Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: blå gegga efter rörbyte  (läst 2845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad creepah

blå gegga efter rörbyte
« skrivet: juli 13, 2014, 20:58:22:22 »
Hej! Hängt på detta forum ett tag o har alltid funnit svar på mina funderingar. Men nu har jag gått bet!
Hade pem slang från pool in till kåken, kopparrör inne i kåken till pump o filter o sen tillbaka ut via pem slang.
Kopparrören sprang läck efter 40 års trogen tjänst så då tog jag bort den skiten o satte in pvc rör istället. Poolen stog still i en o en halv vecka ungefär innan jag fick igång den o efter några dagar började jag skymta en mörk beläggning på botten som inte gick bort med dammsugaren. Mätte vattnet o upptäckte att pH va lågt, använde då höj pH

Testet visade även att klor va lite lågt o eftersom jag hade poolen avstängd så pass "länge" så chockklorade jag. Dessutom fick jag tipset att använda flock så de har jag också gjort.
(De har gått minst ett dygn innan jag har hällt i de olika kemikalierna)

Nu är vattnet grumligt o jag ser inte botten dessutom är det en hinna på ytan som påminner om motorolja o på vattenkanten på linern va de nån blå gegga som jag inte har en aning va de kan vara. Den blå geggan visar sig även då jag bakspolar filtret.. Kommer blått vatten.

Rörigt förklarat antar jag, men kanske nån har nån ide ändå?
Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2014, 00:24:32:32 »
Blå färg brukar tyda på kopparsalter. Kanske det lossnat koppar vid rörbytena ? Felaktigt pH kan ge kopparutfällning om det finns några koppardetaljer i systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2014, 09:41:12:12 »
Vad är klornivån nu?
Om den är låg så är det inte omöjligt att du har en levande algblommning med lite ovanlig färg.
Du kan behöva chockklorera mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad creepah

SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2014, 11:14:53:53 »
Tack för svar ☺
Det är ju några mässing kopplingar kvar.. Om dom ev kan lämna efter sig nå skit. PH e bra o klor lite för högt enligt ett sånt här test där man häller i vatten o sen lägger ett varsitt piller i två kammare

Gör backwash på filtret många gånger per dag nu o vattnet det spottar ur sig är alldeles blått

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2014, 08:51:48:48 »
Vare sig koppar eller mässing hör hemma i en poolinstallation, jag skulle försöka göra mig av med dessa kopplingar, SPECIELLT om ett eventuellt läckage kan orsaka vattenskada.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad creepah

SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2014, 21:39:37:37 »
Håller fullständigt med @rickard.. Detta ligger på att-göra-listan.
Ev fått bukt på den blå geggan nu.. Stängde av cirkulationen o hällde i flock o väntade ett dygn, dammsög sen upp allt rätt ut i avloppet.

Men nu uppenbarade sig nästa problem:
Nästan hela poolen har gått o fått en mörk hinna på sig som inte går bort m dammsugaren.. Jag har hört att det kan vara metal avlagringar som fastnat.. Kan det stämma? O har ni någon erfarenhet av att få bort den?

Utloggad creepah

SV: blå gegga efter rörbyte
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2014, 23:50:28:28 »
skriver o berättar ifall andra har liknande problem: den mörka hinnan på linern va nån sorts metall för den försvann med hjälp av metal magic från folkpool och flockpuckar i breddavloppet :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag