VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?  (läst 4853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2018, 20:50:40:40 »
Det beror nog mycket på vad man får för smuts m.m. i sin pool. I vår nuvarande pool (inomhus) så är 90 % av det som skall dammsugas bort metallutfällningar, mangan och järn (från vårt brunnsvatten). Dessa är så finkorniga att de även går igenom sandfiltret och då har jag mycket svårt att tro att någon robot skulle klara dem.Dammsugning mot waste verkar vara det enda som gäller för dessa. Vi har aldrig testat med någon robot här, det verkar overkill för en inomhuspool, men jag tror definitivt att de föroreningarna skulle gå rakt igenom denna också.

Hade man en vattensugsdriven robot så skulle det inte hjälpa heller, för man kan ju inte köra den mot wasteläge för då tömmer man ju hela poolen.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2018, 00:01:22:22 »
Det beror nog mycket på vad man får för smuts m.m. i sin pool. I vår nuvarande pool (inomhus) så är 90 % av det som skall dammsugas bort metallutfällningar, mangan och järn (från vårt brunnsvatten). Dessa är så finkorniga att de även går igenom sandfiltret och då har jag mycket svårt att tro att någon robot skulle klara dem.Dammsugning mot waste verkar vara det enda som gäller för dessa. Vi har aldrig testat med någon robot här, det verkar overkill för en inomhuspool, men jag tror definitivt att de föroreningarna skulle gå rakt igenom denna också.

Hade man en vattensugsdriven robot så skulle det inte hjälpa heller, för man kan ju inte köra den mot wasteläge för då tömmer man ju hela poolen.

NÄ inte är en poolrobot avsedd att klara det som inte ens ett sandfilter klarar, det är så uppenbart att jag inte ens skrev detta

Utloggad mactheknife

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #12 skrivet: augusti 05, 2018, 08:25:40:40 »
Jag pratar inte om partiklar som inte sandfiltret kan ta, jag pratar om organiskt material typ björkfrön och annat smått bös som flyger runt och förr eller senare väljer att avsluta sitt liv i min pool. Sånt som virvlar runt om man traskar över det på botten. Sånt man förväntar sig att en dammsugare ska klara av. Och jämförelsen med en inomhusdammsugare är kanske inte helt rättvis då inget rum ser ut som ett annat och det står möbler och saker överallt. Ett poolutrymme känns som att det är så pass förutsägbart, trots olikheter, att det borde gå att konstruera en robot att täcka upp hela ytan och göra ett fullgott jobb.

Jag undrar om det hade hjälpt att skaffa ett annat filter, upplever att det som finns är väldigt tätt. Problemet verkar snarare vara sugförmågan. Ibland kör dammsugaren rätt över ett parti med mycket skräp och det ser ut som att bara en bråkdel sugs upp. Och med tanke på att det är löst, flyktigt smuts som virvlar upp när man går över det i poolen så känns det inte som att det krävs speciellt stor sugkraft för att få in det i filterbehållaren. Finns det ens andra filter att få tag på till en EcoClean5000?

Men visst, vid uppstarten när det var mycket löv och större skräp i poolen så var den ju duktig i bemärkelsen att beståndet med skräp minskades avsevärt efter varje körning.

Faktum kvarstår i alla fall, jag är en smula besviken på robotens städkapacitet vad det gäller finliret.  :-\

Utloggad aromata

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2018, 08:41:21:21 »
Är du säker på att din maskin är rktigt frisk? T.o.m min enkla maskin gör jobbet. Finns det inga inställningsmöjligheter, kanske olika höjd över botten eller så? Löst skräp av den typen du nämner ska den ju ta. Det är ju precis därför man skaffar en robot.

Utloggad mactheknife

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2018, 13:27:38:38 »
Är du säker på att din maskin är rktigt frisk? T.o.m min enkla maskin gör jobbet. Finns det inga inställningsmöjligheter, kanske olika höjd över botten eller så? Löst skräp av den typen du nämner ska den ju ta. Det är ju precis därför man skaffar en robot.

Nej, det är jag inte säker på, det är därför jag dryftar frågan här  ::)      Misstänker också att jag kan ha fått ett måndagsexemplar.

Utloggad nyburjare

SV: Hur rent kan man förvänta sig att en poolrobot ska göra?
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2018, 17:10:48:48 »
om den kör över ett frö blad etc. då kan jag garantera att den är kass ! märker du om den suger ? att "fläkthjulet" går , det märks på  ett rejält tryck från maskinen upp mot ytan,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan