CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grus/sand på botten av poolen  (läst 2311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeLenkan

Grus/sand på botten av poolen
« skrivet: mars 26, 2019, 15:50:20:20 »
Hejsan!

Grävde ner en pool precis innan vintern och satte provisoriskt pooltaket över.
Tyvärr så har det blåst en del under månaderna och nu ligger det ett lager sand/grus på botten av poolen.
Alldeles för fint för att ta med hoven :-)
Hur gör jag för att bli av med det?
Kommer jag kunna dammsuga upp det när jag får igång min pump osv?
Jag har även köpt en poolrobot........vågar man slänga i den för att göra rent eller är det döden för en sådan? En Dolphin Explorer är det!

Eller är det enda att tömma poolem, som nu är vintertömd till 2/3 nivå?

/Nicke

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grus/sand på botten av poolen
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2019, 08:11:20:20 »
Eftersom du skriver att det har blåst ned i poolen så förutsätter jag att det inte är grövre material, typ makadam eller liknande. Då bör det gå att ta det med bottensugen. Grövre saker får ju fixas med håven, om du inte gillar att fridyka förstås. Roboten bör också klara av det, om det då inte är för stora saker, typ grövre stenar och liknande. Men sådant blåser knappast ned i poolen utan måste i så fall ha hamnat där på något annat sätt. Men inte skall du behöva tömma poolen för detta, om det nu inte är fråga om att någon råkat tippa i ett mindre billass förstås.

Utloggad NickeLenkan

SV: Grus/sand på botten av poolen
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2019, 11:08:42:42 »
Tack för svar!
Nej, inga större stenar osv utan mest grus/sand.
Tar man håven och försöker få upp så yr det mest omkring och lägger sig sedan på botten igen.
Men visst.....det är ganska mycket!!

Utloggad Kojak

SV: Grus/sand på botten av poolen
« Svar #3 skrivet: april 06, 2019, 08:27:43:43 »
Du suger upp det med bottensugaren. Det är vad dina filter är till för att ta smuts och skräp men även sand och annat.
Du kan även sätta fast nedanstående nät på skimmern, jag använder dessa en gång på våren när jag öppnar poolen, så alla spindlar och andra kryp inte åker det i sandfiltret direkt.

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/poolvard-utrustning/ovriga-poolvardsdetaljer/net-skim-filterpasar-12st-per-kartong.html

Utloggad NickeLenkan

SV: Grus/sand på botten av poolen
« Svar #4 skrivet: april 08, 2019, 12:42:29:29 »
Bra tips med filterpåsarna över skimmern.
Jag köper!

/Nicke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag