CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snälla hjälp mig!  (läst 18055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #10 skrivet: december 19, 2016, 20:37:52:52 »
Hur länge har ni haft badet?

Jag skulle köra Ahh-some (http://www.spaprylar.se/some-cleaner-p-467.html). Känns som rörrengöringen nummer 1! De vita flarnen kan ju inte bara uppkomma av sig själv! Det måste sitta i rören om det inte är alger, kalk eller något kloret rår på!
Dynasty Spa Club 7L

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #11 skrivet: december 21, 2016, 10:30:48:48 »
Jag vill än en gång lyfta möjligheten att du kanske använder kemikalier som skapar dina problem.
Jag skulle prova med andra kemikalier efter vattenbytet.
Vi har kört med Bayrol hela tiden, och jag har aldrig sett några flagor på 5 år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #12 skrivet: december 25, 2016, 14:54:25:25 »
Hej igen!
Här kommer information vad som har hänt. Fick ett recept från återförsäljaren som ska få bort dessa flan.
Jag körde rörcleaning som jag köpte från återförsäljaren. Jag lät den vara i badet i 12 Timmar som det står på flaskan. Körde spabadet med alla pumpar i 5 gånger 20 minuter. Skiftade filtrerana och tvättade dem mellan körningarna. Det välde ut vita/gula flan från filtrerna när jag sköljde dem. Har haft en liten håv som jag tagit bort flytande flan i badet. Hade i algmedel som det står i receptet. Tömde badet på vatten och lossade alla jetsen för att få bort ev flan och avlagringar med örontops. Fyllde spabadet med vatten och klorade badet och lät pumparna gå i 4 gånger 20 minuter. Lossade filtren och tvättade av dem. Fanns få flan i filtren. Tömde spabadet igen och fyllde upp igen o värmde upp badet till 38 grader och kollade ph värdet som var bra. Klorerade badet med 6 st matskedar samt senare algmedel och avslutade med klarningsmedel som jag blev rekommenderad av receptet.
Efter ett dygn lyfte jag på spalocket o kollade in i badet. Hela badet var fullt av vita flan. Det var otroligt mycket flan.
Det låg massa flan på varje sittplats i badet och även i på filtren.
Nu har jag återigen tvättat av filtren som hade fullt av flan och använt hov och plockat upp massor av flan.
Nu har jag precis kört andra omgången av rörcleaning och kör samma runda igen.
Jag är så jävla trött på detta jävla spabad.
Här är receptet jag fått:
Kör rörcleaning.
Byt vatten och låt badet bli varm 25-35 grader.
Balansera ph värdet.
Chocklorera vattnet med 6-7 matskedar och kör alla pumpar öppna.
Slå i algmedel och låt pumparna gå 2 gånger 20 minuter.Detta kan skumma.
Slå sedan i klarningsmedel. Överdosera om behov finns.
Gör rent filterna.
Detta kan ta några dygn.
Om det inte fungerar gör om processen.

Enligt mig är det här något som kommer från rören och verkar finnas i stora mängder.
Jag har haft badet i 18 månader o kört redan 3 st rörcleaning o flanen återkommer hela jävla tiden.
Jag har massor med bilder som jag tagit med mobilen om någon vill se hur flanen ser ut.
Era svar och funderingar är mitt enda hopp i detta. Tack för ert angagemang.
Mvh
Harri


Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #13 skrivet: december 25, 2016, 16:00:34:34 »
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #14 skrivet: december 25, 2016, 16:08:22:22 »
Om du får ut flan i sådana mängder så måste det ju gå att samla ihop så mycket att det går att få analyserat vad det är för något. Som jag nämnde tidigare, lägg några i syra och se om de löses upp - troligtvis då kalk. Testa med lösnings- eller avfettningsmedel för att se om det är fett. Eller kanske rent av samla ihop en liten påse med flan och tag med dem till leverantören. Det måste ju gå att kemiskt undersöka vad det egentligen är du har fått. Jag har inte hört talas om någon som haft sådana mängder av något sådant här som det tydligen handlar om i detta fall.

Har du köpt badet nytt eller begagnat ? Om det köpts begagnat kan ju massor av någonting ha kommit i det hos tidigare ägare, suttit kvar i rören och sedan nu lossnat när du kört ren rören.

Det faktum att det kom ut massor av dem efter att du kört pipe cleanern tyder ju på att själva flanen kanske inte löses upp av pipecleaner, utan att de kanske i stället bara lossnar från väggarna och åker ut i systemet.

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #15 skrivet: december 25, 2016, 16:14:06:06 »
Det slog mig också att du i fråga om vattnet bara sa att du bor i Stockholm - men det innebär ju inte nödvändigtvis att du har Stockholms kommunala vatten - det finns ju folk med privata brunnar även i storstadsområdena och i så fall kan vattnet vara helt annorlunda än det kommunala. Jag känner en familj, boende i Göteborg. De hade tidigare en privat brunn eftersom de aldrig anslutit fastigheten till kommunvattennätet, som byggt ut till deras område efter att huset byggts. De fick problem med kalk och hårt vatten. En vattenanalys på brunnsvattnet visade 29 dh, vilket är extremt hårt vatten och då fanns förklaringen till de praktiska problemen direkt. Efter att fastigheten anslutits till det kommunala nätet försvann problemen.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #16 skrivet: december 25, 2016, 22:54:33:33 »
Jag har en glasburk med vatten och flan från badet samt foton från badet. Jag köpte spabadet helt nytt i april 2015.
Jag har komunalt vatten.
Vad menar du att lägg några flan i syra? Vad för typ av syra?
Lösningsmedel. Menar du typ aceton eller liknande. Jag är dålig på kemiska ämnen. Så kan jag få handledning vad för typ av syra och lösningsmedel?
Jag visade flanen till återförsäljaren som inte sa vad det var utan gav mig recept för hur man blir av med dessa flan.
Jag ska ringa dem på tisdag och berätta vilka mängder jag har i badet.
Jag rapporterar när jag vet mer. I morgon byter jag vatten igen så får vi se vad som händer.
Mvh
Harri

Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #17 skrivet: december 25, 2016, 23:22:44:44 »
Ta med en flaska av badvattnet och be dem mäta upp det!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #18 skrivet: december 26, 2016, 11:46:05:05 »
Med syra menar jag i stort sett vilken syra som helst, de flesta syror löser upp kalk, det tar bara olika lång tid. Utspädd saltsyra, t.ex. 5 % tar det ganska snabbt. Jag skulle tro att citronsyra fungerar också, tar bara lite längre tid. Med lösningsmedel tänkte jag på lacknafta, thinner, cellulosaförtunning och liknande. Allt som är fettbaserat brukar lösas upp av det. Aceton går nog också, men aceton kan även lösa upp t.ex. färg så det blir kanske inte lika specifikt som test.

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #19 skrivet: december 29, 2016, 11:38:41:41 »
Jag har haft massa flan i ett tidigare spa

körde rörclean överdoserat i 24h och bytte vatten - Klart

Sen ska man inte ha filter i när du kör rörclean

Om du vill veta om det är kalk så skulle jag ta flan i ett glas och hälla på ättickssprit det löser kalk på några min
Men jag tror att det är skit i ditt system





Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag