Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?  (läst 6864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeGee

Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« skrivet: maj 09, 2016, 22:17:53:53 »
Hej alla,

Vi är i full gång med att installera vår nya pool som kommer att ha en saltklorinator, och nu tänkte jag köpa på mig ett startkit med kemikalier och undrar vad jag behöver för att hålla den i trim?

Salt har jag köpt 150 kilo som kommer att slängas i när den startas upp första gången, men jag antar att jag behöver nåt för PH+/-, flockmedel och annat?

Tack för ordet!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad B Lilja

SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2016, 16:59:03:03 »
+ Salt!  Biltema har bra pris på salt, 109 kr för 25 kg!
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad Varmtibadet

SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2016, 15:38:36:36 »
+ Salt!  Biltema har bra pris på salt, 109 kr för 25 kg!

Jag hittar inget poolsalt på biltema... Råkar du ha artikel nr?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad B Lilja

Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2016, 23:55:30:30 »
Sorry för min miss. Visste inte att det fanns olika salt där, har bara läst att folk köpt där. Har inte tänkt mer på det då jag inte kommer att köra saltklorinator.

Men vad kan hända mer än att det som inte är salt tas om hand av klor och filter om man skulle köra det andra saltet? Någon som är insatt i den kemin och kan förklara?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad B Lilja

SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2016, 12:48:27:27 »
Sorry för min miss. Visste inte att det fanns olika salt där, har bara läst att folk köpt där. Har inte tänkt mer på det då jag inte kommer att köra saltklorinator.

Men vad kan hända mer än att det som inte är salt tas om hand av klor och filter om man skulle köra det andra saltet? Någon som är insatt i den kemin och kan förklara?

Det fungerar nog att även använda tösalt i klorinatorn, men renheten är "bara" 99,7% mot 99,9% på vakuumsalt. Sen står det ju även på den tösaltpåsen att den "EJ avsett för livsmedelsbruk", mao inget jag skulle vilja ha på ägget eller få en kallsup av i poolen...
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad PeeGee

SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2016, 17:00:14:14 »
Hej alla,

Salt har vi som sagt på plats redan, det är övriga kemikalier som jag undrar lite över. Vad ska man ha på hyllan för att hålla poolen i form?

Kan även passa på att fråga var ni brukar handla era kemikalier? Är det billigast på webben, eller finns det någon butik i Stockholm som har vettiga priser?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2016, 09:36:58:58 »
Hej alla,

Salt har vi som sagt på plats redan, det är övriga kemikalier som jag undrar lite över. Vad ska man ha på hyllan för att hålla poolen i form?

Kan även passa på att fråga var ni brukar handla era kemikalier? Är det billigast på webben, eller finns det någon butik i Stockholm som har vettiga priser?

Med saltklorinator tenderar pH att krypa uppåt så du behöver PH sänk. Du kan även behöva höja alkaliniteten och då köper du alka plus. Flockningsmedel kan vara bra att ha hemma. Jag köper påsar att lägga i skimmern.

Ett par gånger under sommaren behöver du chocka poolen. Antingen en riktig chockning med chockklor eller en chockning med aktivt syre för att få bort det bundna kloret.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad TommyC

SV: Ny pool med saltklorinator - Vilka kemikalier behövs?
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2016, 10:30:46:46 »
Jag har ingen saltklorinator men har levt i tron att en sådan rätt inställd producerar den mängd klor som behövs? Jag kör med vanliga veckoklorpuckar och behöver aldrig chockklorera efter den som jag oftast gör direkt vid uppstart. Klorinatorn borde väl fungera bättre än mina puckar! Eller?  <hmm>

Köp inte en massa kemikalier för att någon säger att det är bra att ha om du inte har väldigt långt till butiken. Det mesta blir nog stående. Om du ändå köper klor så förvara inte burken i garaget eller i närheten av något som kan rosta för det kommer det att göra även med locket noga påsatt på plastburken med klor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan