Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom eller klorå  (läst 1399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IngemarB

  • Gäst
IngemarB
Brom eller klorå
« skrivet: september 05, 2019, 19:28:05:05 »
Hej!

Haft mitt spabad en vecka. Allt är frid å fröjd.

Spasäljaren sa:
Dosera 20 g klor i veckan i ett svep eller lite varje dag samt 5g/person å timme bad.

Men läser att bromtabletter är att föredra, 1-2 i bäddavlopet (antar vid filtret) och sen dosera klor bara vid bad.

Sen står det att om man vart borta nån vecka kan man klorchocka? Men skulle man inte ha konternuelig dosering?

Cya kan ökas snabbare när man använder klor å inte brom just i spabad?

Lite luddigt eller så är man bara trög.

Hur gör ni?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Brom eller klorå
« Svar #1 skrivet: september 16, 2019, 13:46:34:34 »
Hejsan. Jag kör med varianten Brom + Aktivt syre + samt Alka+.

Bromtabletterna ligger i en sån här, som alltid ligger i badet (utom just när vi badar):
http://www.spaprylar.se/brom-klor-doseringsflottor-p-60.html?cPath=1_20

Efter varje badtillfälle samt en ggn/vecka adderar jag Aktivt Syre (jag kör med pulvervarianten). Doseringen är 1 skopa (kaffemått/matsked) per person som badat. Veckodoseringen är 2 skopor oavsett om jag badat eller ej.

För att hålla alkaliniteten på jämn nivå måste man addera Alka+ eftersom det aktiva syret sänker alkaliniteten. Doseringen verkar vara ungefär 0,5 skopa Alk+ för varje skopa Aktivt syre man häller i vattnet, det är inte jättexakt men hyffsat ändå. Justera Alka-värdet bättre en gång i veckan när du ändå doserar Aktivt syre. När jag adderar Aktivt syre efter bad så adderar jag även Alka+, och doseringen är som sagt hälften av mängden aktivt syre.

Brom ger inget förhöjt cya-värde. pH-värdet är synnerligen stabilt för mig, vilket möjligen beror på användning av Alka+.

Detta funkar väldigt bra för mig.

/Urban.

PS, glömde nämna att jag även kör klor (gör alltså en klor-chock) typ var 6-8:e vecka. Då jag löser upp 2-3 kaffemått/matskedar (klornivån ska alltså va rejält hög under 2-3 dagar så man får addera tillräckligt mycket klor) klor i en tillbringare och häller i badet. Flottören med bromtabletter får då en 2-3 dagars "paus i arbetet", alltså till dess att klornivån börjar gå ner lite. Det blir så pass få gånger att cya-värdet inte hinner gå upp tills det är dags för obligatoriskt vattenbyte Ds.
« Senast ändrad: september 23, 2019, 12:46:37:37 av Telekiter »

Utloggad Gastomo

SV: Brom eller klorå
« Svar #2 skrivet: december 11, 2019, 06:08:49:49 »
You are my helper I want to thank you so much for imparting to me.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan