VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp, klormätaren blir röd!  (läst 5642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Hjälp, klormätaren blir röd!
« skrivet: juni 13, 2006, 13:57:24:24 »
 Hejsan
Klormätaren visade först att jag hade för lite klor (som förväntat). Sedan la jag i rekomenderad klor mängd i form at sjock klor tabletter. Nu visat vätskan rött! den ska vara nånstans mellan gult och gulgrönt.

Tyvärr har utrustningen varit i solen en hel dag och det står klart att den ska förvaras kalt och torrt. Kan detta vara grunden?
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2006, 19:19:13:13 »
Jag tror du har väldigt mycket klor i, så låt poolen stå öppen (om du kan) så kloret kan dunsta bort. Annars finns det en kemikalie som tar bort klor, men pröva först att "lufta" den.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2006, 10:24:19:19 »
OK, jag prövar det! Men det luktar nästan inte klor och huden luktar heller inte. Är det inte möjligt att vätskorna blivit förstörda i solen?
Mvh
Hosse

Utloggad riversswe

SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2006, 11:52:02:02 »
Jag kommer ihåg att våra provmätningar blev röda förra året när vi hade startat våran pool, vi var i kontakt med en vattenanalys firma och dom kom fram till att det var ett visst ämne i vattnet (Dock inte farligt) som reagerade på den vätskan man har när man mäter kloret. Kommer tyvärr inte ihåg vad just det ämnet hette nu, kan försöka ta reda på det dock. Det är väldigt störande iallafall, att man inte kan få korrekta värden på vattnet.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2006, 11:55:13:13 »
Jag hade lagt en hundralapp på mätstickor.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2006, 14:40:06:06 »
Du kan ta et litermål med 0,5 liter poolvann og blande ut med vann (litt og litt?) for å se om det påvirker dine målinger.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2006, 22:26:43:43 »
Ja, jag har nog alltför mycke klor är jag rädd.. Låter det dunsta nu och det börjar komma sig. Nu har jag andra problem. Pumpen verkar gå ojämt. Varannan minut ungefär surplar den och spottar ut sig massa luftbubblor i poolen. Jag körde backwash, men det hjälpte inget. Kan det vara bara luftsom ligger kvar i slangarna eller har jag ett alvarligt problem? Jag har inte tätat vattenläckagen än, men det är så lite att jag inte kan tro det skapar detta problem..
Mvh
Hosse

Utloggad matsa

SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2006, 00:52:36:36 »
Låter som om pumpen suger luft nånstans  :o
Kanske stänga av pumpen o kolla efter vattenläckage mellan skimmer o pump,kanske dra åt kopplingar lite till  O0
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Hjälp, klormätaren blir röd!
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2006, 10:26:10:10 »
 Hejsan
Ja jag vet att det läker lite här och där i slangkoplingarna, men trodde inte det var så mycket att det boblade så kraftigt. Nu ser jag också att det lägger sig vitt skum på ytan. Nästan som om det skulle vara lite diskmedel i vattnet eller nåt. Vet nån vad detta kan vara? Shampo från en av badarna?
Mvh
Hosse

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan