CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Comfort Garden Venus  (läst 13305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HiGreen

Comfort Garden Venus
« skrivet: december 20, 2015, 19:46:22:22 »
http://www.chilli.se/6-personers/spabad-venus-8-personer-p92229

Någon som har erfarenhet av detta spabad? Storleksmässigt skulle det passa oss perfekt, men man blir ju lite fundersam av det låga priset.

Hållbarhet och funktionalitet i svenskt klimat?

Poolgiganten

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #1 skrivet: december 21, 2015, 23:57:20:20 »
confort garden är väl ett märke under denform så det är ett denform spa.
denform verkar vara ganska billiga. känns som nått mittemellan billigt kina spa och ett dyrt premium spa. dom kör med balboa vilket många billiga kina spa inte gör.
men jag är ingen expert. vet flera som har denform som är mycket nöjda med både kvalite och support. jag själv har också ett denform.
men jag har inte haft det länge så jag kan inte uttala mig helt.
hittills är vi nöjda. och har fått snabba svar när vi mailat deras service med frågor.

Utloggad Telekiter

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #2 skrivet: december 22, 2015, 10:28:23:23 »
Hoppas bara att du inte tror på att det är ett 8 personers bad. 4-5 vuxna är nog absolut max vad du får ner i det badet och fortfarande sitta någorlunda ok.

/Urban.

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #3 skrivet: december 22, 2015, 13:16:37:37 »
känns som att all elektrnik är gjord i samma fabrik
jazzi balboa gecko. same shit but diffrent.
känns som premium bad eller billiga bad använder typ samma elektronik liknande pumpar.
det enda som verkar skillja är hur premium bad seriösare lägger dit isolering skummet tjockare och snyggare så tekniker lättare kan laga.

vi valde vårat endast av hur utformningen vad.
vi hittade inget annat som passade våra krav efter kollat på många spa.
både på nätet och i verkligheten.

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #4 skrivet: december 23, 2015, 11:19:02:02 »
men om man läser manualen för detta så står det jazzy och i samma underskrivet med balboa med. blir då balboa och jazzy samma fast balboa kanske kallar sitt billigare märke jazzy. jag har ingen aning men det är dom slutsaterna man kan ta när en manual från balboa innehåller båda namnen. man gör kopior på rolex även om dom inte är äkta rolex har flera kopior gjorda med bättre kvalite på sakerna och vissa rolex kopior funkar knappt. inget säger att en kopia är sämre. dom som gör kopiorna slapp utvecklings kostnaden därför kan ha lägre pris. samma sak med kina telefoner.
jag har haft både dom och flera samsung och sony.
kina telefonerna kostar en tredjedel av priset men funkar bättre håller bättre men ser ut som en samsung men är bara kopior men bättre.
men du har säker rätt här. jag bara skriver mina reflektioner.

finns även andra exempel där dyra märken är exakt från samma fabrik som billiga noname märken.


hur ser man skillnad på skum som ska användas i spabad. och vad för skum ska användas och vad ska inte användas.
« Senast ändrad: december 23, 2015, 11:22:24:24 av Engans »

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Comfort Garden Venus
« Svar #5 skrivet: december 23, 2015, 16:30:13:13 »
Jag tror att det är ett bad som är tillverkat av Jazzi med en unik Balboa enhet som är tillverkad av Balboa för Jazzi då dom då har kontrollen över reservdelar som moderkort och Displayer som kan vara licensierade för just Jazzi.  Dessa går då oftast inte att få tag i på annat sätt än genom Jazzi och deras återförsäljare. 

Det brukar inte skilja så mycket på dessa mot standard Balboa system, men det kan vara någon liten sak som gör att det inte passar med vanliga standardgrejor om nåt händer.

Många Jazzi bad har ju de Kinesiska JnJ systemen som är riktigt sunkiga och omoderna. Dessa tycker jag att man ska passa sig för att köpa då de inte brukar hålla speciellt länge.

Beträffande skillnaden på hur ett billigt vs premiumbad byggs så kan man väl säga att det skiljer på de flesta delar av badet.

Acrylen:  Aristech och Lucite som är de största tillverkarna av dessa plastskruvkorkar som badets skal vacumformas av finns i många kvaliteter och tjocklekar, här väljer de flesta Kinatillverkarna det billigaste alternativet och de flesta Premiumtillverkarna de bättre och tjockare alternativen för att få en bättre produkt. Problemen med att välja den tunnare  Acrylen är att man lätt kan få blåsbildning i plastskiktet eller till och med punktering om det blivit för tunt någonstans i samband med vacumformningen. 

Support av Skal: Då skalet är tunnt och inte speciellt hållbart i sig själv så måste man förstärka upp detta med något, jag har sett skräckexempel på skal på Kinabad som bara haft skum sprutat som support och isolering, vilket inte håller speciellt länge.  De flesta idag använder sig av glasfiber som förstärkning där de flesta Kina tillverkare brukar lägga ett eller två lager som förstärkning. De flesta Amerikanska tillverkare som hållit på ett tag lägger mellan 4-6 lager och får då ett betydligt stabilare skal. Det finns också premium tillverkare som lägger upp till 14 lager glasfiber och andra support hjälpmedel för att få ett riktigt kraftigt och hållbara skal. Ett sådant skal behöver egentligen ingen support utan kan klara sig helt fristående.  Det har även kommit ett annat alternativ som ett par tillverkare har börjat använda, det är en plastkassar som sprutas på baksidan av skalet som förstärkning och blir mellan 6 mm upp till 12 mm tjock som ska funka på samma sätt som glasfibern. Det har dock varit lite problem men denna nya teknik, då den inte riktigt hållit måttet, så glasfibern är nog fortfarande att föredra.

Externa supportsystem:  Har man ett bad som är byggt med ett tunnt skal så är det livsviktigt med ett stabilt supportsystem, både för kanten av badet, men även för alla delar där du ska kliva som sitsar och golv, har dessa inte ett rejält stöd så kommer badet att mjukna och Acrylen släpper från Glasfibern som resulterar i bubblor i Acrylen eller i sämsta fall hål, det kan spricka också vilket kan ge ett läckage ut ut acrylskalet som följd. De flesta premium tillverkare har alltid rejäla supportsystem och inte några enkla små plast eller plåtvinklar som håller upp skalet.

Alla dessa förstärkningar som jag pratat om kosta givetvis pengar att konstruera och producera, därför skiljer det sig på ett billigt spa och ett premium spa.

Tar man sedan då kabinettet och jämför mellan billiga och dyrare bad så känner och ser man lätt skillnader i kvalitet och tjocklek på grejorna.

Många av premium tillverkarna håller fortfarande kvar vid att tillverka sina bad med supportstruktur av Impregnerat cederträ för att det är överlägset både komposit och metall konstruktioner än så länge, många komposit strukturer har mycket lätt för att spricka vid minsta belastning och stålkontruktioner har en tendens att rosta ganska snabbt då det blir för dyrt med riktigt rostfritt stål.

Pratar man sen isolering så finns det ju två läger idag. I den ena hörnan så har vi HeatLock gänget som säger att det blir mycket lättare att serva om man får läckage! Sant men då samtidigt rörsystemet ligger löst och kan röra sig vid av och påslag av pumpar .m.m. Så ökar även risken för att slangar och kopplingar vrids loss från sina limningar.

Tar vi då hörnan med Fullskummade bad, som de flesta premiumtillverkare håller fast vid så har man fördelarna att all rördragning sitter fixerad i skimmer och minimala rörelser sker i rörsystemet vilket minimerar risken för läckage, ljudnivån är givetvis alltid lägre i ett fullskummat bad på grund av dämpningen av skummet. Får man ett läckage så blir det givetvis mer jobb med denna lösning.

Energimässigt så skiljer det inte speciellt mycket mellan dessa system om badet är i drift och motorerna snurrar, däremot så blir skillnaden stor om strömmen går och badet ska stå utan el i ett par dagar i -15 grader. Då vinner fullskummat lätt , det är mina egna erfarenheter .

Jag återkommer i ett nytt inlägg om skillnader i utrustning då min tid idag tagit slut.

God Jul på er alla
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Comfort Garden Venus
« Svar #6 skrivet: december 23, 2015, 23:22:26:26 »
Som när det gäller allt annat så anser jag att Kinesiska prylar rent generellt är sämre, men det finns absolut inget som säger att Kineser inte kan göra lika bra eller bättre SPA-bad än Kanadensare och Amerikaner (eller Svenskar).
Det som avgör kvalitén är vad beställaren beställer, inte så att det är landet som de tillverkas i som avgör.
Kineserna tillverkar massor med kvalitetsgrejor idag, värmepumpar, bilar, TV-apparater, you name it, det finns inget alls som talar för att Kinaprylar MÅSTE vara dåliga.
Det man kan fastställa (tror jag) är att det än så länge inte finns någon tillverkare med kvalitetsambitioner som tillverkat SPA-bad i Kina, för då hade det funnit goda exempel som vi kunnat peka på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #7 skrivet: december 24, 2015, 00:41:37:37 »
mycket bra skrivet från alla. jag bara ifrågasätter så jag förhoppningsvis lär mig något. då jag själv inte kan mycket. vi valde endast på vilket swimspa som var bäst utformat som jag och min fru ville ha det. vi va länge inne på passion och viskan men dom föll på utformningen av swim spat. men verkar som johan har rätt
vårt swimspa dog för nån timma sen satt i badet. vips allt blev svart lampor dom pumpar som gick stannade. display död.
kollar jordfelsbrytare och alla säkringar inget fel där. 2mån och behöver spa tekniker....
sen var det står jazzi och balboa.
om du öppnar länken till chilli.
tar installations guiden
där först som du sa jazzi importerad av trademax scrolla ner till sid 13 står det balboa water gruop. man blir förvirrad.

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #8 skrivet: december 24, 2015, 10:05:00:00 »
ska undersöka lite mer idag. nej ingen jordfelsbrytare löst ut.
dock märkte jag en skum sak i automat säkringarna.

Utloggad Engans

SV: Comfort Garden Venus
« Svar #9 skrivet: december 24, 2015, 12:19:50:50 »
jag skickade dig ett pm.
så vi inte fyller denna tråd med för mycket annat än vad trådskaparen undrade över

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag