CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vedelda eller värmepump??  (läst 1209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jenny78

  • Gäst
Jenny78
Vedelda eller värmepump??
« skrivet: juni 15, 2018, 07:47:20:20 »
Hejsan.
Jag har köpt en Intex rörpool på 457cm i diameter och 122cm djup.
Jag undrar vilken uppvärmningsmetod som ni tycker är bäst?
Att elda med ved eller en värmepump?
Jag kan ingenting om sånt här och har svårt att räkna på kostnader.
Jag har tillgång till ved så tänker att driften blir relativt billig jämfört med en värmepump.

Kamin jag kollat på är:
https://www.pool-fritid.se/produkt/poolvarmare-vedeldad-40-kw/
Men sen finns det hur många värmepumpar som helst, vet inte vilken jag skulle välja.
Är det nån som kan säga vad en värmepump kostar i drift under en sommar?
Jag skulle gärna vilja ha 30grader eller varmare i poolen.
(Jag ska köpa ett pooltäcke)

Tacksam för alla svar/tips/råd.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedelda eller värmepump??
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2018, 08:01:08:08 »
Räkna med att det krävs ca 50-75 kWh/dygn som skall tillföras, det innebär att du får köra dina vedkamin med full effekt i mer än en timme/dag.
Eldar du bara en timme/dag så kommer dessutom temperaturen att variera rätt mycket över dygnet.
En nackdel med varierande temperatur (Ni kommer troligen inte att elda varje dag heller, t.ex. om det regnar några dar så struntar ni troligen i det, är att kemikaliebehopvet kommer att variera rätt mycket - går lite när vattnet är kallt, och väldigt mycket om vattnet blir varmt.
Dessutom tål ju inte linern så hög temperatur, de flesta rekommenderar inte mer än 28 grader i vattnet för att linern inte skall bli skör.
En stabil temperatur håller man lättare med en poolvärmepump.

En "liten" poolvärmepump med ca 6 kW uteffekt borde klara att hålla er pool varm, mindre än 10 timmars drifttid/dygn om poolen kräver 50 kWh/dygn.
(Vår nedgrävda 4 X 8 X 1.5 meters pool behöver ca 120 kWh/dygn)
Mycket av energiåtgången beror på lufttemperatur, hur soligt placerad poolen är, och vilken täckning som används.
Jag är lite osäker, men jag tror att en ovanmarkspool (om storleken är samma) kräver lite mer energi än en nedgrävd pool för att luften kommer åt att kyla runt hela poolväggarna, har dock ingen egen erfarenhet av ovanmarkspooler.
Nedgrävda pooler är dessutom som regel isolerade i väggarna, vi har t.ex. 50 mm markskiva runt hela vår pool.
Men även om er pool skulle kräva 100 kWh/dygn så borde en 6 kW värmepump räcka till rätt skapligt.

Dividera värmepumpens uteffekt med 4 så ser du hur mycket den förbrukar.
En 6 kW värmepump drar ca 1.5 kW vid drift.
Om poolen kräver 75 kWh/dygn så måste den gå i 12.5 timmar, vilket ger 18.75 kWh/dygn för driften av värmepumpen.
På en månad blir det 562 kWh.
Multiplicera det med ert elpris så har du kostnaden/månad på ett ungefär.

Man skall nog verkligen gilla att elda med ved om det skall fungera med vedkamin, eller använda poolen bara sporadiskt och då värma upp den bara när man planerat att bada - med typ ett dygns framförhållning.
Det blir dyrare med poolvärmepump, men JAG tror att ni skulle använda poolen mycket mer om den håll stabil temperatur, bara 1-2 grader kallare eller varmare än "optimalt" gör att det inte alls blir lika njutbart.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Jenny78

  • Gäst
Jenny78
SV: Vedelda eller värmepump??
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2018, 10:05:25:25 »
Tack så mycket för svaret!!!! :)

Om jag köper en 6kW poolvärmepump, behöver jag tänka nåt på elen? :-\
Alltså inkoppling mm eller är det bara att trycka in en stickkontakt o det fungerar?
Jag har 16A proppar ute i proppskåpet om det spelar nån roll.....
Som sagt, jag har noll kunskap om "elsaker".
Tänkte att eldning var enklare  ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedelda eller värmepump??
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2018, 12:16:10:10 »
Det är nog olika mellan olika värmepumpar, fördelen med en "liten" poolvärmepump är att de inte belastar så mycket att det behöver bli problem med säkringarna på sommarn när man inte har så mycket annan förbrukning, men visst, kör du tvätt maskin, torktumlare, spis och ugn samtidigt så kan det nog vara en god ide att stänga av poolvärmepumpen just vid sådana tillfällen.
Jag vet faktiskt inte om de levereras med stickpropp eller skall anslutas med kabel, egentligen skall en fast installerad produkt vara fast ansluten till en skyddsbrytare, men vissa levererar nog med stickpropp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag