Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Viskan SPA  (läst 25006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

SV: Viskan SPA
« Svar #10 skrivet: april 08, 2016, 08:33:58:58 »
Grattis till ditt beslut :)

I mitt Viskan Saltö klarar jag mig med 3x16 A (mina huvudsäkringar i huset är 20 A och har inte varit nått problem under detta året) då det endast är en pump i det badet. Har du flera pumpar så måste det nog kopplas så att ena värmare slår av under tiden massagen är igång. Jag tror att om du följer Viskans rekommendation för detta så blir det nog bra, då är allt detta redan konfigurerat från fabrik.

När det gäller sittkuddarna så kommer du nog att upptäcka att man helst vill låta dessa ligga kvar i badet då de är lite tunga och otympliga att bära runt (men det är ju upp till dig att bestämma). Ett problem jag fick då, var att när massagepumparna går igång (under renings-cyklerna) så far kuddarna runt i badet (sugpropparna orkar inte hålla fast dem) och till slut hamnar de vid skimmerutloppet till filtret och stoppar flödet. Jag löste problemet med att fylla kuddarna med saltvatten, saltvatten har ju högre densitet än sötvatten och kuddarna sjunker till botten. Funkar kanonbra!

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #11 skrivet: april 08, 2016, 09:05:31:31 »
Jag får se vad dom säger angående Pumparna. Återförsäljaren tror att det behöver 20ampere på grund av antalet pumpar exakt det du var inne på.
Kuddarna jag köper verkar vara en modell som man vattenfyller, så det får bli saltvatten i dom då.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Viskan SPA
« Svar #12 skrivet: april 15, 2016, 09:03:00:00 »
Om du kör med 2 värmare så kan det behövas betydligt mer i ström för att få allt att funka.

Generellt så kan man säga att varje värmare tar ca 13 A, varje massagepump tar ca 11A ( 3-5 HP pump) samt en cirkulationspump tar ca 2-5 A beroende på modell. Så det är enkelt att räkna hur mycket matning som behövs för att kunna köra all utrustning samtidigt.

I Balboa systemet så finn det möjligheter att begränsa hur många pumpar som ska kunna gå samtidigt med värmaren innan den kopplas från, men systemet är inte så intelligent att det känner av vilka faser som belastas så att om en pump och en värmare ligger på samma fas så kommer det då att belasta fasen med 24 A vilket kan ge problem.

Man kan ju tycka att detta är lätt att lösa genom att man vet vilka pumpar som går på vilken fas när man badar, men man ska då tänka på att systemet alltid startar upp alla pumpar i ca 1 min vid varje start av filtercykel för att cirkulera allt vatten som står stilla i systemet. Och belastar då för fullt på alla faser om även värmaren är igång då.

Lägger man sedan till att du har ett helt hus att driva så måste du tänka igenom denna installation noggrant med både Inkommande säkringar och kabeltjocklek i matning hela vägen så man inte ställer till med en kabelbrand på grund av att det går för varmt för att kablarna är för klena.

Konsultera alltid en behörig elektriker för detta då det är viktigt mot försäkringsbolag mm om nåt skulle hända
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #13 skrivet: april 15, 2016, 19:26:09:09 »
Jag har nu fått veta att jag ska ha 3x16A + 1 separat 230V kabel till den extra pumpen.
Kabeln till mitt garage klarar 20A enligt elektrikern, så jag räknar med att allt ska fungera om jag gör enligt tillverkaren av badet.

/ Fredrik

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Viskan SPA
« Svar #14 skrivet: april 16, 2016, 12:36:07:07 »
Då är det viktigt att du har en huvudsäkring som pallar för denna belastning samt all förbrukning i huset som är fördelatvöver de tre inkommande faserna.

Det är ju inte bara badet som ska funka utan hela totalpaketet , så du kanske då behöver 25 A eller mer på huvudsäkringen.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #15 skrivet: april 16, 2016, 20:05:58:58 »
Jag får kolla med elkillen. Jag tycker det borde fungera. Var och varannan har ju svetsar och diverse maskiner i sina garage, så jag hoppas att jag ska kunna ha ett spabad.
I värsta fall är det ju bara att säkra upp till 20A på villan.

Utloggad Erica

SV: Viskan SPA
« Svar #16 skrivet: april 16, 2016, 21:54:07:07 »
Nja, att jämföra med att folk har svetsar säger inte så mycket. Om man nu inte driver en kommersiell svetsverkstad så är ju svetsning normalt något man gör bara korta tider med avbrott emellan. Då håller huvudsäkringarna även om man går över gränserna en kort stund. Men span, poolvärmare och liknande är ju långtidsbelastningar som kan ligga på timmar i sträck och då är ju risken större att säkringarna löser ut.

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #17 skrivet: april 17, 2016, 07:10:57:57 »
Ja, visserligen har du rätt i det. Men följer man tillverkarens rekommendationer så borde det fungera tycker jag.
Det visar sej, kabeln till garaget pallar 20A så huvudsaken är att de kablar som redan ligger i backen ej behöver bytas ut.

Utloggad tomesk

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Viskan SPA
« Svar #18 skrivet: april 17, 2016, 08:30:04:04 »
Bra val av leverantör och modell O0
Vi har också ett Lindö (dock inte med dubbla värmare) som vi är jättenöjda med. Premiärbadade i mitten av november -15 och badar 3-5 gånger / vecka, underbart. Vi valde till/det ingick locklyft, trappa, poolbar m glas, sittkuddar, kempaket, extra filter och fjärrkontroll. Just fjärren är riktigt bra, att kunna styra alla pumpar utan att behöva resa sig upp/sträcka sig till panelen är väldigt bekvämt (jag vet, ett i-landsproblem ;-).
Vi säkrade upp till 20 A för några år sedan (i samband med att vi byggde om) och det funkar alldeles utmärkt.
Vi har haft baljan inställd på 38,5 gr under vintern, precis sänkt det till 38 och jag tycker det har fungerat bra. Är man ett par stycken som badar och det inte blåser allt för mycket så sjunker det ca 1 gr/timme, vilket jag tycker är helt OK, för det är i snitt ungefär så länge vi badar per gång. Frugan och jag badade igår, nästan vindstilla och +8 gr, använde pumparna måttligt och efter 1 timme så var det 37,5 gr. Blåser det lite mer och är närmare nollan, många som badar, pumparna går för fullt (med luftblandning) så sjunker temperaturen givetvis mer. Men som riktmärke, -1gr/timme med 1 st 3kW värmare får man räkna med.
Jag tycker också det funkar bra / inte är krävande eller tidsödande att hålla vattnet i bra "trim". Mäter Ph varje vecka, använder scuba 2 (bytte vatten för 3 veckor sedan och igår var det 7,3 "utan hjälp"), tillsätter 2 st tabs aktivt syre, 30 ml spa support och 2 msk klor varje vecka. Efter bad (fler än 1 badande) tillsätter jag lite oxi booster (aktivt syre m klor), någon enstaka gång har jag chock-klorerat "mitt i veckan" med 2 msk klor. Byter och sköljer flitren nästan varje vecka.
I skrivande stund blåser det rätt rejält och regnar, så inget morgondopp idag >:( hoppas det mojnar till kvällen ;)
« Senast ändrad: april 17, 2016, 11:03:55:55 av tomesk »

Utloggad Erica

SV: Viskan SPA
« Svar #19 skrivet: april 17, 2016, 09:55:07:07 »
Jo med 20 A huvudsäkringar kan det nog fungera bra om man inte har för mycket annan el i huset, men TS har tydligen bara 16 A och det blir nog väl snävt. Det är inte så bra om man bränner huvudsäkringar. Finns det trefaslaster i huset så leds spänning över till den fas som tappat sin. Man kan då få underliga spänningar som kan skada viss utrustning om man har otur. Vi har ett stort hus, med pool och bara elvärmaren till den drar 23 A på alla faser (15 kW värmare). Men vi har huvudsäkringar på 63 A så det är ingen fara.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan