CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE  (läst 9318 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan82

Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« skrivet: maj 15, 2016, 11:36:45:45 »
Ja som rubriken lyder så ska vi investera i ett ute spa, vi hade väl i princip bestämt oss för ett viskan lärkö men nu har jag börjat snegla lite på hotspring relay med deras reningssystem ACE egentligen så är hotspring lite över min budget men tycker att just deras reningssystem låter intressant  . Så nu till mina frågor.

1. Viskan eller Hotspring för och nackdelar

2. Den STORA frågan är det nån som äger ett spa med ACE rening som kan berätta om det fungerar så bra som det står på deras hemsida?

Det här är in klippt från deras sida

Automatiserad, enklare, nära "hands-free"
Eftersom ACE-systemet skapar sina egna ämnen som rengör så behöver du långt färre flaskor med reningsmedel som frekvent måste uppmätas och hällas i. ACE gör det enklare än någonsin att underhålla ditt spabad och du kommer att spara massor av tid. För att starta, behöver du enbart lägga rätt mängd salt i vattnet med en balanserad vattenkemi. Ange badets dimension samt förväntat nyttjande i den digitala kontrollpanelen, sedan kommer ACE-systemet styra reningsfunktionen automatisk. Ett statusmeddelande i kontrollpanelen håller dig uppdaterad badets tillstånd, så du kan bara slappna av. Du behöver enbart mäta pH-värdet en gång i månaden.


3. Hotsprings värmare är på 2kw räcker det eller bör man uppgradera till deras större på 3,6kw bor i sundsvall.

Det var lite av mina frågor men som sagt det är just det med reningen som är min stora fundering, man får ju ångest när man läser trådarna här om "spakemin"  :)

Mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2016, 23:54:26:26 »
Hej Stefan. Jag har ett Viskan Saltö. Jag uppgraderade direkt vid köpet till dubbla 3 kW-värmare. Funkar kanon, tappar aldrig värmen även om jag sitter 5 timmar i spa:t (jodå, det har blivit några sånna maratonsessions). Jag bor också i Sundsvall :)

Som jag ser det så finns det en nackdel med saltreningsystemen (ACE verkar va ett sånnt system). OM du av någon anledning råkar smutsa ner vattnet ordentligt (det kan deffinitivt hända!!) så du måste byta vatten så kostar ett vattenbyte 600-700 kr (saltet man har i är dyrt). Det finns kanske andra som har en annan åsikt här. Ett vattenbyte med vanliga kemikalier kostar totalt 70-80 kr, typ.

/Urban.

Utloggad L-G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: ÖRNSKÖLDSVIK
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Pulse Ace
    • Visa profil
SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2016, 09:44:57:57 »
Hej!
Vi äger sedan ett år tillbaka ett Hotspring Limelight Pulse, med ACE.
Valde mellan detta och ett Viskan, men valet föll på detta tack vare just ace reningen.
Känslan med salt i vattnet samt att man inte luktar klor efter badet uppskattar vi.
Vattnet blir verkligen kristallklart, och intervallet för vattenbyte blir längre.
Skötseln är väldigt enkel. Filtret skall sköljas en gång i månaden och acestaven rengöras en gång i kvartalet.
Kan dock vara bra att tillsätta lite klor om det är många som skall bada.
Vi uppgraderade till 3kw värme vilket funkar bra i Örnsköldsvik då vi använder badet året runt.
Förstår inte påståendet om nackdel vid nedsmutsning av vattnet??

Mvh/ L-G
Vänliga Hälsningar/ L-G

Life is Good

Utloggad Telekiter

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2016, 10:22:36:36 »
.....
Förstår inte påståendet om nackdel vid nedsmutsning av vattnet??

Mvh/ L-G

Mnjaaa...alltså man kanske badar med nått mindre barn och om det då sker en "olycka" liksom. Eller någon kan ju tappa ner nått i badet så man måste byta vatten.

/Urban.

Utloggad doppsko

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2016, 11:03:54:54 »
Vad är det för typ av salt som krävs för ACE systemet? I vanliga pooler med saltsystem så är det vanligt (och billigt) salt som gäller.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad L-G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: ÖRNSKÖLDSVIK
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Pulse Ace
    • Visa profil
SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2016, 21:03:15:15 »
Mnjaaa...alltså man kanske badar med nått mindre barn och om det då sker en "olycka" liksom. Eller någon kan ju tappa ner nått i badet så man måste byta vatten.

/Urban.

Vattnets kostnad är väl lika dyrt oavsett vilket bad man har av samma storlek. Saltet till 1600l kostar 150:-
Har man investerat flera tiotusentalskronor i ett Spabad anser jag detta vara försumbart då man sparar in en massa kostnader i kem.
//L-G
Vänliga Hälsningar/ L-G

Life is Good

Utloggad Telekiter

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2016, 10:28:54:54 »
Mnjaaa...alltså man kanske badar med nått mindre barn och om det då sker en "olycka" liksom. Eller någon kan ju tappa ner nått i badet så man måste byta vatten.

/Urban.

Vattnets kostnad är väl lika dyrt oavsett vilket bad man har av samma storlek. Saltet till 1600l kostar 150:-
Har man investerat flera tiotusentalskronor i ett Spabad anser jag detta vara försumbart då man sparar in en massa kostnader i kem.
//L-G

Ahaaa.... På de sidor jag kollat så var priset på 4 kg sånt salt (det kanske inte behöver vara "specialsalt"?) runt 700 kr. Det är där jag baserar mitt argument. Är saltet inte dyrare än 150 pix, vid ett vattenbyte, så är det ju inget större problem.

/Urban.

Utloggad Junbay

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #7 skrivet: april 05, 2017, 20:36:07:07 »
L-G, är ni fortsatt nöjda med ert spa bad? var ju nästan ett år sedan nu som det skrevs nedan. :) står i valet mellan viskan sandå och nått från hotsprings, mindre underhåll lockar med horpsrings.

Utloggad Telekiter

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #8 skrivet: april 06, 2017, 08:49:09:09 »
Om det är mindre underhåll som är huvudargumentet så finns även Arctic Spa som har ett saltreningsystem (som std på vissa modeller och som tillval på andra modeller).

/Urban.

Utloggad Junbay

SV: Köpråd Viskan Lärkö eller Hotspring Relay med ACE
« Svar #9 skrivet: april 06, 2017, 20:06:49:49 »
ok urban, har du ett sådant eller ergarenhet av det? det är bra alltså? men blir vattnet lite salt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag