CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenvärden  (läst 2617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roger Nibeland

  • Gäst
Roger Nibeland
Vattenvärden
« skrivet: juni 01, 2018, 08:52:53:53 »
Hej. Vi har en folkpool 6x3 med saltvattensklorinator. Då vi fyllt den och den gått ett par dagar gjorde vi mätningar med vår lamotte colourQ och knappade in resultaten i folkpools app där vi skulle addera ca 4000g höj kalk och 300 gram chok-klor. Då vi gjort det och låtit den gå ett dygn och mätte så var bundet klor och kalk så högt att det inte ens gick att mäta. Jag håller nu på att tömmer poolen för att helt börja om på ny kula. Vad har ni för tips för att lyckas med detta denna gång? Det är ANDRA gången folkpools råd gör att vi får tömma poolen. Vi behöver all hjälp vi kan få. Tack på förhand vänner.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Vattenvärden
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2018, 09:16:53:53 »
4000g är ju 4kg, det känns spontant som det skulle ha varit 400g!?

Annars är ju rådet att börja med PH justering och sedan justera och bibehålla klorvärdet.
https://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Roger Nibeland

  • Gäst
Roger Nibeland
SV: Vattenvärden
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2018, 09:48:07:07 »
4000g är ju 4kg, det känns spontant som det skulle ha varit 400g!?

Annars är ju rådet att börja med PH justering och sedan justera och bibehålla klorvärdet.
https://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/

Ja precis. Vi har helt följt råden från folkpool men han ändrar sig och vänder kappan efter vinden hela tiden då det inte blir det resultat han säger.

Men PH är typ det man behöver hålla koll på?
Bundet Klor, hur är det med det?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenvärden
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2018, 12:44:18:18 »
Varför tömmer du poolen? Är väl bara att avvakta ett par dagar och kolla hur värdena ser ut då. Om alla som har konstiga värden skulle börja tappa ur vattnet skulle vi får slut på grundvatten tror jag. :)

Bundet klor ska vara max hälften mot totalt klor. D.v.s. du ska ha mer fritt klor än bundet. Har du så mycket bundet så ska man chockklorera. Men det har jag för mig finns en funktion för i saltvattenklorinatorn. Har ingen sån själv, men läst rätt många inlägg här i forumet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Roger Nibeland

  • Gäst
Roger Nibeland
SV: Vattenvärden
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2018, 13:54:33:33 »
Varför tömmer du poolen? Är väl bara att avvakta ett par dagar och kolla hur värdena ser ut då. Om alla som har konstiga värden skulle börja tappa ur vattnet skulle vi får slut på grundvatten tror jag. :)

Bundet klor ska vara max hälften mot totalt klor. D.v.s. du ska ha mer fritt klor än bundet. Har du så mycket bundet så ska man chockklorera. Men det har jag för mig finns en funktion för i saltvattenklorinatorn. Har ingen sån själv, men läst rätt många inlägg här i forumet.

Går man vilse i kemin så måste man tillsätta något annat för att sänka det man just höjde och det påverkar även det andra som sjönk och då ska man sänka det med och tillslut så badar man i batterisyra med lite vatten i. Därför tömmer vi och börjar om. Men guida oss gärna, hur ska vi göra? Vi kommer fylla poolen och tillsätta salt så det har rätt värde, sedan mäta allt och se vart vi landar?

Utloggad MathiasS

SV: Vattenvärden
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2018, 13:56:31:31 »
Fyller du med kranvatten? Isåfall är det väl bara att salta och dra igång klorinatorn och börja bada? Skippa övrig kemi. PH kan du börja reglera därefter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Roger Nibeland

  • Gäst
Roger Nibeland
SV: Vattenvärden
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2018, 14:23:42:42 »
Fyller du med kranvatten? Isåfall är det väl bara att salta och dra igång klorinatorn och börja bada? Skippa övrig kemi. PH kan du börja reglera därefter.

japp det är kranvatten. Det är det jag tyckte var så konstigt att helt plötsligt, enligt folkpool i Sundsvall, så är lågt kalk ett problem och kan skada materialet i poolen. Vi duschar ju i det, dricker det och lagar mat med det. Jag förstod inte varför det skulle vara ett problem men med rädsla att misslyckas ville jag såklart göra det perfekt, och då sket sig allt. Nu ska jag fylla  poolen, kolla PH en gång i veckan och klor lika så. Resten skiter jag faktiskt i. Eller vad tycker ni?

Utloggad MathiasS

SV: Vattenvärden
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2018, 14:25:15:15 »
om man inte har extremt lågt eller högt värde av något, är det antagligen en bra ide.....!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenvärden
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2018, 14:37:09:09 »
Mathias hann före, men jag tänkte säga samma sak. Börja kör, låt vattnet stabilisera sig. Så länge inte pH börjar åka jojo upp och ner så säger de samlade kommentarerna man läst här att det inte är så viktigt att höja alkaliniteten. Vänta med den. En del spaägare har också haft problem när de haft alkan så hög som rekommenderas, men problemen har upphört om de ligger lite lägre. Så den tycker jag att ni kan avvakta med.

Totalt klor = fritt klor + bundet klor. Oftast kan man mäta totalt klor och fritt klor. Så totalt - fritt = bundet. Bundet ska vara så lågt som möjligt, har man högre än 50% av fritt klor bör man chockklorera. Jag tror att de flesta saltklorinatorer har en boost funktion för att göra det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Roger Nibeland

  • Gäst
Roger Nibeland
SV: Vattenvärden
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2018, 19:25:08:08 »
Enligt folkpools app ska jag nu tillsätta massa kemikalier men sist vi gjorde det sköt alla värden käpprätt. Om ni kollar bilderna så ser ni värdena (osäker på bundet klor men totalklor stod på ca 7,5 och då borde det stämma?).
Hur hade ni gjort i detta läget? Poolen startades upp för ca 1 vecka sedan och jag har sänkt PH från 7,8 till  dagens värde på 7,4.

Cyan står på ett värde för lågt för vår Lamotte ColorQ att mäta och trots att PH är bra så svider ett uns på huden efter dagens dopp som var det första på 4-5 dagar. Hur skulle ni göra? Hjälp.....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag