CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Resa bort  (läst 2757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mresteen

Resa bort
« skrivet: juni 21, 2018, 09:48:50:50 »
Vi ska resa bort i ett par veckor.
Hur brukar ni göra med klor?
Normalt går det ca. 1,5 pucka per vecka med fura hörn klippta på påsen.
Ska jag lägga i två och bara klippa två hörn per påse?

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Resa bort
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2018, 11:16:49:49 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad nyburjare

SV: Resa bort
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2018, 11:19:12:12 »
Jag chockar o drar på överdraget, håller hög klorhalt i flera veckor !! inga problem alls , utan sol o bad tror jag det skulle funka i en månad minst

Utloggad Erica

SV: Resa bort
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2018, 11:56:42:42 »
Slå av eventuell värmare. Med lägre temperatur och inget badande så blir klorförbrukningen mycket låg. Ett par veckor är inte lång tid i det sammanhanget.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Resa bort
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2018, 12:36:41:41 »
Jag skulle stänga, eller dra ner på värmen, lägga i en puck med två klippta hörn samt fylla på med vatten så mycket jag vågar.

Utloggad Erica

SV: Resa bort
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2018, 20:09:17:17 »
Ja minst lika viktigt som kloret om man reser bort lite längre tid är ju att poolen inte får vattenbrist. Har man bottenavlopp så kan det i princip aldrig uppstå, då skulle ju hela poolen behöva tömmas. Men flertalet pooler har inget bottenavlopp utan bara skimmern och då får ju vattnet absolut inte gå ned så djupt att pumpen börjar suga luft (virvelbildning kan göra att den suger luft redan innan nivån når skimmerkanten) och slutar pumpa. Händer detta är risken stor att man kommer hem till en förstörd pump och kanske också en grön pool.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Resa bort
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2018, 00:30:01:01 »
Ja minst lika viktigt som kloret om man reser bort lite längre tid är ju att poolen inte får vattenbrist. Har man bottenavlopp så kan det i princip aldrig uppstå, då skulle ju hela poolen behöva tömmas. Men flertalet pooler har inget bottenavlopp utan bara skimmern och då får ju vattnet absolut inte gå ned så djupt att pumpen börjar suga luft (virvelbildning kan göra att den suger luft redan innan nivån når skimmerkanten) och slutar pumpa. Händer detta är risken stor att man kommer hem till en förstörd pump och kanske också en grön pool.

Man kanske skulle ha en 2m dammsugarslang med en vikt på som man kopplar in om man är bortrest så man alltid suger bottenvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Resa bort
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2018, 07:42:13:13 »
Med en vanlig pooltäckning sjunker ju inte nivån mer än max 1 cm/vecka, man borde kunna vara borta i rätt många veckor utan några problem.
Hur snabbt det avdunstar i pooler med pooltak eller inomhuspooler har jag ingen erfarenhet av.

Som en anekdot kan jag nämna att nivån i vår pool steg med ca 50 mm på midsommarafton p.g.a. regnvädret vi hade...

Jag skulle klorera precis som vanligt och tala med en granne och be dem lägga i en extra puck när det är dags.
Förbered så många puckar som kommer att behövas genom att klippa upp hörnen, och ring grannen när det är dags att lägga i en ny puck.
Idiotsäkert.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Resa bort
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2018, 10:25:34:34 »
Vi fick 35 mm under ca två dygn fram till midsommarafton, gräsmattan ser redan bättre ut. Då är det skönt att ha pooltak att bada under. Upp till 1 cm vatten kan försvinna per vecka med pooltak om det som kondenserar på taket delvis rinner ner på rälsen och försvinner ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag