CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: MSPA löser ut huvudsäkring?  (läst 1531 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DjKool

MSPA löser ut huvudsäkring?
« skrivet: november 25, 2018, 21:01:02:02 »
Hej,

Vi har ett MSPA som jag dock inte vet modell på. Vi har haft problem på senare tid att en säkring på en av faserna i vårt säkeingsskåp går titt som tätt, inte varje dag men nästan. Vi har trott att det beror på laddbox för bilen men idag så säkringen gick var det enda som slutade fungera om jag har helt koll spabadet, kyl/frys och andra små förbrukare som tv samt att poolens automatsäkring också gått. Detta får mig att tro att det är spa badet som orsakar att säkring går då även automatsäkring för bad gått och ingen annan storförbrukare som går hela kar ligga på samma fas. Men hur tar jag rad på om det beror på pool, uttaget eller något annat som gör att endast en fas löser ut titt som tätt?

Med vänlig hälsning,
Mats Ola

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: MSPA löser ut huvudsäkring?
« Svar #1 skrivet: november 26, 2018, 13:03:32:32 »
Hur stor är huvudsäkringen (antal A) ? Och samma för säkringen till poolen ? Normalt så brukar huvudsäkringen vara ett snäpp eller mer större än gruppsäkringarna, så om huvudsäkringen löser ut så beror det på att det samlade uttaget på flera grupper blivit för högt, inte på en enda förbrukare i sig.  Sedan finns naturligtvis möjligheten att du fått något fel i själva elcentralen (mellan huvudsäkring och gruppsäkring) eller att någon säkring är felaktig, men båda dessa saker är rätt ovanliga. Vad har du för typ av säkringar - automatsäkringar (dvärgbrytare) eller smältsäkringar ("proppar") ?

Om den aktuella gruppsäkringen till en viss förbrukare även den löst ut så finns ju felet helt klart på den gruppen. Ibland kan man hitta felet med uteslutningsmetoden, men för vissa fel fodras det ordentlig mätutrustning (isolationsprovare, stötdon etc.) för att komma vidare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag