VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg  (läst 5817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hemirg

Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« skrivet: maj 15, 2019, 14:50:34:34 »
Letar efter tips och bilder på smarta rördragningar genom ytterväggen. Startar en ny tråd för att jag inte hittar något om det sedan tidigare.

Har tänkt använda en del av garaget till pumprum. Men garaget har gjuten platta så det blir mycket svårt att dra 50mm rör genom golvet. När plattan gjöts så lämnades plats i ena hörnet för indragning av fjärrvärme. Detta utrymme har rörmokaren paxat till en kulvert för just fjärrvärmen. Innan han visste att detta utrymme fanns så ville han inte borra hål i golvet för kulverten eftersom det bl.a. finns rör i golvet till golvvärme som nu ska kopplas in.

PEM-rören som ska in i garaget har diametern 50mm och är mycket styva. Böjningsradien är ganska stor i förhållande till rördiametern och jag vill helst undvika skarvar under mark. Denna installation riskerar att bli väldigt ful och synlig. Om någon har tips och gärna bilder på hur man kan få till detta på ett bra sett, så tas de mycket tacksamt emot.
« Senast ändrad: maj 16, 2019, 08:21:24:24 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2019, 15:43:56:56 »
Har lite bilder nedan.

Inte mycket smart här utan bara att borra hål i 29 cm Lecavägg och undvika armeringen:



Rören + el kom då in blivande bastun så jag behövde vinkla 90 grader in i teknikrummet så lösningen blev att använda 3 st. 45 graders svetskopplingar för att bibehålla fallet:



Någorlunda färdigt resultat från teknikrummet:




Tidigare tråd om elsvetsning:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2019, 08:26:02:02 »
Jag gick in lite snett från marken och in genom väggen ovanför kantbalken, på det sättet undvek jag betongborrning.
Utanpå väggen byggde jag en låda som täcker slangarna.
Snyggt är det väl inte, men just ovanför har vi slangvindan för trädgårdskranen, så den lilla hylla som blev på lådan har vi lite munstycken och annat på...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2019, 08:27:54:54 »
Letar efter tips och bilder på smarta rördragningar genom ytterväggen. Startar en ny tråd för att jag inte hittar något om det sedan tidigare.

Har tänkt använda en del av garaget till pumprum. Men garaget har gjuten platta så det blir mycket svårt att dra 50mm rör genom golvet. När plattan gjöts så lämnades plats i ena hörnet för indragning av fjärrvärme. Detta utrymme har rörmokaren paxat till en kulvert för just fjärrvärmen. Innan han visste att detta utrymme fanns så ville han inte borra hål i golvet för kulverten eftersom det bl.a. finns rör i golvet till golvvärme som nu ska kopplas in.

PEM-rören som ska in i garaget har diametern 50mm och är mycket styva. Böjningsradien är ganska stor i förhållande till rördiametern och jag vill helst undvika skarvar under mark. Denna installation riskerar att bli väldigt ful och synlig. Om någon har tips och gärna bilder på hur man kan få till detta på ett bra sett, så tas de mycket tacksamt emot.

Hej hemirg!
Nu talar jag till dig som gammal rörmokare.
Det är inga problem att göra en skarv på pem slangen under marken. Prata med din rörmokare så hyr han en svets för ändamålet. Svetsar du pem röret blir det i det stora hela homogent.
På så sätt kan du även komma upp vid vägg ur mark för att sen sätta vinkel rakt in i garaget där du vill komma in. Bara att du borrar två 70 mm hål. Då får du plats att fogskumma runt om så att det är tätt eller om du tänkt dig att isolera så går du upp lite till i dimension på hålen.
Ska du göra jobbet själv så letar du reda på tex en pe svets från gerorg fisher (+GF+)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad hemirg

SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2019, 09:02:10:10 »
Tack för era tips!  O0
Tänkte att rörmokaren enbart ska koppla in fjärrvärmen och värmeväxlaren till poolen. Resten ska jag försöka fixa själv. Ska absolut kolla in tekniken att svetsa ihop skarvarna. En helt ny värld öppnade sig för en amatör ;D. Detta borde underlätta dragningen av rör betydligt och ge ett snyggare resultat om man är lite av perfektionist och gillar räta linjer.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2019, 10:20:50:50 »
Tack för era tips!  O0
Tänkte att rörmokaren enbart ska koppla in fjärrvärmen och värmeväxlaren till poolen. Resten ska jag försöka fixa själv. Ska absolut kolla in tekniken att svetsa ihop skarvarna. En helt ny värld öppnade sig för en amatör ;D. Detta borde underlätta dragningen av rör betydligt och ge ett snyggare resultat om man är lite av perfektionist och gillar räta linjer.

Räta linjer är tyvärr alltid svårt att få med PEM slang men det går att få hyffsat.
Viktigt om du svetsar är dock att röret är rent och fettfritt och torrt i annat fall får du porer och en dålig svets. Så läs på lite och var nogrann så blir det bra, arbetet i sig är lätt att utföra och vad gäller delar så skulle jag nog vilja säga att det blir både billigare och bättre med svets pem än med mekaniska kopplingar. dock så kan du ju inte ändra i efterhand om du då inte kapar bort och gör om
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2019, 10:46:23:23 »
Ja, att kalla PEM-slang för just slang borde vara förbjudet, mera PEM-rör ;)
Jag kunde dock via grossist beställa helt raka 6m längder av PEM-slang och instämmer att det är lätt att elsvetsa och jag har beskrivit det i en tidigare tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad hemirg

SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2019, 11:40:25:25 »
Ja, att kalla PEM-slang för just slang borde vara förbjudet, mera PEM-rör ;)
Jag kunde dock via grossist beställa helt raka 6m längder av PEM-slang och instämmer att det är lätt att elsvetsa och jag har beskrivit det i en tidigare tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.0
Har kollat in din tråd och återkommer där när det börjar dra ihop sig. Kommer att ha fullt upp med att montera poolväggar den närmsta tiden. Mycket snygg installation du fick till på nedersta bilden på teknikrummet O0.
« Senast ändrad: maj 22, 2019, 07:59:45:45 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Rördragning av PEM-slang genom yttervägg
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2019, 12:45:02:02 »
Tack, jag hade en hel vinter + forumets hjälp att fixa teknikrummet, tråd här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all

Fråga på bara, och jag hade byggt på samma sätt igen vilket betyder att det fungerar bra :) Det är väl egentligen bara UV-lampan som jag inte vet om den gör så stor nytta men jag fick den hyfsat billigt och den skadar ju knappt heller!
« Senast ändrad: maj 16, 2019, 12:52:10:10 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan