VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chockklor löser upp sig dåligt  (läst 8865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolareJohan

Chockklor löser upp sig dåligt
« skrivet: juni 12, 2018, 21:04:52:52 »
Är det fler som inte får allt chockklor att lösa upp sig i i hinken?
Jag har testat ett par olika märken av chockklor, men blir aldrig helt upplöst i hinken innan jag häller det i poolen. Fyller hink med varmt vatten och 300-400 g klor (ca 40 m3 pool). Den kan stå i timmar och jag rör om då och då och försöker mosa kornen mot botten. Blir ändå kvar kanske 0,5 dl korn.
Är vissa märken bättre att lösa upp sig?
Hjälper ännu hetare vatten?
Kan vattnet bli mättat? Så man behöver ta mindre klor i hinken och köra flera omgångar?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2018, 22:28:46:46 »
Grejen är att använda en större hink, inte vanlig 10 l som du kanske fyller med 7-8 liter, 400 gr pulver i den volymen är svår att lösa upp.
Använd en murarhink 15-18 l  och ta rejält med varmvatten.

Sen gäller detta röra , ta en lång stång eller kvastskaft så du kan stå upp o röra med stor kraft , att bara röra då o då hjälper inte, rör kraftigt i 4-5 minuter !
Ta riktigt varmt vatten, räcker med kranvatten

Utloggad MathiasS

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2018, 00:10:49:49 »
Vad ni krånglar. Har köpt granulat på folkpool, poolkungen och poolstore, alla funkar likadant.

Jag tar en tiolitershink vatten ur poolen, häller i granulatet.

Vevar runt med en träpinne någon minut. Häller ur allt utom kvarvarande granulat i breddavloppet.

Fyller hinken med mer poolvatten och rör upp det.

Upp repa tills klart, brukar bli 2-3 gånger om man inte vevar runt väldigt intensivt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2018, 00:24:05:05 »
Jag använder kalciumhypoklorit hela tiden. Det är väl just detta som kallas chockklor, förmodar jag.

Jag häller granulatet direkt i bräddavloppet utan att lösa upp det i varmvatten.

Utloggad MathiasS

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2018, 08:31:52:52 »
....så länge det inte skapar frätskador på breddavlopp, vattenpump eller andra delar så är det säkert ok det med. Rek verkar annars vara att lösa upp granulatet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2018, 10:03:35:35 »
....så länge det inte skapar frätskador på breddavlopp, vattenpump eller andra delar så är det säkert ok det med. Rek verkar annars vara att lösa upp granulatet.

Jag har gjort så i över 20 år och ser inga skador. Har fortfarande samma gamla Pahlén bronspump. Skimmern är i rostfritt men annars är väl resten i plast.

Jag kör generellt en låg klordos som jag pytsar ut kanske 2 ggr/v. Vid enstaka tillfällen, när jag har slarvat, har jag doserat högre.

Det är ju ganska stora volymer vatten som passerar skimmern varje minut så frågan är vilken skillnad det gör i praktiken om man löser granulatet i 10 liter vatten först? Jag vet inte.

Utloggad nyburjare

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2018, 10:04:20:20 »
Vad ni krånglar. Har köpt granulat på folkpool, poolkungen och poolstore, alla funkar likadant.

Jag tar en tiolitershink vatten ur poolen, häller i granulatet.

Vevar runt med en träpinne någon minut. Häller ur allt utom kvarvarande granulat i breddavloppet.

Fyller hinken med mer poolvatten och rör upp det.

Upp repa tills klart, brukar bli 2-3 gånger om man inte vevar runt väldigt intensivt.
Ja men nu svarade jag trådskaparen på hur man kan göra om det är svårt att lösa upp vilket beror på hur mkt granulat mat tar och vilket fabrikat ! ditt sätt funkar ju bra för dig men uppenbarligen inte för TS, därför gav jag ett annat tips ... inte för att att krångla till det . Att hälla direkt i avloppet skulle jag aldrig ge mig på , jag ser vilken påverkan granulatet har på plasten o spannen, på det man rör med och på det man ev spiller på stenar , trallor etc , skulle aldrig vilja ha detta koncentrerat i mitt avlopp,rör, pump och filter !!

Utloggad nyburjare

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2018, 10:06:01:01 »
Jag har gjort så i över 20 år och ser inga skador. Har fortfarande samma gamla Pahlén bronspump. Skimmern är i rostfritt men annars är väl resten i plast.

Jag kör generellt en låg klordos som jag pytsar ut kanske 2 ggr/v. Vid enstaka tillfällen, när jag har slarvat, har jag doserat högre.

Det är ju ganska stora volymer vatten som passerar skimmern varje minut så frågan är vilken skillnad det gör i praktiken om man löser granulatet i 10 liter vatten först? Jag vet inte.
Då är det inte chockklor du gör ! små doser är troligtvis inte så farligt , men att chocka med stor volym granulat i avloppet skulle jag som sagt inte göra.
Det du gör nu är ju inte värre än att lägga en puck där som långsamt löses upp, att ösa ner 400 gr granulat på en gång är nånting annat som bör undvikas
« Senast ändrad: juni 13, 2018, 12:33:20:20 av nyburjare »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2018, 07:51:25:25 »
Jag kör med shaker som man har till tränings pulver ;P Funkar si så där, men häller längs kanterna, lite extra vid ut och insug, tippar på att max hälften löst upp sig när jag börjar hälla i. Men tänker att det löser upp sig rätt fort i vattnet sen :)
Ska prova o koka vattnet nästa gång innan.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2018, 08:03:43:43 »
Jag häller också direkt i avlopp/skimmer.
Räknar med att det löser upp sig på några få minuter, allt hamnar ju på ytan av sanden där vattnet omsätts i hög hastighet.
Om något så blir det mindre effektivt om sanden är skitig så att kloret reagerar med skiten i filtret istället för med skiten i poolen.
Jag backspolar som regel innan jag chockklorerar.
Och sedan ett par dar efter.
Tycker det känns lite farligt att slabba på med hett vatten och klorgranulat, som regel bleker man kläder eller annat som kommer i vägen för stänk från det kärl man använder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2018, 20:24:10:10 »
Jag häller också direkt i avlopp/skimmer.
Räknar med att det löser upp sig på några få minuter, allt hamnar ju på ytan av sanden där vattnet omsätts i hög hastighet.
Om något så blir det mindre effektivt om sanden är skitig så att kloret reagerar med skiten i filtret istället för med skiten i poolen.
Jag backspolar som regel innan jag chockklorerar.
Och sedan ett par dar efter.
Tycker det känns lite farligt att slabba på med hett vatten och klorgranulat, som regel bleker man kläder eller annat som kommer i vägen för stänk från det kärl man använder.

Ung samma här. Med det flödet hinner det aldrig bli någon stark koncentration av klor. Men jag är lekman och har bara haft pool i 6 år, kan inte påstå att jag har doktorerat i det. Oftast ligger det lite löv i botten på silkorgen så om det lägger sig där ett litet tag är det ingen fara.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2018, 07:50:53:53 »
Kokande vatten löste upp direkt, kanske dock är lite farligt, blev lite tryck i shakern, så puffar till när man öppnar "korken" ;P
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad PoolareJohan

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2018, 20:52:02:02 »
Tack för svar. Verkar va lite jobb att få det helt upplöst. Ska testa varmare vatten och ta ett par hinkar istället för en.
Att hälla det som ev. blir kvar i breddavloppet måste iaf vara bättre än direkt i poolen. Med det suget som är i pumpen så rörs det nog runt bra mycket bättre än vad jag kan med en pinne.
Efter att ha förstört ett par shorts så ser jag numera till att inte ha finkläderna på när jag fixar med klor...  ::)

Utloggad Erica

SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2018, 01:17:51:51 »
Nackdelen med att hälla det i bräddavloppet jämfört med att hälla det direkt i poolen är att en del av kloret kommer att förbrukas i filtret. Det går alltså åt mer klor med den metoden.

Jo det med kloret och kläderna känner man ju väl igen .. :)  Det räcker med någon droppe så blir det en fläck som man aldrig får bort. Jag brukar heller inte hantera klor om jag har aftonklänning på mig :) Däremot är det fel som en del tror att kläderna plötsligt blir blekta om man t.ex. skulle hamna i vattnet vid någon fest. Om det skulle inträffa så har man alldeles för hög klorhalt i sitt vatten jämfört med vad som behövs i en privatpool. Men koncentrerat klor blir ju något helt annat - du spär ju ut det enormt när det sedan hamnar i poolen. Koncentrerat klor kan förstöra nästan vilka plagg som helst. Även skor blir prickiga om du spiller på dem. Vi fick en gång en läcka på en klorslang i maskinrummet så att det sprutade en mikrofontän vid varje inpumpning. När jag gick in i maskinrummet fick jag en liten dusch och allt jag hade på mig fick de typiska skär-lila prickarna. Får man det i ögonen gäller det av skölja av det mycket snabbt med stora mängder vatten.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Chockklor löser upp sig dåligt
« Svar #14 skrivet: juni 18, 2018, 07:26:44:44 »
Tack för svar. Verkar va lite jobb att få det helt upplöst. Ska testa varmare vatten och ta ett par hinkar istället för en.
Att hälla det som ev. blir kvar i breddavloppet måste iaf vara bättre än direkt i poolen. Med det suget som är i pumpen så rörs det nog runt bra mycket bättre än vad jag kan med en pinne.
Efter att ha förstört ett par shorts så ser jag numera till att inte ha finkläderna på när jag fixar med klor...  ::)

Jag körde ca 2-4 dl vatten max när det var kokande ;P som sagt gym shaker rymmer bara 1L. 2.5dl chock, 4 dl vatten och lite luft upptill för skaka :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag