Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Alger i pool börja behandling redan nu?  (läst 2952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palekto

Alger i pool börja behandling redan nu?
« skrivet: mars 16, 2020, 17:19:33:33 »
Hej!
Första våren med poolen
Saltvatten pool 4x7 sandfilter.

För någon vecka sedan såg allt bra ut, bara lite skit på botten.
Denna helgen tänkte jag att jag skulle sopa upp det och till min förvåning är hela polen helt grön.
Tydligen hade en liten mus letat sig under taket och trillat i och låg på botten som en stor grön pöl.

Hur går jag tillväga nu?
Kan man redan nu börja fylla på med vatten för att sätta i gång cirkulationspumpen och börja med klor för att få ordning på alla värden för att få klart på vattnet igen?
Eller skall man vänta tills man skall sätta på värmen i poolen?

och om man kan börja redan nu vad skall man börja med?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2020, 00:49:08:08 »
Det låter lite märkligt att en mus skulle ställa till med så mycket - de är ju mest hår och inte så mycket kött och brukar om de hamnar i vatten en längre tid nästan lösas upp. Vad är din vattentemperatur ? Algtillväxt brukar ju inte komma igång i någon större utsträckning under +10. Jag vet inte om det gör någon skillnad att du har saltvatten - jag har bara erfarenhet av sötvattenspooler.

Är du helt säker på att du inte kommer att få frostgrader under vad som är kvar av vintern så kan du naturligtvis köra igång och chockklorera. Om inte så vänta lite till. Jag utgår från att du fiskat upp musen, men om hela poolen är grön så skall man nog inte skylla för mycket på den. Större djur blir något annat - jag vet ett fall där en stor hare lyckats ramla i och drunkna och då tillförs ju rejäla mängder av biologiskt material. Rådjur och älgar blir ju ännu värre, men i de fall jag hört om då älgar druttat i någons pool så har de alltid plockats upp levande.

Utloggad palekto

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2020, 10:39:29:29 »
Det låter lite märkligt att en mus skulle ställa till med så mycket - de är ju mest hår och inte så mycket kött och brukar om de hamnar i vatten en längre tid nästan lösas upp. Vad är din vattentemperatur ? Algtillväxt brukar ju inte komma igång i någon större utsträckning under +10. Jag vet inte om det gör någon skillnad att du har saltvatten - jag har bara erfarenhet av sötvattenspooler.

Är du helt säker på att du inte kommer att få frostgrader under vad som är kvar av vintern så kan du naturligtvis köra igång och chockklorera. Om inte så vänta lite till. Jag utgår från att du fiskat upp musen, men om hela poolen är grön så skall man nog inte skylla för mycket på den. Större djur blir något annat - jag vet ett fall där en stor hare lyckats ramla i och drunkna och då tillförs ju rejäla mängder av biologiskt material. Rådjur och älgar blir ju ännu värre, men i de fall jag hört om då älgar druttat i någons pool så har de alltid plockats upp levande.

ok, tja det kan ju även vara så att våren har varit framme och med pooltak gjort att vattnet har värmts upp och dragit igång algreaktionen.
Jag reagerade på det just för att runt musen vart det som en storgrön boll, såg inte att det var en mus först när jag fiskade upp den.
Såg först ut som något äckligt stort fiskägg...

Frostgrader kan det ju säkert bli men inte så att det kommer att frysa -1 på natten och +4-5 på dagen.

Kan man börja chocklorera även om man inte satt igång cirkulationen?
Gissar att man måste få igång den så man får filtrerat bort algerna?

Vet inte vattentempen, bra ide får nog slänga ned termometern

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2020, 13:09:06:06 »
Hej,

Står själv inför samma beslut om att starta poolen.
Det finns en kritisk temperatur för mikrobiell tillväxt. Den brukar ligga på runt 7 grader.

Om jag varit du, hade jag startat poolen med ordinarie desinfektion. Det som är bra med lite kallt vatten är att kloret fungerar bättre som desinfektionsmedel. Ännu bättre är om du har alger eller annat är att du justerar pH.

Det kan hända att du behöver tillsätta flockningsmedel? Ha lite extra koll på filtrets manometer och backspola vid behov.

Klart att det är fler alger kring musen. Där finns näringsämnen algerna behöver.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2020, 13:45:45:45 »
Ett tillägg.

Vattnet kommer inte att frysa om vattnets temperatur är över noll grader. Har du alger är det nog inget problem. I detta läge hade jag startat poolen.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2020, 14:57:26:26 »
Jag hade nog inte chockat direkt vid denna låga temperatur. Ligg gärna lite högre i klorhalt.
Underlättar för sandfiltret. Men ha koll på klorhalten hur den minskar. Normalt sett är alger inget problem för klor.

Ta det stegvis och filtret inte sätts igen är det inget problem.

Ni ska ändå inte bada än?

Roger

Utloggad palekto

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2020, 11:26:10:10 »
Jag hade nog inte chockat direkt vid denna låga temperatur. Ligg gärna lite högre i klorhalt.
Underlättar för sandfiltret. Men ha koll på klorhalten hur den minskar. Normalt sett är alger inget problem för klor.

Ta det stegvis och filtret inte sätts igen är det inget problem.

Ni ska ändå inte bada än?

Roger

Jag hade nog inte chockat direkt vid denna låga temperatur. Ligg gärna lite högre i klorhalt.
Underlättar för sandfiltret. Men ha koll på klorhalten hur den minskar. Normalt sett är alger inget problem för klor.

Ta det stegvis och filtret inte sätts igen är det inget problem.

Ni ska ändå inte bada än?

Roger

Tack för tipsen
Nej vi ska inte bada än =)
Men såg andra som fick kämpa länge med att komma till rätta med alger, och vill ju inte hamna efter i badandet.

Så tänker jag rätt om jag nu:
Börjar fylla på vatten
Försöker höja klorhalten och ph värden.

Sedan tänkte jag i mitten på april dra igång cirkulationspumpen för att börja göra vattnet klart och i maj dra igång värmen.

Utloggad oscar

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2020, 11:57:15:15 »
Ska du ha i klor ska du självklart sätta igång cirkulationen redan nu. Du behöver både kemiskt och mekanisk rening.
Det jag skulle göra är att se till att ha rätt PH värde och ha i ca 50-80 g/10m3 chock klor.
Håll koll på värdena och upprepa klorering vid behov.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2020, 22:46:29:29 »
Håller med Oscar,

Kolla att chock-kloret är kalciumhypoklorit. Ibland är chock diklor.

Vilket betyder att Oscar ger 3,25-5,2 ppm fritt klor per 10000 liter.

Inte en fullständig chock. Vilket jag tycker är bra. Då hinner ni backspola filtret medans kloret gör sitt jobb.

Med ganska kallt vatten och högre klorhalt borde detta fungera. Klor klarar alger mycket bra. Oftast inget problem om inte CYA finns närvarande.

Som Oscar skriver, ha koll på kloret och upprepa vid behov?

Roger

Ps.
Bra koll du har Oscar.




Utloggad Erica

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2020, 22:28:50:50 »
Ja enbart klor utan cirkulation kommer möjligen att förhindra ytterligare påväxning, men det tar ju inte bort det som redan finns i vattnet. När algerna dör av kloret blir den gröna färgen mera åt grön-vitt. Sedan måste filtret och cirkulationen göra sist. Slutstationen för algerna blir ju att spolas ut med backspolningsvattnet när du backspolar. Är det mycket alger sätter filtret snabbt igen sig och du kan då få backspola flera gånger innan du fått ut allt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #10 skrivet: mars 20, 2020, 23:34:10:10 »
Alger är lätt att bli av med.
Gör som föreslagits av bla. Oscar.

Kommer att fungera bra.
Roger

Utloggad palekto

SV: Alger i pool börja behandling redan nu?
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2020, 11:37:47:47 »
Alger är lätt att bli av med.
Gör som föreslagits av bla. Oscar.

Kommer att fungera bra.
Roger

Tack för alla svar.
Jag har börjat fylla upp poolen.
Och tänkte om någon vecka dra igång cirkulationen och påbörja det ni har föreslagit.
Eller ska man börja nu?
Cirkulationen drar väl en del ström men skulle man ev kunna sätta den på tex 12h om dagen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan