VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips för att fixa läckage  (läst 2350 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Nyberg

Tips för att fixa läckage
« skrivet: november 17, 2019, 16:43:07:07 »
Hej,

Har ett spabad inomhus modell större. Nu har jag upptäckt ett mindre läckage där ett rör ansluter till värmaren för vattnet. Innan jag ger mig i kast med att försöka fixa det tänkte jag be om lite tips här så jag slipper göra alla misstag själv.

Bild 1 visar själva stället där det läcker i närbild. När cirkulationspumpen inte går små-droppar det, när pumpen går är det en liten stråle. Skarven är rätt lös och rör på sig när jag drar i röret och värmaren.

Bild 2 visar lite mer översikt över installationen.

Nu till lite frågor:

- Vad jag kan se så är "muttern" på röret inte möjliga att rotera, fogen mot röret ser ut att vara limmat på något sätt. Om det är så, hur kan jag i sådana fall dra åt muttern?
- Vilka typ av verktyg är bäst för denna typ av stora plastmuttrar. En riktigt stor polygrip?
- Vad använder man bäst för att täta denna typer av gängor på stora platsrör?

Några andra tips och tricks eller förslag på tillvägagångssätt för att fixa detta?

mvh

Anders

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tips för att fixa läckage
« Svar #1 skrivet: november 17, 2019, 21:03:28:28 »
Risken finns att du måste köpa ny ventil också. För att kunna dra åt muttern måste du kapa röret. Så du kommer att behöva en ny mutter (som tätas med gängtejp) och lite rör och böjar/skarvar för att limma om resten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Tips för att fixa läckage
« Svar #2 skrivet: november 17, 2019, 21:49:32:32 »
Jag undrar hur det ser ut till vänster om den gängade kopplingen där det läcker? Har något rört sig där. Det grå PVC-röret med den limmade kopplingen kan ju knappast ha rört på sig. Fundera på varför det läcker nu där det troligen inte har läckt tidigare  <hmm>

En stor polygriptång eller en kedjerörtång går bra att försiktigt dra grova gängkopplingar med.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anders Nyberg

SV: Tips för att fixa läckage
« Svar #3 skrivet: november 17, 2019, 22:15:19:19 »
Hej

Till vänster sitter själva värmaren, och den sitter ju rätt fast, är en ganska stor klump. Den går ju också att vicka lite hit och dit, men den går liksom inte att snurra på för att gänga in eller ut. Så jag tror nog att det kanske har varit rörelser i sidled som göra att några gängor är sönder, eller att det har tätats med rätt mycket gängtejp tidigare som nu har ätits upp med tidens tand. För det finns ingenting som har kunna röra på sig för att gänga i eller ur på något sätt.

mvh

Anders

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan