enklast eller billigast tänkbara. Jag är mest intresserad av att få det att funka. Jag vill kunna säga till min rörkrökare att "koppla rören så här" och vara ganska säker på att jag fixar att lösa resten eftersom han uppenbarligen inte har en aning om styrningen.

Kan man köpa automatik för 400 spänn som funkar så låter det ju utmärkt?
Berätta mer.

Poolkungen 4*8

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmnings funderingar
« Svar #17 skrivet: maj 11, 2008, 22:42:08:08 »
för dom 400 kr får du väl en timer och en potentiometer, sen är det bara börja att modda din VP.
Någon färdig automatik för dom pengarna har jag aldrig sett!

Koppla rören kan du göra så här:

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Uppvärmnings funderingar - Bergvärme till pool
« Svar #18 skrivet: maj 30, 2008, 00:01:15:15 »
20,8 grader just nu, bergvärmen har hållt på 12 tim om dagen sen förra lördagen. Starttemp 9 grader

Har liknande arrangemang och antar din styrning kan vara likvärdig min och det skulle vara mycket intressant med värden från dina GT-givare (8, 9, 10 och 11) som handlar om värme- och köldbärare in- och ut avlästa när poolvärmen sas. är till och skickar ut till värmeväxlaren från VP'n.
Vi är några stycken i bakgrunden som försöker få klart för oss vad vi kan få ut optimalt från värmepumparna till poolvärmningen med samma arrangemang.

Kan också om du inte redan sett det rekommendera http://www.varmepumpsforum.com/ som hanterar det mesta om värmepumpar av alla de sorter.
« Senast ändrad: maj 30, 2008, 00:04:54:54 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag