Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorpuckar  (läst 1829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Klorpuckar
« skrivet: juni 06, 2018, 19:30:31:31 »
Efter haft kristallklart vatten från början av april fram till igår då vattnet började bli något mjölkaktigt så  började jag läsa lite mer noggrant kring veckoklor. Insåg ganska snabbt att jag haft på tok för lite klor. Antar att det är därför jag har mjölkigt vatten. Trodde först det var ph som var för högt men detta ligger på 7.2-7.4 konstant och med en alkalinitet på 93. Har nu chockat och hoppas detta ska räcka annars blir det till att flocka också. Vill gärna ha tillbaka mitt klara vatten. Har också lite problem med att lösa upp chocken, om jag häller ner det i en spann med varmt vatten finns det ändå inte på kartan att det löses upp. Ofta har jag sett att det ligger chockgranulat kvar på botten.
Oavsett så inser jag nu att det är en klorpuck per 20m3 och vecka (har 80m3 pool). Detta innebär att jag bör ha 4st (!) puckar i bräddavloppet per vecka samtidigt. Låter galet mkt ska det verkligen vara så? En ny 5kg-hink per 6 veckor då.
Andra tips på hur jag får tillbaka mitt klara vatten mottages tacksamt
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Klorpuckar
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2018, 20:06:28:28 »
En 200 gram klorpuck räcker ca 1 vecka till en normalstor pool på drygt 40 kubikmeter så du borde klara dig med två puckar per vecka. Vi har bara 31 kubikmeter och då räcker en puck ca 10 dagar. Större badbelastning ökar förbrukningen. Mät fritt klor och pH med t ex tabletter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Klorpuckar
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2018, 09:51:11:11 »
Verkar som chocken gjorde susen.
Vattnet klart igen och har lärt mig att inte snåla med kloret fortsättningsvis.
Läser man borde det väl vara 4 puckar per vecka men visst jag börjar med två och ser.

Tack
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad MathiasS

SV: Klorpuckar
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2018, 14:30:55:55 »
.Större badbelastning ökar förbrukningen. Mät fritt klor och pH med t ex tabletter.

Vi har som mest haft nära dubbel förbrukning av klor de år som vi badat mycket.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag