Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger/Grönt vatten trots rätt värden  (läst 10574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #20 skrivet: juni 15, 2018, 17:36:22:22 »
Alkalinitet är ett mått på mängden alkaliska ämnen i vattnet.

Cyanursyra är ett ämne som skyddar klor mot nedbrytning av UV-strålningen från solen.

Läs mer t ex här: https://www.folkpool.se/download/18.10a6b1db1621eb6c844dd566/1522144822738/Poolv%C3%A5rdsguiden%202018.pdf

Konstigt nog har vi aldrig problem med alger. Gör bara en inledande chockklorering och kör sen med puckar, ca 1 puck per 10 dygn. Startar varje säsong med nytt vatten så det kanske gör det mycket enklare att undvika problem?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #21 skrivet: juni 15, 2018, 21:09:20:20 »
Alka och cya är alltså samma?

Nej, det jag ville visa var att det finns stickor som mäter cyanursyra.

Gjorde en djupdykning i kemin för att förstå det hela, har skrivit några inlägg om det men lyckas inte googla mig fram till de inläggen nu. Nu kommer jag inte ihåg detaljerna längre. Har lärt mig att sköta poolen, vet ung. vad som händer men har ingen full koll som då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #22 skrivet: juni 16, 2018, 01:40:32:32 »
Citera
Men om man nu har en klor blockering, innebär det att inget klor förbrukas ? Utan det stannar i vattnet, för då kan man ju bara ta ur pucken så länge?
Lr innebär det bara att det ej ger något skydd? Och i så fall bör man ju en bada då!

Vid en klorblockering finns kloret i vattnet men det är inte verksamt och desinficerar inte. Du kan få algtillväxt och vattnet kan bli hälsovådligt att bada i. Att tillsätta mera klor gör ingen nytta om klorblockering råder. Tyvärr finns inget bra motmedel mot cyanursyra, man får byta ut en mindre eller större del av vattnet för att få ned halten till fungerande värden. Det som håller nere halten i pooler där puckar används och alltså ny cyanursyra kommer in i systemet hela tiden är de partiella vattenbyten som görs genom backspolning och påföljande vattenpåfyllning resp. genom vintersänking och påfyllning. Om detta inte räcker till stiger cyanursyrahalten kontinuerligt och till slut får man klorblockering. Risken är därför särskilt stor om man använder puckar till en inomhuspool - man har där färre backspolningar eftersom det inte kommer så mycket skräp i vattnet, och man har inga vintersänkningar. Dessutom behövs det inte något "solskydd" i inomhuspooler.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #24 skrivet: juni 16, 2018, 12:39:01:01 »
Vid en klorblockering finns kloret i vattnet men det är inte verksamt och desinficerar inte. Du kan få algtillväxt och vattnet kan bli hälsovådligt att bada i. Att tillsätta mera klor gör ingen nytta om klorblockering råder. Tyvärr finns inget bra motmedel mot cyanursyra, man får byta ut en mindre eller större del av vattnet för att få ned halten till fungerande värden. Det som håller nere halten i pooler där puckar används och alltså ny cyanursyra kommer in i systemet hela tiden är de partiella vattenbyten som görs genom backspolning och påföljande vattenpåfyllning resp. genom vintersänking och påfyllning. Om detta inte räcker till stiger cyanursyrahalten kontinuerligt och till slut får man klorblockering. Risken är därför särskilt stor om man använder puckar till en inomhuspool - man har där färre backspolningar eftersom det inte kommer så mycket skräp i vattnet, och man har inga vintersänkningar. Dessutom behövs det inte något "solskydd" i inomhuspooler.

Okey, men jag byter alltid mitt vatten helt innan uppstart, då är det alltså helt orimligt att ha fått klorblock efter mindre än 1 månad efter uppstart?
Jag ska alltså fortfarande kunna mäta en klorhalt efter ca 4 dagar utan klorpuck i poolen vid klorblock?

Jag märkte att jag skulle gjort fler saker än att bara chocka, så gjorde om idag.
Enligt folkpools länk som erik skrev.
Försvinner ej algerna nu så lär jag ju ha klorblock?
Tycker ändå det är skumt att jag fick dom jävla algerna från början, och får varje år några gånger, alltid efter 5 dagar lr mer av icke badande, och som sagt sätter sig alltid på väggen vid botten ca 15cm bredd.
Funkar det ej nu så provar jag att flocka bort dom.
Ingen som provat om det funkar med brom i storpool?

FOLKPOOLS POOLVÅRDSGUIDE

Algangrepp
Om du har fått algangrepp i poolen så gäller
det
att chockklorera. Algdräpare kan användas men
under badsäsong är det bättre och går snabbare
att göra en ordentlig chockklorering enligt nedan.
Algdräpare är långtidsverkande och allra bäst vid
vinterkonservering.

"1. Börja med att borsta rent botten och väggar
med en väggborste. Håva upp och dammsug
bort så mycket som möjligt."

Detta hade jag ej gjort, har nu borstat poolen, ej håvat lr dammsugit, orkar ej ;P

"2. Backspola sandfiltret. "

Gjorde jag för max 1 vecka sedan så behövs säkert ej nu.


"3. Kontrollera pH-värdet och justera vid behov så
att det är 7,2-7,6. Vid för högt pH-värde fungerar
inte kloret."

Kollade ej förra gången, Ligger bra nu vid koll

"4. Är pH-värdet bra doseras Aktionchock 200
gram per 10 m3 Det blir ca 800 gram till en 4 x 8
m pool. 100 gram är ungefär 1 dl. Som alternativ
kan även Snabbklor användas.
Dosering
a. Lös upp Aktionchock i en stor hink med varmt
vatten. Häll kloret i vattnet aldrig tvärt om då
det ger en reaktion. Max 5 dl klor i 10 liter varmt
vatten.
b. Om poolvattnet är uppvärmt över 20
o
C så kan
kloret doseras i bräddavloppet. Obs! Dosera inte
allt i bräddavloppet på en gång. Dosera max 4 dl
och vänta 10 minuter innan nästa dosering.
c. Du kan även sprida kloret direkt  i poolen om
vattnet är uppvärmt. Se till att det sprids ordentligt
så att inga klumpar ligger på botten. Detta kan
orsaka blekning.

Gjorde jag både förra gången och nu, dock kokade jag upp varmvatten först nu, då löste sig allt klor på en gång.


"5. Låt överdraget vara av i minst 30 minuter vid
chockklorering. Klorgas bildas vid dosering men
det mesta försvinner i luften efter en stund. "

Gjorde ej sist men nu.

"6. Cirkulationspumpen ska gå dygnet runt. "

Gjorde ej sist men nu

"7. Kontrollmät klorhalten efter ett dygn. Om
klorhalten är 0 (noll) kan du upprepa doseringen
med AktionChock, annars vänta. Ha lite tålamod,
vattnet kommer att vara ”mjölkigt” i 1-3 dagar."

Låg på max på min mätare 3ppm.

"8. Klorhalten kan tillfälligt vara hög men när
vattnet blivit klart efter några dagar så ska klorhalten vara 1-3 ppm. Om den är klart högre ska
du reducera med hjälp av Antiklor. Dosera enligt
anvisning på förpackningen. "

Ganska stor skillnad på 1-3, alla verkar säga olika om detta, sist jag var på pool butik rekommenderade dom 1.5.....
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #25 skrivet: juni 16, 2018, 13:47:28:28 »
Pkt 2. backspolning är ju för att du ska få bort algerna från filtret när du dammsugit. Dammsug upp, backspola bort dem i avloppet.

Håller med om att det verkar vara konstigt med klorblockering efter bara en månad. Kan ju vara att cirkulationen är lite halvdan där du får alger så att det inte är klorat vatten runt hela tiden. Hur många inlopp har du, och hur är de riktade?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #26 skrivet: juni 16, 2018, 17:57:55:55 »
Har bara 1st inlopp, tänker montera ett till nästa år, i botten där avtappningspluggen sitter, för den använder jag inte alls, och där sitter redan förstärkning limmad, då det andra inloppet sitter strax under vattenytan och slangen gör att det flödar mot ytan fast jag har kulleden så mycket neråt som det går. Så kanske inte hjälper då att man har stark pump när vattnet bara går vid ytan.
Hade liknande problem på bubbelpoolen, så där gjorde jag om och skickade in vattnet i botten, vilket ledde till kanon bra värmefördelning, innan blev det kallt vid botten.
Förstår också poängen med backspolningen, men eftersom att jag inte dammsuger så kör jag backspool ett par dagar efter chocken, när vattnet börjar bli klart igen efter omrörningen av algerna. :) Sanden brukar fånga upp alger bra, senaste 2 backspolningarna har det varit väldigt grönt första 30sec
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #27 skrivet: juni 16, 2018, 22:18:38:38 »
Om du bara har ett inloppsmunstycke så är nog pumpen strypt ganska rejält. Kör du dessutom bara ett fåtal timmar per dygn så kanske du helt enkelt får alldeles för dålig omsättning av vattnet och för dålig filtrering. Då kommer sådant som alger trivs i snart att finnas i god tillgång i poolen och då kan du få algtillväxt mycket snabbt. Dessutom ger dålig filtrering att du får olika slags partiklar i vattnet, sådant som borde ha filtrerats bort, vilket gör vattnet gråaktigt och inte särskilt inbjudande.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #28 skrivet: juni 17, 2018, 07:49:45:45 »
Nu har jag ej gjort mätning på enbart pumpen utan sandfiltret, men har mätt med tidtagning och 10L hink, och räknat ut att min pump bör gå 8-10h för 4 cirkulationer av vattnet / dygn.
Och jag förlorar 100w, pump 750w men får ut 650w nu ca. Man kanske kan köra vattnet utan att det går genom sanden? till waste typ? Och mäta om man får mera watt, jag vet ej hur mycket sanden stryper.
Men jag tror ej min pump är strypt pga ett inlopp då jag skruvat dän gängade delen på insidan och då blir ju hålet skit stort, men inga mer watt för det.
Men bottencirkulationen kan ju som sagt vara lidande pga att vattnet går vid ytan, så tror det blir bättre nästa år med 1st till inlopp monterat i botten. Vattnet är "alltid" klart, förutom när jag rör runt alger då blir det grumligt ett par dagar, sedan klart igen :) Så har aldrig haft problem med konstig färg på vattnet.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad MathiasS

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #29 skrivet: juni 17, 2018, 12:26:44:44 »
Jag föreslår att du struntar i pumpens effektförbrukning. Om du nu mätt faktiskt flöde utan sandfilter och det är för krångligt att mäta med filtret (?) så är det säkert rimligt att du halverar flödet med sandfiltret inkopplat => som sagt för 100 år sedan, kör vattenpumpen heltid tills du inte längre har några problem, därefter kan du börja laborera med gångtid.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag