VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning för intex rörpool 3 meter?  (läst 1316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fläder

Uppvärmning för intex rörpool 3 meter?
« skrivet: maj 16, 2018, 22:20:28:28 »
Hej! Vi har skaffat vår allra första pool, en Intex rörpool, 3,05 meter. Skulle vilja värma upp den lite grann men inte lägga tusentals kronor på inköp av värmegrej.

Har tittat på de här "solar mattorna" som säljs för runt en tusenlapp, tex:

https://www.checkfrank.se/intex-solar-matta-pooluppvaermninghttps://www.checkfrank.se/intex-solar-matta-pooluppvaermning

Fungerar de och gör skillnad gällande värme? Drar de mycket el?




Poolgiganten

Utloggad riumpendan

SV: Uppvärmning för intex rörpool 3 meter?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2018, 21:59:21:21 »
Jag har ingen erfarenhet av dessa mattor men stod inför samma problem som du och läste en hel del om ämnet.
Min tolkning är att solmattor generellt kan användas som kompliment till annan uppvärmning och isolering.
T.ex. använder en del just mattor i kombination med värmepump och då för att spara el samt få snabbare uppvärmning.

De värmer ju bara när solen ligger på och det tar oftast ett par dagar att få upp tempen i poolen.
Sedan finns det de som som lagt mattor över hela sin takyta och då går det snabbare att värma poolen när solen tittar fram.

För min del blev det Gullberg & Janssons billigaste värmepump P08 för cirka 7k.

Lycka till.

Utloggad Fläder

SV: Uppvärmning för intex rörpool 3 meter?
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2018, 15:57:07:07 »
Jag har ingen erfarenhet av dessa mattor men stod inför samma problem som du och läste en hel del om ämnet.
Min tolkning är att solmattor generellt kan användas som kompliment till annan uppvärmning och isolering.
T.ex. använder en del just mattor i kombination med värmepump och då för att spara el samt få snabbare uppvärmning.

De värmer ju bara när solen ligger på och det tar oftast ett par dagar att få upp tempen i poolen.
Sedan finns det de som som lagt mattor över hela sin takyta och då går det snabbare att värma poolen när solen tittar fram.

För min del blev det Gullberg & Janssons billigaste värmepump P08 för cirka 7k.

Lycka till.

Tack för svar! Eftersom vi bara lagt ett par tusen på själva poolen och tillbehör är vi inte redo att lägga uppåt tio tusen på uppvärmningen ännu. Så vi ska nog testa dessa mattor lite grann.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning för intex rörpool 3 meter?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2018, 20:56:50:50 »
Tack för svar! Eftersom vi bara lagt ett par tusen på själva poolen och tillbehör är vi inte redo att lägga uppåt tio tusen på uppvärmningen ännu. Så vi ska nog testa dessa mattor lite grann.

Solmattor ger några extra grader och drar ingen el. Prova att vinkla dem mot solen med hjälp av en lastpall eller liknande.

Nackdelen med solvärme är att det bara fungerar när solen skiner och det är inte så lockande att bada när det är mulet och blåsigt.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag