CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svårt att få balans på kloret.  (läst 1896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zäta

Svårt att få balans på kloret.
« skrivet: juni 23, 2018, 13:30:39:39 »
Hej!

Har startat upp våran nya pool. Men  jag har lite problem med att få balans på kloret. När jag chockklorerat så är det bra men en två dagar efter så ligger kloret nederst på skalan på stickorna. Nån som har tips på hur jag går vidare?

//Mattias

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2018, 20:04:34:34 »
Det låter som om du har någon förorening i vattnet så att kloret förbrukas väldigt snabbt. Allt organiskt material som måste brytas ned förbrukar klor. Men för att kunna svara närmare behövs lite mer information. Vad använder du för sorts klor ? Hur ofta tillsätter du nytt ? Badas det mycket ? Är poolen övertäckt när det inte badas ? Bortsett från vid chockklorering så bör ditt klorvärde ligga runt 1 ppm, 0.5 ppm räcker om du har en pool där det inte kommer så mycket skräp (som i vårt fall, inomhuspool, vi klarar oss bra med det värdet). Har du väldigt mycket aktivitet i poolen och skräp som kommer i kanske du måste gå upp högre, men gå inte över 3 ppm.

Utloggad Zäta

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2018, 20:51:21:21 »
Det låter som om du har någon förorening i vattnet så att kloret förbrukas väldigt snabbt. Allt organiskt material som måste brytas ned förbrukar klor. Men för att kunna svara närmare behövs lite mer information. Vad använder du för sorts klor ? Hur ofta tillsätter du nytt ? Badas det mycket ? Är poolen övertäckt när det inte badas ? Bortsett från vid chockklorering så bör ditt klorvärde ligga runt 1 ppm, 0.5 ppm räcker om du har en pool där det inte kommer så mycket skräp (som i vårt fall, inomhuspool, vi klarar oss bra med det värdet). Har du väldigt mycket aktivitet i poolen och skräp som kommer i kanske du måste gå upp högre, men gå inte över 3 ppm.
Vi har inte badat något direkt, inte mycket skräp heller. När jag chockklorerat så ligger det på runt 3, men dagen efter har det gått ner till runt 0,5. Jag chockklorerat två dagar i rad när det sjunk efter första. Men det kanske är normalt att det går ner kraftigt efter en ck?

Utloggad Zäta

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2018, 20:53:54:54 »
Chockklor

Utloggad nyburjare

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2018, 22:19:44:44 »
hur mkt vatten har du o hur mkt tillsätter du ?

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2018, 00:27:15:15 »
Vi har inte badat något direkt, inte mycket skräp heller. När jag chockklorerat så ligger det på runt 3, men dagen efter har det gått ner till runt 0,5. Jag chockklorerat två dagar i rad när det sjunk efter första. Men det kanske är normalt att det går ner kraftigt efter en ck?

Jag har samma klorpuckar (Maxi 2000). Jag klipper av två hörn diagonalt och lägger pucken i skimmerns grovsil. Det tar då ca 7-8 dagar att vaska en puck och då har vi haft 2 på kloret på 4 raka mätningar. 37 kubik vatten har vi och kör pumpen 13h/dygn. Tak som effektivt håller solen borta och noll skit i poolen.

Utloggad Zäta

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2018, 08:13:39:39 »
hur mkt vatten har du o hur mkt tillsätter du ?
Det står att det ska vara 3 dl till 25 kubik. Vi har 30 så 3,6 dl tillsätter jag, sen ligger pucken i en behållare som flyter runt i poolen. Vi fyllde poolen under 9 dagar så det han nog bli lite bakterietillväxt, det var halt på botten och sidorna. Kan det vara det som kloret går åt till?

Utloggad TommyC

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2018, 10:21:33:33 »
Ja, så är det nog. Hala väggar är första steget till att det ska bli grönt. Kör en chockklorering till om det hala inte redan har försvunnit.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zäta

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2018, 10:30:23:23 »
Ja, så är det nog. Hala väggar är första steget till att det ska bli grönt. Kör en chockklorering till om det hala inte redan har försvunnit.

Jag ska ge mig i idag å borsta väggar å botten, sen kör jag en klorering igen. Kan ju vara så att kloret jobbar med dom bakterier som finns kvar. Tack för bollningen med min fråga  O0
« Senast ändrad: juni 24, 2018, 10:33:58:58 av Zäta »

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Svårt att få balans på kloret.
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2018, 12:01:05:05 »
Jag ska ge mig i idag å borsta väggar å botten, sen kör jag en klorering igen. Kan ju vara så att kloret jobbar med dom bakterier som finns kvar. Tack för bollningen med min fråga  O0

Har du dammsugare med borste så skulle jag dammsuga direkt mot waste och fylla på några cm vatten istället. Alternativt borsta/dammsuga och sen ordentlig backspolning och sen chocka upp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag