CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kladdig pooltäckning  (läst 1273 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

Kladdig pooltäckning
« skrivet: juni 26, 2023, 21:37:31:31 »
Har vanligt poolöverdrag. Har i år fått något kladdigt på spännbanden samt på själva täckningen.
Har fått för mig att pollen är orsaken. Är det rimligt?
Hur får jag bort det?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2023, 09:12:46:46 »
Vår pooltäckning är också kladdig, har provat skura med lite olika preparat, men det är mer eller mindre omöjligt att få bort.
Jag har noterat att det kommit under dagar när det varit riktigt varmt och soligt och vi haft poolen öppen länge, min teori är att det hunnit bildas alger under dagen, och att dessa på något sätt äter sig in i plasten, eller löser upp mjukgörarna i plasten.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2023, 09:59:05:05 »
Jag har tyvärr också samma problem. Vi bytte poolöverdrag (Walu Pool Starlight från Poolstore) förra året pga "kladd" som var helt omöjligt att rengöra trots starka kemikalier. I år ser jag att samma problem har börjat igen så plasten verkar inte klara värmen och ligga ihoprullad i solen  :'(
« Senast ändrad: juni 27, 2023, 10:05:34:34 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Stompen

SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2023, 10:14:17:17 »
Tack för svar.
Jag har dock även kladd på några av spännbanden,  det är klart att det skulle kunna kladdat av sig när den ligger inrullad men det känns inte riktigt så.
Jag märker också att det klibbar ihop sig när det legat ihoprullat under dagen, dock ger detta också lite hopp för ser att det mörka kladdiga då ibland lossnar från ena sidan. Tänker att det då finns hopp att rengöra det.
Om det nu är något biologiskt så kanske man ska ha något biologiskt att rengöra med, typ någon algborttagning.
Hut gör man med bilar som stått under något träd och kladdat igen?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2023, 10:17:38:38 »
Mina spännband var också kladddiga när jag bytte överdrag så de kördes i tvättmaskinen några gånger och blev faktiskt rena, men tyvärr går det ju inte att göra likadant med överdraget...
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Erica

SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2023, 22:21:23:23 »
Kolla om kladdet kommer på över- eller undersidan av överdraget ! Vi har konstaterat att vi ibland får ett kladdiga mörka fläckar på vårt pooltäcke och detta trots att vi har en inomhuspool. Troligtvis kommer det från vattnet - vi har hög halt av mangan i vårt brunnsvatten och det kan vara att mangan fälls ut som partiklar som är kladdiga och nästan känns som lim. Partiklarna kan lägga sig på botten eller fastna på poolstegen, pooltäcket eller sätta sig på poolsargen. Ibland får man med sig lite under fötterna och då kan det sätta sig varhelst man går. Det är svårt att få bort detta - tvål, vatten och skrubbisvamp går, men t.ex. på poolstegen sätter det sig ofta så hårt att man får torka av med förtunning eller aceton för att få bort det. Det som lägger sig på botten sitter ofta fast så pass p.g.a. sin klibbighet att det inte går att få bort det med bottensugaren.

I år har vi haft onormalt mycket av detta problem och undrar om det torra vädret kan ha ändrat halterna i vårt vatten. Vi har en djupborrad brunn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2023, 09:13:58:58 »
VI har också Walu Pool pooltäckning, halvtransparent blå.

Jag har haft detta problem på alla pooltäckningar vi haft, speciellt de som är halvtransparenta, kan vara poolen + sol + värme som gör att det blir en häftig algblomning de dagarna man har poolen öppen länge, men för oss har det tveklöst kommit i samband med just denna typ av scenario.
Då det finns alger som äter olja, och plast, så kan det säkert finnas alger som löser upp oljor, plaster, mjukgörare i pooltäckningen och på så sätt mer eller mindre "växer in" i plasten.
Även vi får kladdigt dragband, men det kommer bara från att ha varit inrullat i plasten, den del av bandet som ligger "löst" utanför är helt OK.

Nu börjar vår pooltäckning vara typ 10 år gammal och plasten är så pass upplöst/sliten/påverkad av UV att armeringen börjar vara helt synlig på vissa ställen, snart dags att byta panelerna.
Funderar på en helt transparent växthusplast som då skulle fungera som solfångare, men inte ha någon nämnvärd funktion för person-säkerhet.
Vad tror ni om den tanken?
(Vi har glasräcke 1 meter, samt grindar med barnlås som skyddar mot olyckor)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2023, 15:04:45:45 »
Hittade nu gammal tråd som har samma bekymmer som jag, tyvärr ingen lösning
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13501.0

Utloggad TommyC

SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2023, 21:03:58:58 »
Att ni står ut med poollivet utan pooltak förvånar mig. Allt blir så mycket bättre med ett bra pooltak.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18707.msg129886#msg129886

Det låter som att typen av plast i era överdrag är olämplig för sin uppgift. Vår kraftiga bubbelplast som vi hade före  pooltaket hade inga sådana problem. Plasten köpte första ägaren av vårt hus som byggde poolen. Bygglovet för poolen är daterat 1991 så plasten är nog från 1992 gissar jag. Vi använde bubbelplasten 2005-2010 så den var i drift knappt 20 år. Visst var den lite smutsig och hade en hel del trasiga bubblor men den fungerade bra (för att vara bubbelplast) och klibbade inte.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kladdig pooltäckning
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2023, 07:53:43:43 »
Är nog helt annan plast i bubbelplast jämfört med personsäkra armerade presenningar.
Huruvida den är olämplig eller ej är svårt att säga på rak arm, egentligen tror jag att all plast är olämplig då all plast ger ifrån sig kemikalier över tid, inte minst mjukgörare är ju känd som hälsovådlig.
Pooltak är på det sättet, och många andra, därför ett bättre alternativ då den typen av plast inte behöver lika mycket mjukgörare, och inte åldras alls på samma sätt som en plast som måste vara flexibel.
Att vi inte har pooltak är dels en prisfråga, men framförallt en utrymmesfråga, på ena kortsidan har vi bara en meter altan och 3 meter till tomtgränsen, skulle bli omöjligt att ta sig in på gården om vi byggde ut mer åt det håller.
Åt andra hållet har vi grill, biljardbord och SPA-bad.
Det vi planerar nu är att sätta in ett pooltak när detta poolskydd gjort sitt, troligen nästa sommar.
Då får vi flytta grillen till annan plats, bygga om altan (den delan av altan är nedsänkt 40 cm) så vi får plats med pooltaket där, med pooltaket helt avskjutet kommer det ändå inkräkta på utrymmet runt biljardbordet, men det kan man ju lösa genom att låta det gå in en bit över poolen när vi spelar biljard - känns som en OK kompromiss.
En annan nackdel med den placeringen är att det kommer skugga delar av poolen på sen eftermiddag, det är nog värre, men kanske en smäll man får ta.
En annan utmaning är ju vintern, finns inget pooltak som klarar 100-120 cm snö som vi kan få på baksidan av vårt hus där poolen ligger, så riktigt hur man ska arrangera det där vet jag faktiskt inte.
Troligen skjuter vi ihop alla 4 sektionerna utanför poolen vintertid, så det blir mindre som behöver skottas av, och kanske (vet inte hur det ser ut ihopskjutet?) så stödjer de 4 sektionerna varandra när de är ihopskjutna?
Annars kanske man kan göra någon form av passbitar som gör att de "bär varandra" underifrån.
Det blir i alla fall ett rätt stort projekt att anpassa vår utemiljö för detta, och betydligt besvärligare på vintern om man jämför med nu när vi bara rullar ihop presenningen och allt är klart för vintern.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag