CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Plejd för att starta/stoppa VP:n?  (läst 6775 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ocean

Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« skrivet: augusti 07, 2017, 11:52:38:38 »
Hej

Ny här på forumet. Tänkte höra hur de flesta gör med sin luftvärmepump. Vår är inställd på 30 grader och tappade inatt 3 grader då pumpen var avstängd. Känner spontant att det är onödigt att VP:n ska gå hela natten.

Vi har soltäcke (400), sandfiltret har gått hela natten.
Det jag skulle vilja göra är att sätta timer på värmepumpen via en dosa på altanen.
En säljare rekommenderade ngt som heter Plejd. Dessa kan man tydligen montera i dosor. Styrs via BT.
Kan det vara ett bra alternativ att sätta på värmepumpen?

Med vänlig hälsning, Daniel
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2017, 12:02:33:33 »
Det finns väl en termostat i värmepumpen som du ställer in efter hur varmt du vill ha i vattnet?
Det är rätt stor skillnad på 30 grader och 27 grader när man skall bada...

Jag hjälpte en granne montera en värmepump (Ellipspool) liknande de som Gullberg säljer och den hade dessutom timer inbyggd så man kunde bestämma vilka tider den fick gå och när den skall stå still, du har inget sånt i din styrdator också?

Vilken modell av G & J pump har du?

Rent allmänt är de där appstyrda smarta elsystemen rätt krångliga kan jag tycka, om jag fick rekommendera nåt så är det mycket bättre med en vanlig timer med ryttare som du kan ställa in på några få sekunder utan att logga in och fippla på  med mobilen varje gång du vill göra en ändring.

T.ex. https://www.folkpool.se/pool-produkter/inbyggnadsdetaljer/elkomponenter/tidur-till-1-fas-och-3-fas-folkpool-poolcentral
« Senast ändrad: augusti 07, 2017, 12:07:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2017, 12:24:52:52 »
De flesta poolvärmepumpar har inbyggt tidur. Jag har bara praktisk erfarenhet av vår G&J men jag har läst väldigt många manualer för olika värmepumpar, minns inte någon utan inbyggt tidur. Jag använder ett simpelt mekaniskt tidur för att styra cirkulationspumpen. Ett sånt tidur köper man 3st för under 100kr. Mitt tidur är från Ikea och fungerar konstigt nog fortfarande efter snart 13 säsonger.

Vill man krångla till det och gillar prylar så finns det många sätt. Jag prioriterar oftast så enkelt som möjligt vilket är bra för både kostnad och tillförlitlighet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ocean

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2017, 12:33:40:40 »
Jag har en P08 inställd på 30 grader. Jag har inga problem med 27 grader men resten av familjen har ju det.

 Jag kan inte läsa mig till att det skulle finnas ngt inbyggt kopplingsur i värmaren.
Problemet är att vi sitter med ett gammalt proppskåp i huset. Ska bytas ut inom några år dock.
Jag har några andra system som tex Philips Hue för att styra belysningen och de tycker jag fungerar felfritt och ändringar går snabbt då man alltid är inloggad för att styra olika aktiviteter.

Visst vill jag eg ha det du länkar till men det får bli sen när vi byter central.
Vågar inte lita på flödesvakten och bara sätta sandfiltret på timer. Tänker jag rätt? Timer till sandfiltret har jag i ngn låda men det blir svårt med en sån timer på VP:n då den är fast installerad.


Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad TommyC

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2017, 12:44:08:08 »
De få gånger jag har ring G&J har det varit lätt att få svar så slå en signal och hör vad de säger om att förlita sig på flödesvakten. Flera här kör så. Är det en brytande kontakt (så tolkar jag schemat i manualen) så bör felmoden vara att pumpen stannar när kontakten blir för dålig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ocean

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2017, 12:56:07:07 »
De få gånger jag har ring G&J har det varit lätt att få svar så slå en signal och hör vad de säger om att förlita sig på flödesvakten. Flera här kör så. Är det en brytande kontakt (så tolkar jag schemat i manualen) så bör felmoden vara att pumpen stannar när kontakten blir för dålig.

Jag tolkar det precis som du. Men jag får nog slå en signal till G&J och höra med dem för säkerhets skull. Tack för svaren ! O0
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2017, 08:47:22:22 »
Verkar inte finnas någon timer i just den där värmepumpen, men den kan ställas så den återstartar efter strömavbrott, så i princip skulle samma timer som styr cirkpumpen även kunna starta stoppa värmepumpen genom att göra den strömlös när cirkpumpen står still.

Det kanske fungerar med plejd också, men i så fall måste du ju se till att styra både cirkpump och värmepump med samma relä, eller med två stycken även om du väljer det systemet och inte litar på flödesvakten.

Att jag kanske är överkritisk till plejd-systemet beror även på att jag hyser en liten misstanke om att detta är ett planterat inlägg vars avsikt är att marknadsföra plejdsystemet.
Det kan naturligtvis inte bevisas, och det är inte säkert att det är så, men inläggets upplägg, och att det är första inlägget av en nyregistrerad medlem gör att jag i vart fall hyser en viss grad av misstänksamhet.

Det finns för övrigt möjligheter att göra samma sak med det Logger-system jag utvecklat och säljer, Logger 3030.
Du kan mäta och styra att stor mängd parametrar även med det, här finns även alla priser och kostnader tydligt redovisade.
www.energibutiken.se
www.logger3030.se
www.fjärravläsning.se
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger

Det jag kanske är mest skeptiskt till är plejdsystemets BT-funktion, min erfarenhet är att räckvidden är extremt dålig på BT-komponenter, men jag skall villigt erkänna och jag inte läst på om systemet så mycket att jag kan uttala mig, kanske har de slavsändare för en billig slant.
Mitt bluetooth-tangentbord till TV-PC-datorn fick jag lov att byta ur till RF trots att det bara var max 4 meter mellan tangentbord och mottagaren...
« Senast ändrad: augusti 08, 2017, 08:58:23:23 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ocean

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2017, 10:03:50:50 »
Verkar inte finnas någon timer i just den där värmepumpen, men den kan ställas så den återstartar efter strömavbrott, så i princip skulle samma timer som styr cirkpumpen även kunna starta stoppa värmepumpen genom att göra den strömlös när cirkpumpen står still.

Det kanske fungerar med plejd också, men i så fall måste du ju se till att styra både cirkpump och värmepump med samma relä, eller med två stycken även om du väljer det systemet och inte litar på flödesvakten.

Att jag kanske är överkritisk till plejd-systemet beror även på att jag hyser en liten misstanke om att detta är ett planterat inlägg vars avsikt är att marknadsföra plejdsystemet.
Det kan naturligtvis inte bevisas, och det är inte säkert att det är så, men inläggets upplägg, och att det är första inlägget av en nyregistrerad medlem gör att jag i vart fall hyser en viss grad av misstänksamhet.

Det finns för övrigt möjligheter att göra samma sak med det Logger-system jag utvecklat och säljer, Logger 3030.
Du kan mäta och styra att stor mängd parametrar även med det, här finns även alla priser och kostnader tydligt redovisade.
www.energibutiken.se
www.logger3030.se
www.fjärravläsning.se
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger

Det jag kanske är mest skeptiskt till är plejdsystemets BT-funktion, min erfarenhet är att räckvidden är extremt dålig på BT-komponenter, men jag skall villigt erkänna och jag inte läst på om systemet så mycket att jag kan uttala mig, kanske har de slavsändare för en billig slant.
Mitt bluetooth-tangentbord till TV-PC-datorn fick jag lov att byta ur till RF trots att det bara var max 4 meter mellan tangentbord och mottagaren...

Jag har inget att göra med Plejd som företag. Jag skrev dessutom i mitt svar att jag helst vill ha den lösningen du rekommenderade.

Vill inte vara ohövlig mot dig, men vilka frågor får man ställa som nyregistrerad medlem? Jag undrade helt enkelt om det var ngn som testat eller använt p***d. Vill inte köpa grisen i säcken. Har fått många svar på frågor tack vare pollforum utan att behöva registrera mig men nu hade jag ju en fråga som jag inte kunde hitta ngt svar på, så enkelt var det.
Jag tar inte illa vid mig av ditt inlägg och jag hoppas du inte gör det av mitt svar.

Ang. Pumpen så har du helt rätt. Men jag körde cirk.pumpen på timer inatt och flödesvakten slog av som den skulle och satte på den imorse igen när cirk.pumpen gick igång.

 Min första tanke (om vi släpper plejdsystemet) var att ha ett utanpåliggande kopplingsur efter arbetsbrytaren på altanen. Men har svårt att hitta ngt som klarar minst ip44. Då skulle jag kunna köra timern till cirk.pumpen separat och stoppa vp:n innan cirk.pumpen.
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad TommyC

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2017, 10:17:31:31 »
Har du plats för en liten kapslad elcentral så kan du ju välja kopplingsur ganska fritt?

https://www.elgrossisten.se/hager-vector-ip65-kapslade-elcentraler
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ocean

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2017, 10:24:35:35 »
Har du plats för en liten kapslad elcentral så kan du ju välja kopplingsur ganska fritt?

https://www.elgrossisten.se/hager-vector-ip65-kapslade-elcentraler
Nej jag har tyvärr inte det. Hittade ett vanligt tidur med ryttare som man kan sätta i en vanlig förhöjningsram för utanpåliggande ip44. Men det säljs inte längre med den klassningen dessvärre.
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag