CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu fyller vi men Saltklorinatorn är inte inkopplad, vad skall vi tänka på?????  (läst 3999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej!

Nu fyller vi poolen.  <antman>  <antman>  <antman> Men tekniken är inte klar. dvs saltklorinator etc.  <dontkn>

Min förhoppning är att få igång cirkulationen under helgen, men kan ta längre tid innan saltklorinatorn är inkopplad pga. elektriker.

Vad skall vi tänka på??? Skall vi börja ösa i klor i poolen, eller kan man avvakta med det ett tag t.ex.?
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Poolgiganten

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Släng i lite chockklor så funkar det fint.
Glöm inte klorstabilisator, sedan när ni kör igång.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej!

Bör vi i med kloret ASAP även om vi fyller med rent kranvatten?

Är det en fördel sen när man startar systemet med saltklorinator att man hävt i lite klor? Först chock kloren och sen stabilisatorn, för att få upp cyuran-cyran (eller hur det nu hette).

Skapar en klorinator mindre sån syra sen pga. lägre o jämnare klorhalt?
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Förresten,, har ingen direkt poolbutik jättenära men dock Jula o Biltema, kan något av dessa eminenta varuhus ha det jag behöver i klorväg?
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad TommyC

Det är inte jättebråttom att få i kloret. Om vattnet är rent och inte varmt så klarar det sig nog minst en vecka utan att börja bli grönt. Det känns halt på väggarna som första varningssignal, då ska man nog skynda lite med kloret. Det borde väl duga med klorinatorn, vad säger manualen till den?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Jaa,,, vad sa maualen nu igen  :angel: nåt om att köra på ett visst sätt vid igångkörning, sen har vi köpt till pro-modulen som skall sköta avläsning o justering självt när allt väl är igång, Men får väl passa lite med kloret då o kanske häva i litegranna ifall det dröjer med starten.

Just nu har vi elva plus ;)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad TommyC

Snyggt tak ni har, betydligt bättre än de tråkiga silvergrå karmarna som vårt tak har  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
Klorinatorn fungerar dåligt under 20 grader enligt boken.  Jag brukar köra en vanlig chockklor när jag startar upp, det räcker iaf i min pool tills jag fått upp värmen till 20 grader. Jag satte i promodulen direkt.. Har inte använt någon klorstabilisator, inte märkt något negativt pga det.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Snyggt tak ni har, betydligt bättre än de tråkiga silvergrå karmarna som vårt tak har  O0

Tack :) Hoppas det håller sig o inte flagnar bara :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Klorinatorn fungerar dåligt under 20 grader enligt boken.  Jag brukar köra en vanlig chockklor när jag startar upp, det räcker iaf i min pool tills jag fått upp värmen till 20 grader. Jag satte i promodulen direkt.. Har inte använt någon klorstabilisator, inte märkt något negativt pga det.
Känns värt o slänga i lite klor då på en gång,, så det inte börjar skifta i grönt där ute :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag