VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sorry, ännu en jämförelse..  (läst 11465 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanmarsta

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #10 skrivet: oktober 22, 2017, 07:53:58:58 »
Johanmarsta, vad är det som fryser sönder och vad beror det på? Dålig slangdragning så det bildas lågpunkter som inte är dräneringsbara? Handhavandefel så pumparna inte dränerats?

Jag har ju ett bad nu jag renoverar och där är det helt klart handhavandefel då inga dräneringspluggar någonsin varit borttagna från pumphusen. En gavel har "poppat" och ska repareras, en har dom tidigare bytt hus på och en klarade sig.

Du har PM med svar.

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #11 skrivet: oktober 22, 2017, 09:17:10:10 »
Varför är det så viktigt för många med Kinabad att det ska låta som att enda skillnaden mellan ett budgetbad från Kina och ett premiumbad från USA är priset?     I denna iver påstår man friskt att budgetbadet i stort sett består av samma delar som premiumbaden, det har ju försäljarna sagt och då måste det vara så. Handen på hjärtat så vet ju alla innerst inne att det inte är så, inte kan vara så, det är ju bara att öppna badet och se vad det sitter för pumpar och så vidare i badet.  Spamarknaden är en djungel och det är svårt att inte som ny kund bli ett offer för de väloljade försäljningssnacket. Det finns ju ingen seriös allmän information typ ”Råd och Rön” att tillgå för spabad. Den enda informationen du får är från försäljaren och han tar gärna ut svängarna för att få sälja. Då är det väl bra att det finns ett sådant här forum där nybörjare såväl som erfarna ägare av spa kan diskutera just dessa frågor. Att sedan frågan om budgetbad kontra premiumbad ofta kommer upp här beror ju på att det är en fråga som för många kommer högst upp på listan inför ett spaköp och man söker då information om detta. Jag upplever inte att man behöver försvara varken budgetbad eller premiumbad, låt fakta tal för sig själv så är det upp till den resande själv att välja.
« Senast ändrad: oktober 23, 2017, 12:59:34:34 av Watch »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2017, 08:04:05:05 »
Ja, och att två "tekniker" med olika "intressen" stångas i dessa trådar är inte heller konstigt, dessutom är det BRA om det leder till att fakta verkligen kommer fram (inte bara påståenden från ena eller andra hållet).

Jag hoppas verkligen att johanmarsta stannar kvar som aktiv i forumet.
Visst, det finns säkert de som tycker att johanmarsta är "enögd" när det gäller kvaliten på Kinabad, men samtidigt så får man ju ha det i åtanke när man läser inlägg från de som är i branschen.
Det gäller även de som skriver här och säljer Kinabad, man får ha förståelse för att de vill skapa en annan bild av Kinabaden, och kanske motarbeta de som "stöttar" kavlitetsbaden som ligger i en annan prisklass.
Ser det som rätt naturligt att uppfattningarna kommer att krocka - det viktiga är att det utmynnar i fakta, inte bara olika uppfattningar, påståenden och påhopp.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt värdefullt att ha branschfolk som engagerar sig i forumet, och jag gillar inte när det blir direkta personangrepp, eller barnsliga kommentarer som "Orka inte ens läsa det." bara för att man inte delar en viss uppfattning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Teknikern

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #13 skrivet: oktober 23, 2017, 09:19:25:25 »
Men om man nu ska vara så superseriös, varför ska man då svara via pm och inte i en tråd? Det är väl inget att hymla med att det ena felet var ett konstruktionsfel i en slang som var illa dragen fattade jag det som och det andra var handhavandefel pga. att folk inte kan lära sig skruva ur bottendräneringen ur pumpar.

Jag väljer att lägga ut svaret jag skickade till honom här:
 "Då beror det ju på att bad ett har konstruktionsfel och bad två är ett rent handhavandefel. Att inte kunna tillhandahålla reservdelar till såld vara antingen genom eget lager eller fabrikens är icke okej, då ska man inte sälja varan. Punkt!

Att vissa fått bra bad och andra dåliga från kina förstår jag mycket väl, kvalitèn är ju som den är där, det ser jag inte minst på elektronik men man får ta det som det är, ena gången ser det ut som om teknikerna på NASA konstruerat grejen och andra gången som om kinesen varit gravt synskadad och värmt lödpennan på ett stearinljus. Man får vad man betalar för fast jag måste nog säga att över lag är grejerna dugliga.

Mitt bad är ju ett renoveringsobjekt och eftersom jag har kunskap och maskiner / utrustning för det mesta så blir det ett "polarisolerat" bad av den gamla baljan. Har man hållit på med pumpar, reningsverk, vattenverk, dykutrustningar, pooler, lantbruksservice, plastning mm. mm. sen 70-talet så är ju ett spa bara ytterligare ett renoveringsobjekt och det är ju ingen raketforskning precis."


Sen hade jag en fråga men den har jag inte fått svar på, jag har frågat tidigare i min renoveringstråd men inte heller där fått nåt svar så nu undrar jag bara, har jag för MYCKET kunskap och erfarenhet från ett helt yrkesliv som till stora delar handlat om att lösa problem för att det ska kännas bekvämt att svara öppet i en tråd?

"Min balja har troligen början till plastpest på ett par ställen, det ser ut som att formen inte varit helt slät och är bubblor men troligen microsprickor där vattnet letat sig in, vad är det för ytskikt på ett sunspa, det ser inte ut som vanlig gelcoat iallafall. Slipas dom inte upp, torkas och förseglas blir det ju bara värre med åren så jag tänkte fixa det också."

Utloggad sundancekid

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #14 skrivet: oktober 23, 2017, 10:46:41:41 »
Tack för visat engagemang, tyvärr så hjälpte det mig inte så himla mycket..

Men Skånskas amerikanska bad ska jag skippa alltså?
Svenska Badrumsinredningar är ej att lita på om jag tolkar det rätt?
Nu har Bauhaus satt ner deras Camargue Rimini till 30tkr, är den ett bättre val än Swebad?

En annan fråga. Ozon vs UV, vad är att föredra?  <help>

Utloggad TheSwede

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #15 skrivet: oktober 23, 2017, 14:38:44:44 »
Du ska köpa ett bad som passar din plånbok å känns rätt för dig. Har själv ett denver å är nöjd både med kvalitén priset och servicen. Har pajat någon lampa men inget allvarligt. Lycka till med ditt köp.
Skånska Byggvaror ska ha bra bad säger dom. Blev rekommenderad av en att kolla på dom men det blev ett SBI.

Dagens tips

https://www.blocket.se/halland/Viskan_Ekero_spabad__15_76150073.htm?ca=21&w=3
https://www.blocket.se/lulea/Viskan_Spabad_75620891.htm?ca=21&w=3

Bra bad för halva pengen.
« Senast ändrad: oktober 23, 2017, 16:21:24:24 av TheSwede »

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #16 skrivet: oktober 23, 2017, 17:46:30:30 »
Det förstår jag,du är ju bra på att haspla ur dig saker och anklaga mig för att inte veta något.

Tänker allvarligt ge upp detta forum och du är den största anledningen till det.

Hoppas verkligen inte att du slutar på detta forumet, jag och säkert många andra tycker att din kunskap är ovärderlig.

Sen att inte alla kan hålla en god ton är bara att beklaga.

Hoppas du väljer att stanna och fortsätter med info om dina erfarenheter!

Utloggad johanmarsta

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #17 skrivet: oktober 24, 2017, 06:41:37:37 »
Men om man nu ska vara så superseriös, varför ska man då svara via pm och inte i en tråd?
Av den enkla anledningen att så fort jag skriver något negativt om billiga bad blir jag påhoppad och ifrågasatt.

Men jag ska lägga min tid på att bygga upp varumärket jag numera har agenturen för istället för att tjafsa här.

Utloggad Watch

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #18 skrivet: oktober 24, 2017, 07:51:47:47 »
Av den enkla anledningen att så fort jag skriver något negativt om billiga bad blir jag påhoppad och ifrågasatt.

Men jag ska lägga min tid på att bygga upp varumärket jag numera har agenturen för istället för att tjafsa här.
Jag tycker du ska fortsätta dela med dig av dina kunskaper johanmarsta.Sanningen är ju illa hörd så det är väl inte konstigt att en och annan reagerar negativt när det går upp för dom att dom inte sitter med den där diamanten till ett reapris som försäljaren utlovade.  Att någon då hamnar på en debattnivå där vederbörande går in på personligheter visar ju bara på att dom inte längre kan bemöta dina argument med sakskäl därför blir det surt som räven sa om rönnbären. Det är ju så, folk vill  inte veta om att dom blivit lite förda bakom ljuset  men det viktiga är kanske inte dom som redan köpt ett spa. Däremot dom som står i begrepp att köpa ett spa kan i det här forumet få viktig information om vad dom ska tänka på när försäljarna drar igång sitt säljsnack. Där spelar du en viktig roll johanmarsta. Jag tror också som andra har skrivit i den här tråden att dina kommentarer absolut är uppskattade av en majoritet av medlemmarna i det här forumet så häng in. Den här kommentaren blir inte heller populär hos alla på forumet men det får jag ta. Ska kommentarerna bara ha till uppgift att pleasa alla så blir dom ju meningslösa.  O0


« Senast ändrad: oktober 24, 2017, 08:01:17:17 av Watch »

Utloggad Teknikern

SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« Svar #19 skrivet: oktober 24, 2017, 12:23:39:39 »
Av den enkla anledningen att så fort jag skriver något negativt om billiga bad blir jag påhoppad och ifrågasatt.

Men jag ska lägga min tid på att bygga upp varumärket jag numera har agenturen för istället för att tjafsa här.
Så är det i alla forum, "var och en skryter om sin vattvälling" är ett gammalt fint ordspråk, det finns inget "premium", bara bättre och sämre "skit" på konsumentsidan, ska man ha premium får man satsa på industriprylar men då kostar det ju därefter.

På ett dykarforum jag är med i tjaffsas det vilt ibland om olika märken där försäljarna tävlar om att döma ut varann, mig har dom dömt ut totalt eftersom jag servar utrustning utan certifikat och inte ens har dykarcertifikat, har man byggt och servat utrustning åt yrkesdykarna, dyker med det försvarsmakt och blåljusmyndigheter sant yrkesdykarna använt och gjort det sen tidigt 80-tal så anser jag att jag inte ens behöver bemöta dom med plastkort som vill spela Allan och göra ner andra, dom jag servar åt klagar iallafall inte och grejerna funkar, precis som det ska vara alltså.

Jag har ju som sagt var ett helt yrkesliv att falla tillbaks på inom teknik och elektronik så tjaffsa med nötter är bara bortkastad tid, vill dom inte ta till sig det jag säger så,,,,,skit i det då och gå till nån annan för jobb saknas inte, inte bra kunder heller.

En viktig sak jag gör är att ALDRIG tala om för folk att dom har en undermålig produkt, jag byter aktuell trasig del och frågar samtidigt om jag tex. ska sätta dit en dyrare del men som håller mycket längre utan att för den skull döma ut hela konstruktionen, det kallas ödmjukhet och genererar nya jobb från nya kunder.

Om nån vill kalla ett rostigt plåtfat för spa är upp till personen, jag fixar felet, tipsar om svagheter och så får kunden avgöra helt på egen hand, jag kan däremot tipsa om att flera haft samma problem och ge en hint om att varan inte är den bästa på ett fint sätt, såna kunder kommer tillbaks när det är dags att köpa nytt.


Sån är jag!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan