Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förvaring kemikalier?  (läst 2291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Förvaring kemikalier?
« skrivet: juni 14, 2018, 07:37:07:07 »
Var in på en pool affär igår, och då pratades det om att "Jula" osv förvarar sina kemikalier utomhus lr i utrymmen som ej är uppvärmda, under vintertid osv, och att detta tar kemikalierna skada av?
Jag har ej lusläst beskrivningar osv och har ingen koll, men mina ligger ju dels i plast burk, och sedan i en påse inne i burken, när det kommer till kloret, och har dom står under tak ute i en dynbox.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förvaring kemikalier?
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2018, 07:53:16:16 »
JAg är ingen kemist, men jag brukar tänka att om pulver eller puckar inte "klibbat ihop" så är det OK, måste man knacka sönder hårda skikt av olika kemikalier så har ju NÅGOT hänt under förvaringen, frågan då är väl mest om effekten minskar bara för att det varit lite fuktigt, jag har svårt att tro det.
För att effekten skall avta skall ju kemikalierna ha kunnat reagera med något, och visst, den fukt som orsakat att ett pulver t.ex. blivit hårt har väl kunnat reagera i viss mån med fukten, men det borde vara marginella effektförsämringar.
Det är mina högst lekmannamässiga slutsatser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Förvaring kemikalier?
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2018, 09:54:20:20 »
Jag tror inte att kylan är något problem. Vi förvarar vårt klor i ouppvärmt utrymme som kan gå under nollan på vintern och jag har aldrig märkt något avvikande.

Möjligen kan jag tänka mig att kondens kan uppstå när temperaturen sjunker men om man försöker pressa ut så mycket luft som möjligt ur plastpåsen innan vintern så klarar man det. Med kondens klumpar sig granulatet vilket är opraktiskt men jag tror att effekten finns kvar. Det är väl för övrigt därför som det finns en plastpåse i förpackningen.

Men jag är inte heller kemist.

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Förvaring kemikalier?
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2018, 18:12:50:50 »
Håller med tidigare inlägg. Mina prylar står ute året om i en låda utan att några problem uppstår.

MVH Magnus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag