VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Laga spricka i botten  (läst 3964 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn Tegelberg

Laga spricka i botten
« skrivet: november 17, 2018, 11:50:15:15 »
Hej på er!

Har fått en spricka i botten på vårat spabad. Sprickan blev när vi lyfte det för att flytta det. Är det någon inne här som har något bra tips på vad jag kan laga sprickan med?
Har provat med gelcoat, men det sprack igen när vi fyllde karet med vatten.....

Har funderat på om det finns något Silicon eller dylikt som tål klor och så.

Poolgiganten

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Laga spricka i botten
« Svar #1 skrivet: november 17, 2018, 14:27:32:32 »
När jag letade silicon för att täta kopplingar så hittade jag Würth MS Pool, det är väl mer ett lim för att sätta kakel i pooler men det var det jag hittade som skulle tåla klorerat vatten.

Köpte från England via EBay för det verkar inte finnas i Sverige.

Sen hur det funkar för att täta sprickor det ver jag inte.

Utloggad addell

SV: Laga spricka i botten
« Svar #2 skrivet: november 18, 2018, 16:38:18:18 »
Jag har bara erfarenheter att laga båtar som generellt är tillverkade i glasfiber.
Då ska skadan konas ner med typ vinkelslip, rengöras med aceton och sedan lagas med glasfiber och polyester i flera lager och sedan slipas.
Båtar i ABS är däremot värdelöst och svårt att laga.
Som jag har förstått så är skalet till spabad generellt sett uppbyggda med en kärna av glasfiber eller(!) ABS. Båda har sen akryl som slutfinish.
Jag skulle satsa på att laga skadan ordentligt och inte bara med något klet.

Utloggad Teknikern

SV: Laga spricka i botten
« Svar #3 skrivet: november 21, 2018, 00:27:33:33 »
Addell, du har så rätt, baden har glasfiberkärna. Jag skulle slipa upp c:a 5 cm på var sida om sprickan och kona ner rejält så det finns mycket material som polyestern biter i och början och slutet på sprickan skulle jag borra ett litet hål i så inte sprickan riskerar att löpa iväg. Viktigast är att lagningsstället där polyestern ska "bita" inte blir för liten för då riskerar man att lagningen släpper.

Jag har jobbat en "hel del" med glasfiberarmering då jag jobbade med det under ett par år och jag vet att det inte finns några genvägar, tänker man ens tanken "universalklet" på tub kan man lika gärna köra med silvertejp för den håller också,,,,ett kort tag.

Utloggad Telekiter

SV: Laga spricka i botten
« Svar #4 skrivet: november 21, 2018, 08:54:00:00 »
Otur med skadan :( .

Vad gäller konstruktionen så har inte alla bad glasfiberkärna. Nedanstående text är kopierat från Viskans hemsida;

"Det viktigaste på ett spabad är skalet. Odiskutabelt. Därför har vi valt att satsa på marknadens tjockaste skalskiva, från den bästa leverantören. Skalskivan är mer än dubbelt så tjock som normalt samt uppbyggd av både akryl och abs, för bästa styrka och flexibilitet. Skivan förstärks med flera lager av polyuretan (PUR) för maximal styrka. Detta reducerar även ljudet samt fungerar som ett extra lager isolering och är mycket bättre för miljön än traditionell glasfiberförstärkning."

Hur just ditt spabad är konstruerat vet jag inte men du kan inte lita fullt ut på de reparationsråd du fått. Jag har själv ingen aning om hur du ska gå till väga för att lösa problemet.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan