CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton  (läst 8520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K25Mattias

  • Gäst
K25Mattias
Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« skrivet: december 21, 2014, 10:02:57:57 »
Hej

Vi har precis köpt vårt första spa bad. Det blev ett Sundance Hamilton från Poolkungen. Fick det levererat i Tisdags och kopplades in i Onsdags. Allt lugnt och fint. Temperaturen steg till inställda 38 grader och frun och barnen premiär badade i Torsdags. Sedan Torsdags kväll har temperaturen bara sjunkt sakta ner till idag Söndag 28 grader. Jag förstår inte vad som är fel?

Allt verkar fungera. Värmarlampan på displayen lyser som den ska. Alla pumpar fungerar. Varit inne i menyerna och kontrollerat så att automatiska filtreringscykler är rätt inställda. Cirkulations pumpen är inställd på att gå 24 timmar. Filtret är nytt enligt leverantören.

Jag har även gjort en "norsk omstart". Gjort badet strömlöst för att sedan sätta på det efter en stund. Och det startar upp precis som det ska. De automatiska starter av pumparna som ska ske efter ett specificerat tidsintervall enligt instruktionsboken vid uppstart startar precis på klockan.

Jag har heller inga fel meddelanden i displayen.

Någon som har en teori vad det kan vara? Vet inte hur jag ska fortsätta felsökningen?

Tacksam för all hjälp

/Mattias

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #1 skrivet: december 21, 2014, 11:50:23:23 »
Har du kollat säkringarna i din elcentral?

Jag har lyckats överbelasta en av huvudsäkringarna till huset några gånger då jag det var för hård belastning (pool, tvättmaskin, spa etc. på samtidigt). Detta yttrade sig på samma sätt som hos dig.  Dvs. att spabadet ser ut att fungera normalt, men värmer inte. Detta p.g.a. värmaren är på en egen fas och pumpar och styrpanel på en annan (elvärmaren har varit ansluten till den överbelastade fasen). Kolla säkringen elvärmaren är ansluten till. Kolla även så att inkopplingen på spabadets kretskorts inte sitter löst, dvs. att tåten för fasen för elvärmaren inte lossnat. 



« Senast ändrad: december 21, 2014, 11:54:19:19 av Steffe »

K25Mattias

  • Gäst
K25Mattias
SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #2 skrivet: december 21, 2014, 12:38:11:11 »
Säkringarna i centralen ser helt ok ut.

Ska kolla bakom panelen på kretskortet sedan.

Har nu även testat att öppna massage väljaren, (högsta punkten på spa badet) för att släppa ut luft om det ev är ett luftlås, Det pös ut lite luft. Startat om badet igen, allt startar klockrent. Men värmen stiger inte.

Blir fan tokig, skiten ska fungera! Var ett rent helv. att få det på plats. Och nu fungerar det inte korrekt. Tålamodet börjar tryta ordentligt nu......

Tack för dina tips Steffe!

Utloggad mcdanne

SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #3 skrivet: december 21, 2014, 13:18:03:03 »
Har du kollat säkringarna i själva styrboxen?
Vet inte hur ditt ser ut men i mitt är det olika säkringar för olika funktioner så det är väl inte omöjligt att tänka sig att den för värmaren gått sönder.
Dock så sitter det specialsäkringar i mitt iaf, som man behöver mätinstrument för att se om de är hela eller trasiga.

Dock om du köpt av poolkungen så lär du väl få bra support och service av dem, det är det dem lockar med iaf när jag var runt och kollade, sen valde jag nått annat iof..

K25Mattias

  • Gäst
K25Mattias
SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #4 skrivet: december 21, 2014, 14:52:54:54 »
Ska mäta i styrboxen sedan, svärfar som är elektriker kommer ner och kollar detta.

Fick ett annat tips av en vän att testa att ta ut filtret helt för att se om det är det som orsakar att värmebortfall, genom att det inte är rent, (har nått microfilter som ska bytas var 3 mån) Detta var inte vitt som på bilden utan ljusbrunt.

Så där är jag nu. Får se om någon timma om värmen stiger i badet. Håller tummarna att detta kan vara orsaken.

Som sagt, allt annat verkar fungera och inga fel meddelanden i displayen.


Utloggad Steffe

SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #5 skrivet: december 21, 2014, 15:51:47:47 »
Be din svärfar först och främst kolla att det är ström i alla faserna till kretskortet. Ibland är det ju inte själva förbrukaren (i det här fallet spakaret) som är problemet utan elinstallationen (brytare som glappar eller dylikt). Man kan ju hoppas på det då det är det lättaste att åtgärda.

Igensättning av filtret skulle innebära att flödesvakten till elvärmaren skulle slå av den. Då borde du dock få ett larmmedelande. Att filtret inte är vitt är ju p.g.a. det fungerar, dvs. att det avskiljer partiklar från vattnet.

K25Mattias

  • Gäst
K25Mattias
SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #6 skrivet: december 21, 2014, 18:09:46:46 »
Tack för er hjälp här på forumet.

Status är fortfarande oförändrad. Tempen i badet stiger ej. All el är ok. Blir ett samtal till Poolkungen i morgon. Hoppas på hjälp där.

För nu är jag så djä... trött på att det ska krångla. Var ju meningen att familjen skulle njuta nu i Jul.

Uppdaterar tråden när jag vet något nytt.

Nu tar jag en whiskey o ställer mig i duschen........


Utloggad Steffe

SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #7 skrivet: december 21, 2014, 18:40:30:30 »
Var det ström fram till kretskortet?

Har du ställt in så att cirkulationspumpen går kontinuerligt, dvs. 24 h/dag? Det lär nog behövas när det är kallt ute. Det räcker nog inte med t ex 2 timmars cirkulations- och värmningscykel när det är kallt ute som det är nu.

Utloggad Steffe

SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #8 skrivet: december 21, 2014, 18:45:05:05 »
Enligt manualen på nätet så står det att karet är fabriksinställt på 8 timmar per dag. Ändra till 24 timmar per dag. För att kolla att cirkulationen är igång så är det ju bara att öppna vattenfallet. För att kolla om det verkligen värmer så skulle jag rekommendera att känna utifall vattnet som kommer från inloppet i botten är något varmare (vattnet till vattenfallet värms inte). Dock så kanske det är lite jobbigt att hoppa i och känna efter när det bara är 28°C i vattnet.  ;D

http://www.sundancespas.com/Communications/InstructionManuals/Svenska_780_Web.pdf

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Värmen sjunker i mitt nya spa, Sundance Hamilton
« Svar #9 skrivet: december 22, 2014, 00:54:34:34 »
Har du kollat så att inte badet står i slp mode då ska tempen sjunka till ca 10 grader under inställt värde. Badet ska stå i std mode för att hålla tempen hela tiden.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag