Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bra Värmepump?  (läst 4347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jpson67

Bra Värmepump?
« skrivet: juni 18, 2018, 14:53:49:49 »
Ska köpa en värmepump som bör klara 30-40kbm, vad bör man satsa på för pump?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Bra Värmepump?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2018, 17:00:13:13 »
En som är specad för den volymen  O0 det anges på produktbladen, finns en del att välja på i olika prisklasser

Utloggad Jpson67

SV: Bra Värmepump?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2018, 17:46:43:43 »
Är G&J det bästa?

Utloggad Cybertron

SV: Bra Värmepump?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2018, 19:34:21:21 »
Är G&J det bästa?

jag har en G&j P20 till min pool, den är ca 22m3, (6.3x3.6x1.32 oval)
ingen täckning mer än sunkig solfolie på natten.
P20 klarar att hålla min pool till ca. 30.5 en normal dag med ca. 18grader i luften och blandad sol/moln och vind.

på natten är det hos oss ca. 12-13 grader och då håller den temperaturen som är i poolen så kanske lite underdimensionerad egentligen.
Med tanke på att poolen är oisolerad (förutom mot marken) så tycker jag den gör ett bra jobb.

Vad har din pool för förutsättningar? en P30 kanske kan vara något om du har som jag, annars är P20 specad till just 30-45 m3 enligt G&J

Utloggad Jpson67

SV: Bra Värmepump?
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2018, 19:41:32:32 »
Kommer ha en nergrävd 4x6m och isolerad

Utloggad TommyC

SV: Bra Värmepump?
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2018, 15:56:04:04 »
Det är inte så enkelt som att säga att en värmepump med viss effekt klarar en viss storlek på pool. Spannet är väldigt stort och många parametrar påverkar hur stort behovet av tillförd energi är.

Viktigast är att poolen är täckt med bra överdrag eller pooltak då den inte används. Vatten som dunstar suger mycket energi ur poolen. Hur hög vattentemperatur man vill hålla och hur tidigt och sent på säsongen poolen ska hålla den önskade temperaturen har stor inverkan på effektbehovet. Vill man bada varmt tidigt på våren och sent på hösten så bör även poolens väggar vara isolerade och mer effekt behövs en vad som vanligtvis rekommenderas.

Vi har 9,2 kW värmeeffekt till 31 kubikmeter pool med bra isolerade väggar och pooltak. Jag skulle inte vilja ha lägre effekt. Vi håller 30-32 grader hela badsäsongen från juni till mitten eller slutet av september.

Vi som hoppas att det lönar sig att betala för kvalité hoppas att G&J är bäst men sanningen är att ingen vet. Tvärsäkra påståenden om den saken kommer bara från försäljare.

Säkert är dock att G&J kan man få service på samt G&J har användarmanualer som är begripliga vilket är ganska ovanligt. Nyligen skrev någon här att en återförsäljare till Brilix inte kunde få fram en reservdel. Förhoppningsvis är det inte sant för Brilix är ett av de vanligaste fabrikaten på VP i Sverige.

4x6m brukar betyda drygt 40 kubikmeter vatten. Det beror på som sagt men 9 kW är nog minimum, gärna högre effekt om det ska badas varmt en lång säsong.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stinky

SV: Bra Värmepump?
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2018, 18:04:00:00 »
Hur mycket el förbrukar ni på en säsong?

Utloggad TommyC

SV: Bra Värmepump?
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2018, 20:21:55:55 »
Grovt skattat (saknar separata elmätare) 700-1000 kWh per månad juni-september fördelat ca hälften hälften på cirkulationspump och värmepump.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Jenny78

  • Gäst
Jenny78
SV: Bra Värmepump?
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2018, 10:19:41:41 »
Hej.
Jag kollar på en Gullberg Jansson Primastar 12(4,0kW) och undrar om den räcker till.
Den är specad för 15-25kbm och min pool är ca 17kbm.
Jag har pooltäcke över på nätterna och vill ha ca 28grader i poolen.
Vad tror ni? Räcker den till eller ska man ha en Primastar 15?


Utloggad TommyC

SV: Bra Värmepump?
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2018, 16:17:29:29 »
Jag gissar att det räcker bra för den huvudsakliga badsäsongen. Vi har badat i slutet av september i över 30 graders vattentemperatur men ärligt talat så är det inte så skönt att bada då för det blir mörkt tidigt och är kallt i luften.

Primastar 15 ger 4,3 kW medan 12 ger 4,0 kW, det är bara 7,5% högre effekt men priset är 34% högre (9995kr vs 7495kr)
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad e3henri

SV: Bra Värmepump?
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2018, 00:44:58:58 »
Hade väl i princip bestämt mig för en Brilix XHP 100 till min intex ultra frame 549x132 runda 26m3 pool.
Men för bara 1500:- extra kan man få en G & J P15 (som visserligen är lite klenare - jämför vid 15grader - 6kW mot 4,3 på G & J).
Ska jag ta G & J istället? Eller det kanske är en P20 som ska jämföras med XHP100 (då är det 3500:- extra)

Utloggad TommyC

SV: Bra Värmepump?
« Svar #11 skrivet: juni 24, 2018, 10:09:46:46 »
G&J har support och reservdelar. Nyss var det en här som inte kunde få en reservdel till sin Brilix. Det skulle avgöra valet för mig (som redan har en G&J). Bottna frågan om hur du får VP reparerad under garantitiden och senare samt reservdelsförsörjningen. Att posta en VP som väger 60 kg är ju lagom kul. Läs även manualerna före inköp. Är det inte begripligt så kanske det är bättre att köpa en annan VP.

http://www.gullbergjansson.se/support/servicepartners/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad e3henri

SV: Bra Värmepump?
« Svar #12 skrivet: juni 24, 2018, 13:13:44:44 »
G&J har support och reservdelar. Nyss var det en här som inte kunde få en reservdel till sin Brilix. Det skulle avgöra valet för mig (som redan har en G&J). Bottna frågan om hur du får VP reparerad under garantitiden och senare samt reservdelsförsörjningen. Att posta en VP som väger 60 kg är ju lagom kul. Läs även manualerna före0 inköp. Är det inte begripligt så kanske det är bättre att köpa en annan VP.

http://www.gullbergjansson.se/support/servicepartners/
Garantitiden är inte bättre på g o j p-serien.
Har ställt frågan för två veckor sedan till hyllade rubinpool som säljer brilix men de svarar inte ens.
Har hört att någon fått 20% rabatt på g o j på Gotland men är ju lite långt :)
G o j är mkt mindre och lättare sant har plastskal, men den saknar möjligheten att tajma den så den inte kör på natten. Ska man ha 7års kompressor garanti samt timer så är det q serien och då blir det orimligt dyrt för en pool som kostade 7000

Utloggad TommyC

SV: Bra Värmepump?
« Svar #13 skrivet: juni 24, 2018, 13:23:35:35 »
De jag läste om som köpte G&J ungefär när jag köpte vår hade inte betalat listpris och det gjorde inte jag heller. Ofta går det att pruta kanske 10-20%, ibland mer ändå. Vissa saker är det en fördel att köpa i en butik som har kompetent personal. Det blir kanske inte det lägsta inköpspriset men i längden lönar det sig ofta att köpa vettig kvalité som har fungerande support och reservdelar. Att köpa en billig produkt som får kasseras när den går sönder är varken bra för plånboken eller miljön.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad e3henri

SV: Bra Värmepump?
« Svar #14 skrivet: juni 24, 2018, 22:05:39:39 »
Hittar bara ingen butik i göteborg som säljer poolpumpar.
Måste hur som helst prata med nån kunnig hur man installerar vattendelen mot intex 38mm

Utloggad Cybertron

SV: Bra Värmepump?
« Svar #15 skrivet: juni 24, 2018, 22:38:16:16 »
Hittar bara ingen butik i göteborg som säljer poolpumpar.
Måste hur som helst prata med nån kunnig hur man installerar vattendelen mot intex 38mm

Hej
Det verkar finnas 9 återförsäljare av G&J pumpar i GBG.
ex. Poolstore, POolkemisten som är guldpartner till G&J

de kan säkert hjälpa dig

Utloggad e3henri

SV: Bra Värmepump?
« Svar #16 skrivet: juni 24, 2018, 22:54:58:58 »
Hej
Det verkar finnas 9 återförsäljare av G&J pumpar i GBG.
ex. Poolstore, POolkemisten som är guldpartner till G&J

de kan säkert hjälpa dig
Tack ska kolla. En viktig faktor är hur service/GARANTI går till. Vill helst ha på plats garanti som man är van vid från större vitvaror och tv. Men det erbjuder kanske inte g o j heller?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan