VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Funderar på en ny pool  (läst 3770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #10 skrivet: april 10, 2019, 07:50:48:48 »
Grävning skiljer med en nolla eller mer beroende på var man bor. Storstadsområdet kanske inte ens 100' räcker. På landet kan man kanske få det för 10' om man har tur.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #11 skrivet: april 10, 2019, 07:58:34:34 »
Ja, här skulle jag nog vilja påstå att 10 000 kr är taket för vad en grävfirma kan ta för att gräva ut för en pool och köra bort materialet.
Vi betalade 500 kr, år 2001, det motsvarar väl det dubbla idag.

Dessutom, när det skall grävas ut så lite som kanske 50 cm så kan en vanlig traktor med duktig förare fixa det om markförhållandena är bra (torrt och relativt fast material).

Vi löste detta genom att fixa så att en av grannarna som behövde matjord och fyllnadsjord tog de massor som vi fick över.
Traktorn grävde 80 cm djupt, och körde jorden direkt till grannen, den del som vi inte behövde för återfyllnaden alltså.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ntteknike

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #12 skrivet: april 13, 2019, 14:21:44:44 »
Jag har nu kollat runt, grävningar och poolen kostar 300-400 tusen, medan en swimspa kostar 150-400 tusen.
Så kanske en swimspa skulle vara bättre alternativ, eller vad tycker ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #13 skrivet: april 16, 2019, 10:45:29:29 »
Vill du kunna bada året runt är ett spa av någon sort att föredra, ju större desto bättre.
Finns ju stora swimspa med rätt många sittplatser också.
Men nog går det bygga pool för under 100 000 kr om man vill det och är beredd att jobba hårt några veckor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #14 skrivet: april 24, 2019, 10:11:41:41 »
Tänk även på vad det medför med ett swimspa oxå. det väger mycket när det är fyllt med vatten så du måste markbereda även för det så där har du en kostnad sen har du ju en helt annan kostnad för att driva och värma ett svimspa oxå. Många swimspa är även 3x20 amp så du måste kolla det så att du vet att du har el distribution så att du klarar det.

Kollade själv på swimspa ganska seriöst när jag valde vad jag skulle ha men kom fram till att det inte blir så mycket billigare samt att du kommer ha kortare livslängd på en sån jämfört med en betongpool.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Jojo02

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #15 skrivet: maj 04, 2019, 22:22:22:22 »
Vi valde en pool från jf. Köpte den spontant på rea och sedan insåg vi att vi var tvungna att gräva ner den (enligt kommunen).
Poolen var billig men allt annat kostar. Men sedan beror det ju på hur mycket du kan göra själv och om allt måste bli färdigt på en gång.
Vi har gjort lite varje år och nu säsong tre avslutat vi med poolvärmepump. Har kört varmvatten de två första säsongerna. Specialavtal genom fjärrvärmen under sommaren.
300000:- har det INTE kostat.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Liza1

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #16 skrivet: maj 05, 2019, 05:36:42:42 »
Köp inte pool från Polen. Min började läcka efter  3 år, har ringt och skrivit i 10 månader till säljaren . Plasten har bleknat. Spricka i trappan
Jagat företaget i 10 månader om att få hjälp
Svarar inte. Varken på Mail el telefon .. välj ett seriöst företag.  Förtvivlad vet ej hur jag lagar sprickan?!? 
Pooldrömmen blev en mardröm
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:24:12:12 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #17 skrivet: maj 06, 2019, 10:42:23:23 »
Jag får för mig att det är rätt vanligt att ett undermåligt markarbete och/eller återfyllning kan orsaka sprickor på glasfiber och PP-pooler.
Ni vi byggde, för 18 år sedan så var detta en av anledningarna till att vi valde en stomme och ett tätskikt som kan röra lite på sig utan att det orsakar sprickor och läckage.
Huruvida sprickan i er pool beror på dålig "balja" eller dåligt underarbete låter jag vara osagt, men det måste vara ett stort problem för de som säljer dessa pooler att hantera/avgöra vad som orsakat haverier som ditt.
På vissa sätt kan man förstå att de är ovilliga att hjälpa till om de känner sig säkra på att orsaken ligger "utanför deras ansvarsområde".
Speciellt om man inte ens befinner sig i samma land som kunden.

Detta är även något att ta i beaktande när man köper pool, ju längre "hemifrån" säljaren finns, desto större är risken att kundvården och garantihanteringen fungerar dåligt.
Jag anklagar inte dig/er för att ha gjort ett dåligt köp, eller ett dåligt underarbeta, jag bara konstaterar att det finns oerhört många om och men när det gäller poolköp och poolbygge. I viss mån finns det alltid ett visst mått av risker inbyggda i projekt som dessa, som kund får man försöka se till att minimera dessa när man väljer pooltyp, leverantör och hantverkare (om man inte installerar/bygger själv).
« Senast ändrad: maj 06, 2019, 10:46:03:03 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan